BMW Alpina XB7: Sportowa zuchwałość

Mogłoby się zdawać, że tor wyścigowy nie jest dobrym miejscem na prezentację dużego modelu SUV-a. No chyba że chodzi o najnowszy model Alpiny.

Publikacja: 11.08.2020 06:11

BMW Alpina XB7

BMW Alpina XB7

Foto: Alpina XB7.

Bilster Berg – jeden z najfajniejszych torów w Europie. Duże zróżnicowanie terenu, 19 zakrętów w tym kilka ślepych, a jeden z nich przypomina słynny korkociąg z Laguna Seca. Tor na byłym brytyjskim terenie wojskowym to miniaturowa wersja legendarnego Nürburgringu. Jest szybki i wymagający. To ostatnie miejsce, w którym zorganizował bym prezentację modelu SUV. Tym bardzie takiego, który waży niemal 2,7 tony. Alpina odważyła się właśnie w takiej scenerii przedstawić nowy model XB7.

Czytaj więcej

BMW X6 M: SUV Coupe z mocą do 625 KM
""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

Nigdy przenigdy nie nazywajcie Alpiny firmą tuningową. Aktualny szef, Andreas Bovensiepen nie lubi jak tak mówi się o jego rodzinnej marce. Jego ojciec, Burkard reagował na takie przejęzyczenie jeszcze bardziej gwałtownie. W sumie to nie dziwię się, bo Alpina dokonuje w modelach BMW tak wiele modyfikacji, że faktycznie powstają z tego samochody o odrębnym charakterze. Jak bardzo różnią się od seryjnych BMW znakomicie widać na przykładzie XB7.
Zacznijmy od jednostki napędowej. Pod maską Alpina zainstalowała 4,4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który generuje 621 KM i 800 Nm momentu obrotowego (najmocniejsza wersja X7 ma 530 KM i 750 Nm). XB7 rozpędza się do 290 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 4,2 sekundy, a według danych producenta od zera do 200 w 14,9 s. Imponujące jak na SUV-a o wadze 2655 kg. Tu najmocniejsze seryjne BMW X7 jest absolutnie bez szans – 250 km/h i 4,7 sekundy, a wyniku do 200 km/h producent z Bawarii w ogóle nie podaje. Alpina dostroiła ośmiobiegową automatyczną przekładnie, dostosowała również chłodzenie powietrza doładowującego, które zapewnia zwiększoną przepustowość dzięki kanałowi chłodzącemu o zoptymalizowanym przekroju.

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

To nie koniec zmian. Pneumatyczne zawieszenie jest połączone z elektronicznie regulowanymi i nowo dostrojonymi amortyzatorami, sterowaniem tylnymi kołami i stabilizacją przechyłów. Tryb Sport plus, który obniża nadwozie o 40 mm ma zapewnić maksymalny sportowy charakter. W celu zwiększenia sztywności nadwozia zainstalowano kopułową kolumnę grodziową i wzmocnione sprężyny skrętne. Ponadto elektromechaniczne stabilizatory aktywnej stabilizacji przechyłów i sztywniejsze połączenia łożysk przy tylnej osi powinny zapewnić bardziej sportowe prowadzenie i ograniczyć do minimum przechył karoserii.
Żeby można było to techniczne wyrafinowanie rozpoznać z zewnątrz zamontowano po raz pierwszy klasyczne wieloramienne felgi w rozmiarze 23 cali. Do tego wbudowano układ wydechowy z czterema rurami firmy Akrapovic, nowe nakładki na zderzaki z tyłu i z przodu. Alpina dostosowuje również wnętrze pod swoje standardy. I tak są tu sportowe fotele, sportowa kierownica, różnego rodzaju naszywki, ozdobne przeszycia oraz wykończenia ze skóry i drewna.

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

Wróćmy jednak na Bilster Berg. Prawdopodobnie najtrudniejszy zakręt na tym torze nazywa się „Pułapka na Myszy”. To ślepy, ostry, bardzo długi, zacieśniający się, pikujący w dół lewy zakręt z 26-procentowym spadkiem. Z niego trzeba wystrzelić na pełnym gazie w w podjazd z 21 procentowym nachyleniem. To miejsce, które oddziela auta na te szybkie i wolne, te co się dobrze prowadzą albo źle. Tu nie ma półśrodków. Przed serią przejazdów nigdy bym nie przypuszczał, że coś co przypomina czołg na kołach z taką łatwością będzie się prowadzić po torze wyścigowym. I to takim. Przed jazdami obstawił bym, że XB7 będzie na tym torze czymś w rodzaju słonia w składzie porcelany. Nic z tych rzeczy. Ten SUV znakomicie hamuje, perfekcyjnie skręca i jest do bólu neutralny w prowadzeniu. Tak, BMW Alpina XB7 ma coś co można nazwać sportowym zacięciem. W trybie Sport lub Sport plus auto kompletnie niepasujące na tor staje się zuchwałą maszyną wyścigową. W zakrętach zachowuje się jakby zgubił 1000 kg masy własnej.

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

Największy SUV Alpiny zainteresuje nie tylko stałych klientów marki. Do jedynego w Polsce salonu Alpiny mogą zawitać również dotychczasowi bądź przyszli właściciele Porsche Cayenne Turbo, Mercedesa GLS 63 AMG lub Bentleya Bentaygi.

Czytaj więcej

BMW X3 też pod prądem
""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

""

BMW Alpina XB7

Foto: moto.rp.pl

Bilster Berg – jeden z najfajniejszych torów w Europie. Duże zróżnicowanie terenu, 19 zakrętów w tym kilka ślepych, a jeden z nich przypomina słynny korkociąg z Laguna Seca. Tor na byłym brytyjskim terenie wojskowym to miniaturowa wersja legendarnego Nürburgringu. Jest szybki i wymagający. To ostatnie miejsce, w którym zorganizował bym prezentację modelu SUV. Tym bardzie takiego, który waży niemal 2,7 tony. Alpina odważyła się właśnie w takiej scenerii przedstawić nowy model XB7.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Za Kierownicą
Audi RS e-tron GT: Komfortowa furioza
Za Kierownicą
Defender, który może posłużyć za sypialnię. 130 Outbound z ogromnym bagażnikiem
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko