Nie żyje Burkard Bovensiepen, założyciel kultowej marki motoryzacyjnej Alpina

Zmarł założyciel Alpiny, a marka traci niezależność wchodząc w struktury BMW. Kończy się kolejny wspaniały rozdział historii motoryzacji. Burkard Bovensiepen zmarł w wieku 87 lat.

Publikacja: 21.10.2023 10:18

Burkard_Bovensiepen

Burkard_Bovensiepen

Foto: mat. prasowe

„Burkard Bovensiepen był wizjonerem, perfekcjonistą i człowiekiem z genialnymi pomysłami. Kiedy miał już zamysł, niestrudzenie go udoskonalał, aż w stu procentach odpowiadał jego wizji i oczekiwaniom” – napisano w komunikacie Alpiny. Burkard Bovensiepen nie tylko miał idee, ale również wiedzę techniczną. Wiedział jak zrealizować swoje pomysły. Poza tym był również kierowcą wyczynowym, co pozwalało mu rozumieć samochód i poprawiać kontrolę nad maszyną. Urodził się w 1936 roku w niemieckim mieście Chemnitz. Dziełem jego życia była niewielka, ale niezwykle prestiżowa firma Alpina, zlokalizowana w Buchloe. Burkard przyjął nazwę Alpina od fabryki maszyn do pisania swojego ojca, która nawiązywała do pobliskich Alp. Początkowo firma zajmowała się rasowaniem modeli BMW, ale ostatecznie zyskała miano niezależnej marki. Ze śmiercią założyciela Alpiny zbiega się moment utraty niezależności Alpiny. Od 2025 roku Alpina przejdzie pod skrzydła BMW. Burkard Bovensiepen zaczynał swoje motoryzacyjne dzieło w roku 1962 od modyfikacji gaźnika BMW 1500. Kiedy na rynku pojawiał się liftingowana i mocniejsza generacja BMW 1500, Bovensiepen oferował właścicielom starszej odmiany modyfikacje, które wyrównywały różnice w mocy.

Burkard_Bovensiepen

Burkard_Bovensiepen

mat. prasowe

Przełomowym momentem była oficjalna wizyta w siedzibie BMW w Monachium, podczas której Bovensiepen zaproponował władzom koncernu skonstruowanie lekkiej wersji samochodu drogowego. Pomysł był o tyle genialny, że przepisy sportowe ograniczały odchudzanie samochodu wyczynowego. Więc lekki seryjny samochód pozwalał zbudować wersję wyczynową, która dawała przewagę nad konkurencją na torze. Tak powstał BMW 3.0 CSL – pierwszy model z oznaczeniem CSL. Jego charakterystycznym elementem były lekkie felgi o 20 ramionach, które stały się symbolem Alpiny. Aktywność w motorsporcie w latach 60. przyniosła Alpinie popularność na całym świecie. Od 1968 roku kierowcy wyścigowi, tacy jak Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Hans Stuck i Dieter Quester byli na liście płac firmy z Buchloe. Alpina i BMW królowały w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w sezonach 1970, 1973 i 1977.

Czytaj więcej

Andreas Bovensiepen, CEO marki Alpina: Nie jesteśmy firmą tuningową
Alpina B6 2.8 (E21)

Alpina B6 2.8 (E21)

mat. prasowe

W 1978 roku podczas prezentacji w Południowym Tyrolu (Austria) Alpina zaprezentowała trzy nowe modele: BMW Alpina B6 2.8, BMW serii 3 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 2,8 litra i 200 KM, BMW Alpina B7 Turbo bazujące na BMW serii 5 - wówczas najszybszy sedan na świecie oraz BMW Alpina B7 Turbo Coupé, które ugruntowało pozycję w kręgu najmocniejszych sportowych coupé o mocy 300 KM. Te modele utorowały drogę do rejestracji Alpiny jako niezależnej marki samochodów. Firma Bovensiepena rozpoczęła współpracę z BMW dzięki sprytnemu pomysłowi i głębokiej wiedzy i ta symbioza trwała do dziś. W centrum badawczym Alpiny realizowane były projekty zlecane przez centralę BMW i przeznaczone do seryjnych modeli. Alpina pomaga w dostrajaniu zawieszeń, silników, skrzyń biegów oraz testowała nowe rozwiązania. Zajmowała się również projektami małoseryjnymi dla sportu. Przygotowała słynny 3-litrowy silnik diesla do dakarowego Mini, którym startował m.in Adam Małysz.

Alpina B7 Turbo Coupe

Alpina B7 Turbo Coupe

mat. prasowe

Czym modele Alpiny różnią się od BMW? Alpina na nowo dostraja zawieszenia, wzmacnia silniki (lepsze chłodzenie, kute części, większe sprężarki, zmienione oprogramowanie) wymienia na większe lub modyfikuje skrzynie biegów, wykańcza wnętrze skórą Lavalina, którą wykorzystuje również Rolls-Royce, instaluje głośniejsze układy wydechowe (Akrapovic), zmienia zegary oraz elektronikę i na koniec podmienia znaczki BMW na Alpiny i skreśla VIN, nadając nowy. Alpina sprzedaje mniej samochodów niż Ferrari, czy Rolls-Royce. Najwyższa roczna sprzedaż samochodów Alpiny ledwie przekroczyła w 2021 roku 2000 egzemplarzy. Używane Alpiny są cztery razy droższe niż zwykłe BMW i utrzymują cenę modeli z oznaczeniem M. To auta dla ludzi, którzy kupują samochody nie po to, by zostawiać za sobą chmurę dymu z opon podczas startu. Ich właściciele nie mają czasu na zabawę, zależy im na szybkim i komfortowym dotarciu do celu. Alpiny rewelacyjnie znoszą szybką jazdę po niemieckich autostradach.

