Wrzesień 2016: Europa ożyła, Stany zwalniają

Sprzedaż nowych samochodów decydowanie poprawiła się w Europie dzięki ożywieniu na 5 największych rynkach, w Stanach nastąpił spadek mimo zwiększania rabatów przez producentów.

Publikacja: 06.10.2016 12:28

Wrzesień 2016: Europa ożyła, Stany zwalniają

Foto: Bloomberg

USA

Większość dużych producentów podała o spadku sprzedaży mimo znacznych rabatów dla pobudzenia popytu, spadła zwłaszcza popularność furgonetek GM i Forda. Według danych firmy badania rynku Autodata, łączna sprzedaż zmalała o 0,5 proc. do 1,44 mln pojazdów, a w skali rocznej do 17,76 mln wobec 18,05 mln we wrześniu 2015.

Najgorzej wypadł Ford ze spadkiem o 8 proc. do 204 447 sztuk, Fiat Chrysler zanotował spadek o 1 proc. do 192 883, a największy na tym rynku General Motors o -0,6 proc. do 249 795. Z kolei Nissan poprawił się o 5 proc. do 127 797 dzięki dużej popularności jego SUV i pickupów, Toyota o 1,5 proc., a Honda praktyczne nie zmieniła stanu posiadania (-0,1 proc.).

Utrzymał się duży popyt na pickupy dzięki taniej benzynie. Dla Forda serii F był to najlepszy wrzesień mimo zmniejszenia sprzedaży o 3 proc., Fiat Chsyler zwiększył sprzedaż Rama 1500 o 29 proc., GM zanotował spadek o 15,5 proc. Chevroleta Silverado i o 8,5 proc. GMC Sierra.

Większość analityków przewiduje, że ten rok będzie gorszy od rekordowego 2015, gdy sprzedano 17,5 mln pojazdów. Szczególnie dobry był IV kwartał, więc trudno będzie robić porównania — zauważył Mark Wakefield z firmy doradczej AlixPartners. Innego zdania są niektórzy przedstawiciele producentów. Bill Hay z Toyoty uwala, że sprzedaż w tym roku jest zgodna z ubiegłoroczną, rekordową, główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem nie widzi z kolei rychłego spowolnienia gospodarki amerykańskiej.

Reagując na gorszy rynek firmy stosują w coraz większym zakresie rabaty przy sprzedaży. Tegoroczne wzrosły o 430 dolarów na samochód wobec stanu sprzed roku — stwierdził wiceprezes ds. marketingu Forda, Mark LaNeve. We wrześniu średni rabat wyniósł 3923 dolara na pojazd wobec rekordowego 3753 dolary z grudnia 2008.

Niemcy

We wrześniu nastąpił skok sprzedaży o 9,4 proc. do 298 002 sztuk, co jest potwierdzeniem dobrego stanu gospodarki niemieckiej. Po 9 miesiącach rynek w tym kraju zwiększył się o 6,1 proc. do 2,56 mln — podał urząd motoryzacji KBA.

Zdecydowana poprawa nastąpiła u Fiata (wzrost sprzedaży o 46 proc.), Mercedesa-Benza (+36 proc,.) i Renaulta (+26), natomiast grupa VW osiągnęła zaledwie 1,7 proc., bo nadal odczuwa skutki „Dieselgate”.

Firma badawcza LMC Automotive ocenia wzrost sprzedaży we wrześniu w Europie o 6,6 proc. do 1,4 mln sztuk, co w skali rocznej daje 14,48 mln pojazdów, o 4,1 proc. więcej niż w sierpniu. Analityk tej firmy Emiliano Lewis zwrócił uwagę, że wrzesień wykazał największą dynamikę od początku roku w Europie Zachodniej, bo wzrost nastąpił na 5 największych rynkach.

Francja

Tu też nastąpiła poprawa, choć nie tak doza jak w Niemczech, Francuzi zarejestrowali 168 832 nowe samochody, o 2,5 proc. więcej niż przed rokiem — podała organizacja producentów CCFA. Od początku roku we Francji sprzedano 1 502 462 pojazdy, o 5,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Renault poprawił się o 8,2 proc. (Renault +7,1, Dacia +13,5) do 45 343 sztuk, z kolei jego parter Nissan zanotował spadek o 6,6 proc. do 6605, a główny rywal, PSA — o -6,8 proc. (Peugeot -2,4, Citroen -13,5, DS -12,2) do 44 833. Lepiej wypadły firmy zagraniczne, osiągając poprawę o 5,4 proc. — najwięcej Hyundai +15,3 proc. (Hyundai +17,1, Kia +14), Volvo +12,2, Opel +10,3 i Toyota +9.1.

Na rynku panuje wzrost, ale skandal z VW i zagrożenia dla firm francuskich spowodowały, że popularność napędu Diesla maleje. Jego udział w rynku zmniejszył się po 9 miesiącach do 52,53 proc. z 58,15 przed rokiem, a jednocześnie napędu benzynowego wzrósł do 43,58 proc. z 37,84.

W. Brytania

Na Wyspach padł kolejny rekord — 469 696 pojazdów, o 1,6 prof. więcej niż we wrześniu 2015 — wynika z danych federacji producentów i dealerów SMMT. Sprzedano o 388 tys. samochodów więcej niż w sierpniu, był to najlepszy miesiąc w historii rynku. Sprzedaż indywidualna zmalała o 1,7 proc., ale flotowa wzrosła o 7,3 proc. Mimo zlej reklamy, sprzedaż diesli zwiększyła się 0 2,8 proc., a aut z napędem benzynowym zmalała.

Po 9 miesiącach sprzeda zwiększyła się o 2,6 proc. do, 2 150 495 nowych pojazdów, drugi raz przekraczając pułap 2 mln od 2004 r.

Najpopularniejszym autem był nadal Ford Fiesta (19 769 sztuk, od 1 stycznia 96 139), przed Vauxhall Corsa (64 925) i Fordem Focusem (57 137). Nissan Qashqai zajął piąte miejsce w rankingu, Mercedes klasy C, Vauxhall Mokka i Mini znalazły się w pierwszej dziesiątce. Popyt w segmencie flotowym pozwolił Mercedesowi zwiększyć sprzedaż w tym roku o prawie 20 proc., poprawiły się też Audi i BMW, a jaguar aż o 50 proc., zaś Land Rover o 28 proc. od początku roku. Volkswagen zmniejszył sprzedaż o 10 proc.

Wygląda więc na to, że Brexit nie zaszkodził jeszcze temu rynkowi, choć wiele zakupów planuje się na kilka miesięcy wcześniej, więc na skutki referendum z czerwca trzeba będzie poczekać. Ponadto wrzesień w W. Brytanii jest jednym z dwóch miesięcy w roku wydawania nowych tablic rejestracyjnych, ma więc kluczowe znaczenie dla sektora motoryzacji, bo przypada na niego niemal 20 proc. rocznej sprzedaży.

– Zdolność zachowania przez rynek rekordowego popyty będzie zależeć od tego, na ile rządowi uda się przezwyciężyć niepewność polityczną i chronić warunki, które decydują o apetycie konsumentów — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawe.

Włochy

Wrzesień okazał się bardzo dobry na półwyspie, sprzedaż wzrosła o 17,4 proc do 153 617 nowych pojazdów dając od początku roku taką samą dynamikę 17,4 proc. do 1 406 035 — podała organizacja producentów ANFIA.

Włoskie marki poprawiły się o 20,8 proc. do 44 948 sztuk osiągając 29,3 proc. udziału rynkowego, a od 1 stycznia 20,3 proc. do 410 427 sztuk. Marki zagraniczne zwiększyły sprzedaż o 16,1 proc. do 108 669 sztuk. Najbardziej popularnymi autami we wrześniu były Fiat Panda (12 207), Lancia Ypsilon (5320) i Fiat 500L (4881).

Hiszpania

Doskonały sezon turystyczny napędził popyt w firmach rent-a-car dając wzrost sprzedaży we wrześniu o 13,9 proc. do 79 591, czyli najlepszy wynik tego miesiąca od 2007 r. — podała organizacja producentów ANFAC. Sierpień był jeszcze lepszy, ze zwrotem o 14,6 proc. Po 9 miesiącach rynek hiszpański poprawił się o 11,5 proc. do 874 220 sztuk, zgodnie z przewidywaniami

ANFAC

Wszystkie kanały sprzedaży osiągnęły poprawę, także sprzedaży indywidualnej mimo zakończenia w lipcu rządowego programu dopłat za złomowanie PIVE wprowadzonego w 2012 r. — zwróciła uwagę organizacja producentów. Obawia się jednak zjawiska inercji i spadku sprzedaży do końca roku dla zwykłych obywateli, gdy dotrze do nich, że nie mogą już liczyć na pomoc państwa.

USA

Większość dużych producentów podała o spadku sprzedaży mimo znacznych rabatów dla pobudzenia popytu, spadła zwłaszcza popularność furgonetek GM i Forda. Według danych firmy badania rynku Autodata, łączna sprzedaż zmalała o 0,5 proc. do 1,44 mln pojazdów, a w skali rocznej do 17,76 mln wobec 18,05 mln we wrześniu 2015.

Pozostało 95% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą