Popularna RAV-ka to jedna z protoplastek dzisiejszych SUV-ów i wszelkiej maści crossoverów. Jej pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1994 r., więc w przyszłym roku stuknie jej 25 lat. A skąd RAV, w dodatku z czwórką? Tu sprawa jest prosta – to skrót od Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive. Prosty przekaz definiujący całą kategorię pojazdów.
fot. Wojciech Romański
Wraz z dojrzewaniem RAV4 pięła się do coraz wyższych segmentów – numer jeden powstał na platformie Corolli i był typowym, kompaktowym crossoverem. Co ciekawe, pierwszy flirt z ekologią model przeszedł po pierwszym liftingu w 1998 r. Wtedy pojawiła się wersja RAV4 EV, oferowana w Kalifornii. W latach 1997-2000 krótsza, trzydrzwiowa wersja występowała także w wersji kabrio.
Coraz dłużej…
Druga generacja także miała wspólne korzenie z kompaktowym modelem Toyoty – została zaprezentowana w 2000 r. O tym, że japońskiej marce udało się stworzyć model globalny świadczy fakt, że w 2001 r. RAV4 był np. najlepiej sprzedającym się SUV-em w Australii. Na kolejny model, już większy od poprzednika, przyszło czekać jedynie pięć lat. RAV4 pożegnała się z kompaktową platforma i jako numer III weszła w nowy segment. Co ciekawe, firma przygotowała dwie wersje tej generacji – z mniejszym (rynek europejski i azjatycki) i większym rozstawem osi (Australia i Stany Zjednoczone). W tej drugiej pojawił się nawet trzeci rząd siedzeń, choć raczej nie było to miejsce, gdzie dałoby się posadzić dorosłych. W 2010 r. poznaliśmy drugą generację RAV4 EV o całkiem przyzwoitym zasięgu 160 km, napędzaną elektrycznym silnikiem o mocy 156 KM. Energię dostarczały akumulatory o pojemności 42 kWh, za które odpowiadała firma… Tesla Motors. Mimo tych prób japoński koncern wybrał jednak inny główny kierunek rozwoju ekologicznych napędów, stając się głównym promotorem rozwiązań hybrydowych.
fot. Wojciech Romański