Czytaj więcej

BMW Alpina XB7: Sportowa zuchwałość
Burkard Bovensiepen, tor Hockenheim 1970 r.

Burkard Bovensiepen, tor Hockenheim 1970 r.

mat. prasowe

Dlaczego BMW M i modele Alpiny mogły funkcjonować równolegle? Wyjaśnieniem jest porównanie do Porsche 911. BMW M to odpowiedniki modeli GT (np. GT3), a Alpiny mają charakter Porsche 911 Turbo. W skrócie mówiąc, są szybkie i komfortowe. Więc można nimi jeździć na co dzień. Z łezką w oku opisujemy historię marki, która była w stanie podążać własną drogą w świecie wielkich korporacji i politycznych decyzji.

Alpina B5 (2005 r.)

Alpina B5 (2005 r.)

mat. prasowe

Kamienie milowe Alpiny:

• 1964 - opracowanie systemu podwójnego gaźnika Weber dla BMW 1500
• 1965 Założenie firmy ALPINA Burkard Bovensiepen KG
• Zwycięstwo w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w latach 1970, 1973 i 1977
• 1971 Projekt lekkiego coupe BMW 3.0 CSL
• 1979 Założenie przedsiębiorstwa winiarskiego Alpina
• 1980 Ekspansja sieci dystrybucyjnej za granicą – Japonia
• 1983 Rejestracja Alpiny jako producenta samochodów w Federalnym Urzędzie Transportu Samochodowego
• 1989 debiut BMW Alpina B10 Bi-Turbo, wówczas najszybszego sedana na świecie
• 1993 Alpina SWITCH-TRONIC, wprowadzenie innowacyjnego przełączania biegów przyciskami na kierownicy w automatycznych skrzyniach
• 1995 Prezentacja BMW Alpina B8 4.6 – pierwszego BMW serii 3 z silnikiem V8
• 1995 Alpina jako pierwszy na świecie producent wprowadza podgrzewany katalizator w BMW Alpina B12 5.7 E-KAT
• 1999 Prezentacja BMW Alpina D10 Bi-Turbo, pierwszego silnika wysokoprężnego firmy Alpina
• 2003 Wejście na rynek amerykański z modelem BMW Alpina Roadster V8 we współpracy z BMW
• 2004 Wprowadzenie BMW Alpina B7 z silnikiem doładowanym mechaniczną sprężarkę
• 2007 Po raz pierwszy na całym świecie dostarczono ponad 1000 samochodów• 2008 Budowa centrum badawczo-rozwojowego z pięcioma stanowiskami testowymi
• 2011 Zwycięstwo w niemieckich mistrzostwach GT3, ADAC GT Masters
• 2015 50-lecie firmy Alpina
• 2021 Po raz pierwszy Alpina sprzedała ponad 2000 samochodów rocznie

Alpina D3 Bi-Turbo Coupe (2008 r.)

Alpina D3 Bi-Turbo Coupe (2008 r.)

mat. prasowe

mat. prasowe

Alpina XB7 (2023 r.)

Alpina XB7 (2023 r.)

mat. prasowe

Czytaj więcej

Dlaczego Alpina sprzedała prawa do marki BMW

„Burkard Bovensiepen był wizjonerem, perfekcjonistą i człowiekiem z genialnymi pomysłami. Kiedy miał już zamysł, niestrudzenie go udoskonalał, aż w stu procentach odpowiadał jego wizji i oczekiwaniom” – napisano w komunikacie Alpiny. Burkard Bovensiepen nie tylko miał idee, ale również wiedzę techniczną. Wiedział jak zrealizować swoje pomysły. Poza tym był również kierowcą wyczynowym, co pozwalało mu rozumieć samochód i poprawiać kontrolę nad maszyną. Urodził się w 1936 roku w niemieckim mieście Chemnitz. Dziełem jego życia była niewielka, ale niezwykle prestiżowa firma Alpina, zlokalizowana w Buchloe. Burkard przyjął nazwę Alpina od fabryki maszyn do pisania swojego ojca, która nawiązywała do pobliskich Alp. Początkowo firma zajmowała się rasowaniem modeli BMW, ale ostatecznie zyskała miano niezależnej marki. Ze śmiercią założyciela Alpiny zbiega się moment utraty niezależności Alpiny. Od 2025 roku Alpina przejdzie pod skrzydła BMW. Burkard Bovensiepen zaczynał swoje motoryzacyjne dzieło w roku 1962 od modyfikacji gaźnika BMW 1500. Kiedy na rynku pojawiał się liftingowana i mocniejsza generacja BMW 1500, Bovensiepen oferował właścicielom starszej odmiany modyfikacje, które wyrównywały różnice w mocy.

Pozostało 82% artykułu
Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Tu i Teraz
Kolejny odcinek autostrady A2 na ukończeniu. Trasa przetnie Polskę ze wschodu na zachód
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?