Wrzesień 2016: Europa ożyła, Stany zwalniają

Sprzedaż nowych samochodów decydowanie poprawiła się w Europie dzięki ożywieniu na 5 największych rynkach, w Stanach nastąpił spadek mimo zwiększania rabatów przez producentów.

Publikacja: 06.10.2016 12:28

Wrzesień 2016: Europa ożyła, Stany zwalniają

Foto: Bloomberg

USA

Większość dużych producentów podała o spadku sprzedaży mimo znacznych rabatów dla pobudzenia popytu, spadła zwłaszcza popularność furgonetek GM i Forda. Według danych firmy badania rynku Autodata, łączna sprzedaż zmalała o 0,5 proc. do 1,44 mln pojazdów, a w skali rocznej do 17,76 mln wobec 18,05 mln we wrześniu 2015.

Najgorzej wypadł Ford ze spadkiem o 8 proc. do 204 447 sztuk, Fiat Chrysler zanotował spadek o 1 proc. do 192 883, a największy na tym rynku General Motors o -0,6 proc. do 249 795. Z kolei Nissan poprawił się o 5 proc. do 127 797 dzięki dużej popularności jego SUV i pickupów, Toyota o 1,5 proc., a Honda praktyczne nie zmieniła stanu posiadania (-0,1 proc.).

Utrzymał się duży popyt na pickupy dzięki taniej benzynie. Dla Forda serii F był to najlepszy wrzesień mimo zmniejszenia sprzedaży o 3 proc., Fiat Chsyler zwiększył sprzedaż Rama 1500 o 29 proc., GM zanotował spadek o 15,5 proc. Chevroleta Silverado i o 8,5 proc. GMC Sierra.

Większość analityków przewiduje, że ten rok będzie gorszy od rekordowego 2015, gdy sprzedano 17,5 mln pojazdów. Szczególnie dobry był IV kwartał, więc trudno będzie robić porównania — zauważył Mark Wakefield z firmy doradczej AlixPartners. Innego zdania są niektórzy przedstawiciele producentów. Bill Hay z Toyoty uwala, że sprzedaż w tym roku jest zgodna z ubiegłoroczną, rekordową, główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem nie widzi z kolei rychłego spowolnienia gospodarki amerykańskiej.

Reagując na gorszy rynek firmy stosują w coraz większym zakresie rabaty przy sprzedaży. Tegoroczne wzrosły o 430 dolarów na samochód wobec stanu sprzed roku — stwierdził wiceprezes ds. marketingu Forda, Mark LaNeve. We wrześniu średni rabat wyniósł 3923 dolara na pojazd wobec rekordowego 3753 dolary z grudnia 2008.

Niemcy

We wrześniu nastąpił skok sprzedaży o 9,4 proc. do 298 002 sztuk, co jest potwierdzeniem dobrego stanu gospodarki niemieckiej. Po 9 miesiącach rynek w tym kraju zwiększył się o 6,1 proc. do 2,56 mln — podał urząd motoryzacji KBA.

Zdecydowana poprawa nastąpiła u Fiata (wzrost sprzedaży o 46 proc.), Mercedesa-Benza (+36 proc,.) i Renaulta (+26), natomiast grupa VW osiągnęła zaledwie 1,7 proc., bo nadal odczuwa skutki „Dieselgate”.

Firma badawcza LMC Automotive ocenia wzrost sprzedaży we wrześniu w Europie o 6,6 proc. do 1,4 mln sztuk, co w skali rocznej daje 14,48 mln pojazdów, o 4,1 proc. więcej niż w sierpniu. Analityk tej firmy Emiliano Lewis zwrócił uwagę, że wrzesień wykazał największą dynamikę od początku roku w Europie Zachodniej, bo wzrost nastąpił na 5 największych rynkach.

Francja

Tu też nastąpiła poprawa, choć nie tak doza jak w Niemczech, Francuzi zarejestrowali 168 832 nowe samochody, o 2,5 proc. więcej niż przed rokiem — podała organizacja producentów CCFA. Od początku roku we Francji sprzedano 1 502 462 pojazdy, o 5,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Renault poprawił się o 8,2 proc. (Renault +7,1, Dacia +13,5) do 45 343 sztuk, z kolei jego parter Nissan zanotował spadek o 6,6 proc. do 6605, a główny rywal, PSA — o -6,8 proc. (Peugeot -2,4, Citroen -13,5, DS -12,2) do 44 833. Lepiej wypadły firmy zagraniczne, osiągając poprawę o 5,4 proc. — najwięcej Hyundai +15,3 proc. (Hyundai +17,1, Kia +14), Volvo +12,2, Opel +10,3 i Toyota +9.1.

Na rynku panuje wzrost, ale skandal z VW i zagrożenia dla firm francuskich spowodowały, że popularność napędu Diesla maleje. Jego udział w rynku zmniejszył się po 9 miesiącach do 52,53 proc. z 58,15 przed rokiem, a jednocześnie napędu benzynowego wzrósł do 43,58 proc. z 37,84.

W. Brytania

Na Wyspach padł kolejny rekord — 469 696 pojazdów, o 1,6 prof. więcej niż we wrześniu 2015 — wynika z danych federacji producentów i dealerów SMMT. Sprzedano o 388 tys. samochodów więcej niż w sierpniu, był to najlepszy miesiąc w historii rynku. Sprzedaż indywidualna zmalała o 1,7 proc., ale flotowa wzrosła o 7,3 proc. Mimo zlej reklamy, sprzedaż diesli zwiększyła się 0 2,8 proc., a aut z napędem benzynowym zmalała.

Po 9 miesiącach sprzeda zwiększyła się o 2,6 proc. do, 2 150 495 nowych pojazdów, drugi raz przekraczając pułap 2 mln od 2004 r.

Najpopularniejszym autem był nadal Ford Fiesta (19 769 sztuk, od 1 stycznia 96 139), przed Vauxhall Corsa (64 925) i Fordem Focusem (57 137). Nissan Qashqai zajął piąte miejsce w rankingu, Mercedes klasy C, Vauxhall Mokka i Mini znalazły się w pierwszej dziesiątce. Popyt w segmencie flotowym pozwolił Mercedesowi zwiększyć sprzedaż w tym roku o prawie 20 proc., poprawiły się też Audi i BMW, a jaguar aż o 50 proc., zaś Land Rover o 28 proc. od początku roku. Volkswagen zmniejszył sprzedaż o 10 proc.

Wygląda więc na to, że Brexit nie zaszkodził jeszcze temu rynkowi, choć wiele zakupów planuje się na kilka miesięcy wcześniej, więc na skutki referendum z czerwca trzeba będzie poczekać. Ponadto wrzesień w W. Brytanii jest jednym z dwóch miesięcy w roku wydawania nowych tablic rejestracyjnych, ma więc kluczowe znaczenie dla sektora motoryzacji, bo przypada na niego niemal 20 proc. rocznej sprzedaży.

– Zdolność zachowania przez rynek rekordowego popyty będzie zależeć od tego, na ile rządowi uda się przezwyciężyć niepewność polityczną i chronić warunki, które decydują o apetycie konsumentów — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawe.

Włochy

Wrzesień okazał się bardzo dobry na półwyspie, sprzedaż wzrosła o 17,4 proc do 153 617 nowych pojazdów dając od początku roku taką samą dynamikę 17,4 proc. do 1 406 035 — podała organizacja producentów ANFIA.

Włoskie marki poprawiły się o 20,8 proc. do 44 948 sztuk osiągając 29,3 proc. udziału rynkowego, a od 1 stycznia 20,3 proc. do 410 427 sztuk. Marki zagraniczne zwiększyły sprzedaż o 16,1 proc. do 108 669 sztuk. Najbardziej popularnymi autami we wrześniu były Fiat Panda (12 207), Lancia Ypsilon (5320) i Fiat 500L (4881).

Hiszpania

Doskonały sezon turystyczny napędził popyt w firmach rent-a-car dając wzrost sprzedaży we wrześniu o 13,9 proc. do 79 591, czyli najlepszy wynik tego miesiąca od 2007 r. — podała organizacja producentów ANFAC. Sierpień był jeszcze lepszy, ze zwrotem o 14,6 proc. Po 9 miesiącach rynek hiszpański poprawił się o 11,5 proc. do 874 220 sztuk, zgodnie z przewidywaniami

ANFAC

Wszystkie kanały sprzedaży osiągnęły poprawę, także sprzedaży indywidualnej mimo zakończenia w lipcu rządowego programu dopłat za złomowanie PIVE wprowadzonego w 2012 r. — zwróciła uwagę organizacja producentów. Obawia się jednak zjawiska inercji i spadku sprzedaży do końca roku dla zwykłych obywateli, gdy dotrze do nich, że nie mogą już liczyć na pomoc państwa.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne