W 2015 r., piąty raz z rzędu, wzrosła na polskim rynku sprzedaż samochodów osobowych Mercedesa – podała wczoraj spółka Mercedes-Benz Polska. Importer sprzedał 9,3 tys. samochodów osobowych (w tym 489 dostawczych z homologacją osobową), o prawie jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Obroty spółki wzrosły w ujęciu rocznym o 18,1 proc., do 3,74 mld zł, co jest finansowym rekordem importera. Z kolei dynamika wzrostu przychodów okazała się o 4,1 pkt proc. wyższa niż rok wcześniej i była najlepsza w ostatnich pięciu latach.
Liderem klasa C
Mercedesowi udało się poprawić udział w rynku. Według Instytutu Samar na koniec grudnia 2015 r. wyniósł on 2,44 proc. w porównaniu z 2,13 proc. rok wcześniej. W dużej części było to zasługą bardzo dobrej sprzedaży klasy C nagrodzonej tytułem World Car of the Year, która znalazła 1376 nabywców. Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszyły się modele GLA i CLA. W prestiżowej klasie S sprzedano 667 aut.
Dobre wyniki Mercedesa są odbiciem wysokich zwyżek w całym segmencie premium. BMW sprzedało w ub. roku 9,5 tys. aut, podobnie jak Mercedes, o blisko jedna czwartą więcej niż rok wcześniej, natomiast Audi zwiększyło rejestracje o 14,2 proc. Sprzedaż Volvo zwiększyła się o 16,8 proc., a Lexusa poszybowała w górę o 45 proc. W sumie udział marek premium w polskim rynku samochodów osobowych zwiększył się w ubiegłym roku do 11,1 proc. Przy czym liczba rejestracji tego rodzaju aut podskoczyła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 21,2 proc. r./r., podczas gdy w markach popularnych wzrost wyniósł niespełna 6,7 proc.
Ale marki popularne wcale nie mają powodów do narzekań. Z opublikowanych także wczoraj wyników sprzedażowych Grupy Renault wynika, że wchodzące w jej skład dwie marki – Renault i Dacia – osiągnęły rekordową sprzedaż na polskim rynku, rejestrując przeszło 41,4 tys. samochodów. Przy tym sprzedaż aut Renault zwiększyła się w ujęciu rocznym o 14,9 proc., natomiast Dacii o 1,3 proc. W sumie grupa wypracowała w ub. roku 10,13-procentowy udział w całym polskim rynku samochodów osobowych i dostawczych. W roku 2016 sprzedaż będą podkręcać nowości: model klasy średniej – Talisman, oraz kompaktowe Megane, a także Espace i Kadjar. – Mam nadzieję, że przełożą się na jeszcze lepszy wynik Renault w tym roku – powiedział Grzegorz Zalewski, w Grupie Renault dyrektor generalny Terytorium East (kraje Europy Wschodniej).
Popyt na dostawczaki
W samym segmencie dostawczaków Renault zajmuje w kraju drugie miejsce, a ubiegłoroczna sprzedaż sięgnęła 8570 sztuk. Razem z marką Dacia Grupa Renault sprzedała w Polsce prawie 10,5 tys. aut dostawczych, co dało jej 18,5-procentowy udział w rynku. Przy czym sama marka Renault osiągnęła udział na poziomie 15,3 proc. Z marek premium w tym segmencie jest tylko Mercedes, ale na wysokiej, szóstej pozycji ze sprzedażą ponad 5,2 tys. aut (dane importera) i wzrostem r./r. o 16 proc. Liderem tej części rynku jest jednak Fiat. Włoski producent osiągnął w ubiegłym miesiącu już 22 proc. całego rynku przy wzroście sprzedaży o blisko jedną czwartą. – Oznacza to, że niemal co czwarty samochód dostawczy, który wyjechał na polskie drogi, to auto marki Fiat Professional – podkreśla Rafał Grzanecki z FCA Poland.