Fuzja ma być całkowita. Dyrektorem generalnym zostanie prezes PSA, Carlos Tavares, który będzie zarządzał firmą na bieżąco, a prezes FCA, John Elkann otrzyma stanowisko prezesa połączonych FCA i PSA. Z tym,że PSA będzie miała większość w zarządzie nowo powstałej spółki — podał Bloomberg. Jeśli ostatecznie dojdzie do tej fuzji (warto pamiętać,że rozmowy FCA z Renaultem także były bardzo zaawansowane i ostatecznie zakończyły się fiaskiem) powstanie motogigant o kapitalizacji rynkowej 47 mld dol.,czyli o wartości takiej, jaką ma japońska Honda, który będzie w stanie konkurować w Europie z Grupą Volkswagena.
Największą słabością nowej firmy będzie jej słaba obecność na kluczowym dzisiaj dla światowej motoryzacji rynku chińskim. Imponujący natomiast będzie portfel marek, w którym znajdą się m.in. Peugeot, Citroen,DS,Opel,Fiat,Alfa Romeo, Jeep, Maserati, Ferrari. Rada nadzorcza PSA spotka się dzisiaj na nadzwyczajnym posiedzeniu. Podobnie ma być w Exor NV, czyli holdingu do którego należy 29 proc. udziałów w FCA. Następnie należy oczekiwać kolejnej rundy rozmów, podczas których zostaną dopracowane szczegóły całej transakcji. WSJ podkreśla, że nic jeszcze ostatecznie nie zostało przesądzone. Ale wszystko wskazuje,że transakcja jest na dobrej drodze. —Moim zdaniem taka kombinacja ma znacznie więcej sensu, niż połączenie FCA i Renaulta— uważa Max Warburton, analityk firmy Bernstein, konsultingowej z rynku motoryzacyjnego. Wylicza się, że synergia wyniesie 7 mld dol. w roku 2023 , głównie dzięki temu,że na większości kontynentów obie firmy mają na razie oddzielne biznesy. Obydwie firmy wcześniej były głodne konsolidacji. Zmarły w 2015 roku szef Fiata Chryslera, Sergio Marchionne bez sukcesów robił podchody do General Motors i jego propozycje kilkakrotnie zostały odrzucone przez prezes GM, Mary Barra.
Carlos Tavares.
To oczywiście nie oznacza,że sytuacja nowej firmy będzie łatwa, nawet na rynku europejskim. Volkswagen już wcześniej informował, że zamierza współdziałać z Fordem i wspólnie pozyskiwać technologie w elektryfikacji i produkcji samochodów autonomicznych. Z kolei coraz silniejsza w Europie Toyota ma dwóch silnych partnerów – Subaru i BYD. Tymczasem Europa staje się coraz trudniejszym rynkiem. Narzucone regulacje emisji CO2 powodują konieczność potężnych inwestycji, ale w tym przypadku PSA ma ogromne doświadczenie.