Reklama
Rozwiń

To był ostatni rok wzrostów dla przemysłu motoryzacji

Krajowy przemysł samochodowy czeka spadek produkcji, mniej klientów zajrzy do salonów aut. Rosnący chaos prawny może wyhamować napływ inwestycji.

Publikacja: 05.02.2020 21:53

To był ostatni rok wzrostów dla przemysłu motoryzacji

Foto: moto.rp.pl

Ubiegły rok mógł być ostatnim takim dobrym w obecnej dekadzie polskiej motoryzacji. Jeśli w 2019 r. wzrosła liczba rejestrowanych nowych samochodów, zwiększyła się także produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego, to w 2020 r. prognozowane spowolnienie w europejskiej gospodarce najprawdopodobniej przyniesie w branży spadki.

""

Foto: moto.rp.pl

Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG wartość produkcji sprzedanej branży w 2019 r. sięgnęła 160,7 mld zł. To o 4,5 proc. więcej niż w roku 2018. Zarejestrowano 555,6 tys. nowych samochodów osobowych – o 4,5 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. O 1,5 proc. do 69,9 tys. zwiększyła się sprzedaż aut dostawczych, o 31,5 proc. do 19,1 tys. powiększył się rynek nowych jednośladów. Co prawda, zmalała liczba rejestracji samochodów ciężarowych (o 5,2 proc. do 28,3 tys.) i autobusów (o 8 proc. do 2471), nieznacznie zmalała także łączna produkcja pojazdów samochodowych (o 1,5 proc.), ale zważywszy na sytuację na innych rynkach europejskich, polska branża motoryzacyjna miała się jeszcze całkiem nieźle.

""

Foto: moto.rp.pl

Obecny 2020 r. może jednak przynieść zmianę na gorsze. – Nie ma perspektyw wzrostu, jaki miał miejsce w poprzednich latach. Wszyscy spodziewają się trudnego roku – powiedział „Rzeczpospolitej” Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems, zajmującej się kontrolą jakości w przemyśle samochodowym. Już na początku stycznia PZPM i KPMG informowały, że 83 proc. producentów i 74 proc. dystrybutorów branży w Polsce spodziewa się pogorszenia jej sytuacji w nadchodzących miesiącach. – Na tak negatywną ocenę wpływ mogą mieć m.in. możliwe spowolnienie gospodarcze, nowe regulacje prawne oraz rosnące koszty pracy – mówił Mirosław Michna, partner i szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. Te czynniki w połączeniu z postępującą destabilizacją wewnętrznej sytuacji społeczno-politycznej mogą doprowadzić do zahamowania napływu do przemysłu samochodowego zagranicznych inwestycji. Według PZPM i KPMG w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. łączna wartość nakładów zwiększyła się r./r. o jedną trzecią, sięgając 5,68 mld zł.

""

Foto: moto.rp.pl

Według prognoz Instytutu Samar w 2020 r. sprzedaż samochodów osobowych zmaleje do 525 tys. z prawie 556 tys. w 2019 r. Jednym z powodów ma być spodziewany wzrost cen przez wyższe koszty produkcji, wynikające z wprowadzenia zaostrzonych limitów emisji CO2. Pogłębić mogą się spadki na rynku ciężarówek. Jak podał BIG InfoMonitor, w końcu trzeciego kwartału 2019 r. zadłużenie firm transportowych przekroczyło 1,5 mld zł. W porównaniu z rokiem 2018 to wzrost o przeszło jedną czwartą, a zaległości branży transportowej rosły dwukrotnie szybciej niż średnia dla wszystkich firm w całej gospodarce. Można także spodziewać się dalszego spadku produkcji samochodów – już w 2019 r. produkcja wszystkich pojazdów samochodowych spadła o 1,5 proc. – do 649,9 tys.

""

Fabryka Opla w Gliwicach.

Foto: moto.rp.pl

Problemem może być także rozpędzenie się rynku pojazdów z napędem alternatywnym. W 2019 r. ich sprzedaż rosła stosunkowo szybko – o 63,8 proc. w ujęciu rocznym, do 41,4 tys. sztuk. Tymczasem rząd zdecydował o okrojeniu planowanej ulgi na zakup elektrycznego samochodu – z 37,5 tys. do niespełna 19 tys. zł. Potencjalne zainteresowanie takimi autami będzie również osłabiać słabo rozwinięta infrastruktura. Jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jej rozwój hamuje kilkadziesiąt różnych barier związanych m.in. z podatkami czy procedurami administracyjnymi. Barierą staną się także drożejący prąd i wysokie stawki za korzystanie z ogólnodostępnych ładowarek, a także brak spodziewanych wcześniej spadków cen elektrycznych aut.

CZYTAJ TAKŻE: Bruksela Motor Show 2020: Jak uratować salon samochodowy

""

Foto: moto.rp.pl

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Od kuchni
PZU zaniża odszkodowania napraw powypadkowych?