„Burkard Bovensiepen był wizjonerem, perfekcjonistą i człowiekiem z genialnymi pomysłami. Kiedy miał już zamysł, niestrudzenie go udoskonalał, aż w stu procentach odpowiadał jego wizji i oczekiwaniom” – napisano w komunikacie Alpiny. Burkard Bovensiepen nie tylko miał idee, ale również wiedzę techniczną. Wiedział jak zrealizować swoje pomysły. Poza tym był również kierowcą wyczynowym, co pozwalało mu rozumieć samochód i poprawiać kontrolę nad maszyną. Urodził się w 1936 roku w niemieckim mieście Chemnitz. Dziełem jego życia była niewielka, ale niezwykle prestiżowa firma Alpina, zlokalizowana w Buchloe. Burkard przyjął nazwę Alpina od fabryki maszyn do pisania swojego ojca, która nawiązywała do pobliskich Alp. Początkowo firma zajmowała się rasowaniem modeli BMW, ale ostatecznie zyskała miano niezależnej marki. Ze śmiercią założyciela Alpiny zbiega się moment utraty niezależności Alpiny. Od 2025 roku Alpina przejdzie pod skrzydła BMW. Burkard Bovensiepen zaczynał swoje motoryzacyjne dzieło w roku 1962 od modyfikacji gaźnika BMW 1500. Kiedy na rynku pojawiał się liftingowana i mocniejsza generacja BMW 1500, Bovensiepen oferował właścicielom starszej odmiany modyfikacje, które wyrównywały różnice w mocy.
Burkard_Bovensiepen
Przełomowym momentem była oficjalna wizyta w siedzibie BMW w Monachium, podczas której Bovensiepen zaproponował władzom koncernu skonstruowanie lekkiej wersji samochodu drogowego. Pomysł był o tyle genialny, że przepisy sportowe ograniczały odchudzanie samochodu wyczynowego. Więc lekki seryjny samochód pozwalał zbudować wersję wyczynową, która dawała przewagę nad konkurencją na torze. Tak powstał BMW 3.0 CSL – pierwszy model z oznaczeniem CSL. Jego charakterystycznym elementem były lekkie felgi o 20 ramionach, które stały się symbolem Alpiny. Aktywność w motorsporcie w latach 60. przyniosła Alpinie popularność na całym świecie. Od 1968 roku kierowcy wyścigowi, tacy jak Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Hans Stuck i Dieter Quester byli na liście płac firmy z Buchloe. Alpina i BMW królowały w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w sezonach 1970, 1973 i 1977.
Czytaj więcej
Zaboli nas wprowadzenie limitu prędkości na niemieckich autostradach – mówi Andreas Bovensiepen, CEO ekskluzywnej marki Alpina.
Alpina B6 2.8 (E21)