W 2022 roku Turcja planuje uruchomienie produkcji auta elektrycznego o zasięgu 500 kilometrów. Ma być produkowane w w ramach krajowego projektu e-samochodu.

Plany zostały ogłoszone przez ministra przemysłu Mustafa Varank. Turecki samochód elektryczny ma być konkurencyjny na arenie międzynarodowej i zmienić cały przemysł motoryzacyjny tego kraju. Jest uważany traktowany przez władze jako sztandarowy projekt technologiczny, ale nie będzie rozwijany przez sektor publiczny, tylko przez inwestycje prywatne.

Turecki samochód elektryczny ma powstać na bazie Saaba 9-3.

W tym celu siły połączyło pięć firm (Anadolu Group, BMC, Kıraça Holding, Turkcell i Zorlu Holding), które mają utworzyć wspólne przedsiębiorstwo. Dyrektorem zarządzającym będzie były dyrektor niemieckiego Boscha. Co robią firmy, które się łączą? BMC to wiodący turecki producent pojazdów użytkowych, Zarlu Holding to jedna z największych grup przemysłowych i finansowych w Turcji, Turkcell to największy operator telefonii komórkowej w Turcji, Kıraça Holding jest również zaangażowany w produkcję pojazdów użytkowych, a Anadolu Group działa w sektorze motoryzacyjnym z Isuzu, Kią i Hondą.

Już w 2015 roku Turcja, a konkretnie Turecki Instytut Nauki i Badań (Tübitak), podpisała porozumienie z spółką NEVS, która stała się nowym właścicielem Saaba. Umowa dotyczyła budowy tureckiego samochodu opartego na Saabie 9-3. Co najmniej 85 procent komponentów użytych do budowy auta ma pochodzić z Turcji. Planowane są łącznie trzy wersje różniące się przede wszystkim wielkością baterii. Pierwszy prototyp tureckiego samochodu elektrycznego ma pojawić się już pod koniec 2019 roku.

Produkcja elektrycznych aut ma stworzyć w Turcji setki miejsc pracy. Co ciekawe, Chińczycy w Szwecji budują już elektryczne auta oparte na Saabie 9-3.

Chińska, elektryczna wersja Saaba 9-3 EV.

W Turcji jak widać rząd i firmy nieco konkretniej niż w Polsce podeszły do budowy własnego, lub raczej budowanego we własnym kraju elektrycznego samochodu. Nie ma rozwijania wizji miliona egzemplarzy i innych nierealnych rzeczy. Jest za to leciwy 9-3, który może okazać się całkiem fajnym autem elektrycznym.

ZOBACZ TAKŻE: Niemcy chcą podwoić dopłaty przy zakupie aut elektrycznych

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wolno przez Islandię

Na Islandii obowiązuje dodatkowe ograniczenie prędkości, obejmujące drogi szutrowe. Ale co się dziwić, skoro ...

Motocykl z Polski za równy milion dolarów

Polski producent motocykli custom firma Game Over Cycles wystawiła na sprzedaż swój najbardziej znany ...

Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco: Na wyścigi do ładowarki

Państwo traci co najmniej 20 zł na każdych stu kilometrach przejechanych elektrykiem. Rocznie, zakładając ...

Seat pracuje nad pozyskaniem paliwa ze śmieci

Seat dołączył do projektu "Life Landfill Biofuel", którego celem jest pozyskanie alternatywnego paliwa – ...

Budowa transy S5 na odcinku Poznań-Wronczyn

Kolejna włoska firma schodzi z budowy drogi w Polsce

Znowu włoska firma schodzi z budowy dróg. Tym razem jest to konsorcjum Toto Costruzioni ...

Hulajnogi od Mercedesa i BMW jadą do Polski

Elektryczne jednoślady pożyczane na minuty zaleją ulice naszych miast. I to w ciągu paru ...