fot. moto.rp.pl/Iven Bambot

Chcesz mieć szybkie, dobrze prowadzące się auto? I jeszcze do tego garnuszka szczęścia dorzucić szczyptę indywidualizmu posypaną wyjątkowością? Ba, i żeby cena nie doprowadziła do palpitacji serca? Niemożliwe? Sprawdźmy.

Kojarzycie memy z serii „…bądź jak…” (imię możecie dodać sami)? Trochę tak jest właśnie z Atecami. Powstaje tylko pytanie, czy dokończenie tego zdania powinno brzmieć „…bądź jak Seat Ateca” czy może „…bądź jak Cupra Ateca”? Wydaje się to dziwne? Zostańcie ze mną, a wszystko się wyjaśni. Na rynku w ostatnim czasie zaczynają się dziwne ruchy: mamy powroty, rozłąki czy otwieranie nowych rozdziałów. Nieledwie jak w polityce, tak i w motoryzacji nie ma stagnacji. Cały czas coś się dzieje. Dotyczy to również Seata. Hiszpańska marka pod skrzydłami Grupy VW postanowiła dołączyć do tego rollercoastera i wydzielić ze swoich szeregów Cuprę. Nazwa, która była zarezerwowana dla sportowych samochodów Seata, teraz stała się osobną marką. I na razie ma w ofercie tylko jeden samochód. Atecę.

Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Seat Ateca FR / fot. moto.rp.pl Maciej Gis

A&A

Dziś każdy chce skubnąć coś z rosnącego tortu premium, rozumianego jako coś wyrastającego ponad segment masowy. Z tego względu jakiś czas temu z Citroena wydzielono DS.-a, a teraz to samo spotkało Cuprę. Takie ruchy mają swoje uzasadnienie marketingowe, mogą jednak wprowadzać nieco zamieszania. W końcu wchodząc do salonu lepiej pytać o Seata w odmianie Cupra czy może Cuprę na bazie Seata? Bo w końcu i tu, i tu mamy Atecę. Dlatego – rozpoczynając długodystansowy test pierwszej w historii Cupry – spojrzymy na nią przez pryzmat modelu, który był jej pierwowzorem. Oto Cupra Ateca i Seat Ateca FR. Z pozoru dwa takie same samochody. Z pozoru, ponieważ poza ogólną stylistyką zewnętrzną i wewnętrzną są to konstrukcyjnie zupełnie inne modele. Zmiany w Cuprze nie objęły wyłącznie zawieszenia czy układu kierowniczego. Zmodyfikowano także sam wygląd, dodając efektowny pakiet stylistyczny, inne alufelgi, ciekawszy układ wydechowy, a i podrasowano silnik (tak naprawdę zrobiono plug and play z Golfa R, ale nie zajmujmy się takimi drobiazgami).

Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Seat Ateca FR / fot. moto.rp.pl Maciej Gis

W Atece spod znaku Cupra do dyspozycji mamy – bagatela – 300 mechanicznych koni, wyciśniętych ze znanej w Grupie VW dwulitrowej jednostki benzynowej. Taka moc w kompaktowym SUV-ie może oznaczać tylko „diabła” na kołach. Po drugiej stronie stoi Ateca spod skrzydeł SEAT-a – jej najmocniejsza jednostka napędowa (również 2-litrowa) dysponuje mocą 190 KM w połączeniu z napędem na obie osie oraz przekładnią DSG o 7-biegach. Jest to dynamiczny zestaw, który daje wiele możliwości i, co ważne, sprawia, że ten SUV jest naprawdę szybki. Auto ma również utwardzone zawieszenie (odmiana FR), dzięki czemu pokonywanie szybkich łuków daje nawet nieco frajdy.

CZYTAJ TAKŻE: Cupra Tavascan: Elektryczna przyszłość

Dla wielu osób poszukujących SUV-a, który prowadzi się jak osobówka i nie jest pływającą po drodze mydelniczką, Ateca będzie dobrym rozwiązaniem. Oferuje wszystko to, co powinien mieć nowoczesny samochód przy zachowaniu dobrych genów, zaadoptowanych z Leona. Tylko którą wybrać?

Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca FR / fot. moto.rp.pl Maciej Gis

Klasycznie czy sportowo

Zacznijmy od osiągów. Klasyczna Ateca przyspiesza do 100 km/h w 7,1 s. Średnio zużywa 8,4–8,5 litra na 100 km i maksymalnie osiąga 212 km/h. Realne zużycie paliwa w przypadku tego modelu nie jest tak optymistyczne, jak obiecuje producent. W mieście trudno jest się zmieścić poniżej 10 l/100 km, chyba że nasza podróż odbywa się nocą i nazwiemy ją raczej cursingiem. W trasie wszystko zależy od tego, jak ciężką nogę mamy. Można jednak założyć, że nie przekroczymy magicznej wartości 10 l/100 km, chyba, że chcemy pobić rekord przejazdu.

Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Seat Ateca / fot. moto.rp.pl Maciej Gis

Z kolei Cupra Ateca to nieledwie demon prędkości. Pierwszą setkę na cyfrowym wyświetlaczu zobaczymy już po 5,2 sekundy, a wskazówka zatrzyma się na wartości 247 km/h. Co więcej, według producenta średnie zużycie paliwa mieści się w przedziale 8,7–8,8 l/100 km. Tym samym jest to tylko o 0,2 l/100 km więcej niż w przypadku Seata. Także tu spalanie realne jest większe, jednak nie popadajmy w panikę –spokojnie można się zmieścić w granicach 11-12 l/100 km, czyli w sumie nie aż tyle więcej, co w „zwykłej” Atece. Pokazuje to, że mając 300 KM nie jesteśmy z automatu skazani wir w zbiorniku.

CZYTAJ TAKŻE: Cupra Formentor: Po raz pierwszy

Kolejną kwestią jest cena. Pogłówkujmy. 190-konna odmiana z napędem na obie osie oraz automatem w wersji Xcellence otwiera cennik kwotą 151 200 zł. Co ciekawe, za topową wersję FR trzeba zapłacić dokładnie tyle samo. Jednak dokładając kolejne przydatne opcje w łatwy sposób można przekroczyć 180 tys. zł albo i więcej. Z kolei Cupra Ateca startuje od 195 100 zł. Jak łatwo się domyślić, już na starcie jest bardzo dobrze wyposażona. Jednakże dla chcących więcej jest parę ciekawych opcji w konfiguratorze. Po ich zaznaczeniu będziemy w stanie dobić do około 220 tys. zł.

Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Seat Ateca / fot. moto.rp.pl Maciej Gis

No dobrze, pobieżnie licząc porównywalnie wyposażone samochody dzieli różnica około 40 tys. zł. Nie jest to mało, za to można już kupić podstawową wersję Dacii Duster. Jednak, jeżeli ktoś lubi moc, ma nad czym pomyśleć. Czy to naprawdę dużo za 110 KM więcej, zmodyfikowane zawieszenie, inny układ wydechowy i intrygujące logo? W najbliższych miesiącach będziemy wnikliwie przyglądać się Cuprze. Na starcie wydaje się nam, że rozstrzygnięcie tego dylematu jest oczywiste, ale postaramy się zebrać twarde dowody na poparcie tej tezy. Bo emocje już zdecydowały.

Cupra Ateca 2.0 300 KM vs Seat Ateca FR 2.0 190 KM

 Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KMSeat Ateca FR 2.0 TSI 190 KM
Wymiary (długość, szerokość, wysokość mm)4363/1841/1581 4363/1841/1581
Rozstaw osi (mm) 2638

2638
Silnik t.benz./R4/16 1984 ccmt.benz./R4/16 1984 ccm
Moc 300 KM
przy 5500 obr./min
190 KM
przy 4500 obr./min
Maks. moment obrotowy380 Nm w zakresie 2000–5400 obr./min350 Nm w zakresie 1500–4400 obr./min
Prędkość maks. (km/h)247210
Przyspieszenie 0-100 km/h w s. 5,27,1
Zużycie paliwa (dane producenta, średnie) l/100 km według cyklu WLTP8,7–8,8 8,4–8,5
Pojemność bagażnika (l) 510510
napęd4WD4WD
cena od195 100 zł151 200 zł (promocja na rok modelowy 2020 to 7000 zł – cena normalna
158 200 zł)
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot
Cupra Ateca / fot. moto.rp.pl Iven Bambot

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Maserati Levante: Trzy ekskluzywne wersje

Jesienią Maserati zaprezentuje za trzy nowe warianty SUV-a Levante. Maserati rozszerza gamę modeli SUV-a ...

Dłuższą autostradą A1 tylko z pełnym bakiem

Przed samymi świętami drogowcom udało się włączyć do ruchu 24-kilometrowy fragment autostrady A1 omijający ...

Chińczycy zaleją Europę bateriami do aut

Firmy z Państwa Środka produkujące baterie do samochodów elektrycznych planują ekspansję w Europie. Na ...

Elektryczny rower na ulicach San Francisco

Rowery elektryczne wyjeżdżają z cienia

Sprzęt z kategorii tzw. e-bike, dotąd był zarezerwowany dla klientów z grubszym portfelem. Teraz ...

Linda Jackson, prezes Citroëna: Nie jest łatwo dzielić się autem na wsi

Nie przeceniajmy znaczenia współużytkowania samochodów. Z badań wynika, że będzie coraz popularniejsze, ale nie ...

Kia Picanto GT Line

Kia Picanto GT Line: Prymus z twarzą chuligana

Zwarta i muskularna sylwetka ozdobiona podwójnym wydechem. Niewielki spoiler dachowy i czerwone wstawki na ...