W postanowieniu Parlamentu Europejskiego nr. 540/2014 wskazano datę 01.07.2019 jako termin dostosowania się. Od tego momentu wszystkie nowe auta elektryczne, hybrydy muszą emitować ostrzegawczy sygnał akustyczny (Acoustic Vehicle Alerting Systems – AVAS). Dźwięk musi być emitowany do prędkości 20 km/h. Również podczas cofania auto musi nadawać ciągły sygnał dźwiękowy. Ustawodawca zaznaczył również, że w przycisk do aktywacji i dezaktywacji dźwięków musi być łatwo dostępny, a sam dźwięk włączać się automatycznie po każdym odpaleniu auta i jego głośność może być regulowana.
Koniec z bezgłośnym poruszaniem się aut hybrydowych czy elektrycznych.
Co ciekawe Parlament zaznaczył, że emitowane dźwięki muszą być porównywalne do tych jakie auta wydają w danej klasie. To oznacza, że np. Nissan Leaf nie może udawać dźwięku Ferrari. Nie wolno również jako dźwięków zastosować utworów muzycznych. Producenci do wygenerowania dźwięku wykorzystywać będą środkowy zakres częstotliwości. Ponieważ z jednej strony zbyt wysokie częstotliwości nie mogą być już postrzegane przez osoby starsze, a z drugiej strony niskie częstotliwości są trudne do emitowania.
ZOBACZ TAKŻE: Test Nissana Leaf
Kwestia cicho poruszających się samochodów elektrycznych i hybrydowych jest aktualnie również rozpatrywana w USA. Jak mówi sekretarz transportu Anthony Foxx: „W przyszłości pojawi się więcej cicho jeżdżących aut elektrycznych i hybrydowych. Te samochody muszą być nie tylko widoczne, ale również muszą emitować dźwięki tak, żeby pieszy miał szansę takie auto usłyszeć”. Według wyliczeń National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) można dzięki temu uniknąć około 2400 wypadków z pieszymi.