Mini Cooper SD: Jeszcze bardziej brytyjski

Mini to ikona samochodowej mody, a w mocniejszych wersjach także pojazd, który daje olbrzymią ilość radości z prowadzenia. Po niedawnym faceliftingu jest jeszcze bardziej stylowy, a jeździ równie dobrze.

Publikacja: 22.12.2018 22:25

Mini Cooper SD: Jeszcze bardziej brytyjski

Foto: fot. Krzysztof Galimski

Zmiany może i nie są wielkie, ale dodają charakteru. Przeprojektowano tylni spojler, ale przede wszystkim tylne światła mają teraz wzór brytyjskiej flagi. A właściwie mogą mieć. Szefowie marki rozsądnie uznali, że lepiej pozostawić to jako opcję. W końcu chcą odświeżone Mini sprzedawać też w krajach, w których barwy Zjednoczonego Królestwa nie wywołują samych pozytywnych emocji.

""

fot. Krzysztof Galimski

Foto: moto.rp.pl

Wnętrze też w dużym stopniu pozostawiono w spokoju. Inaczej wygląda gałka dźwigni zmiany biegów. Poza tym, to wciąż dobre, stare Mini. Czy też raczej dobre, ultranowoczesne i gadżeciarskie Mini. Centrum multimedialne dorobiło się w końcu dotykowego ekranu, ale dla zwolenników tradycji jest też dobra wiadomość – wciąż wszystkimi systemami można sterować intuicyjnym pokrętłem. Oczywiście pozostawiono widowiskowy, diodowy pierścień okalający centralny wyświetlacz.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne Mini już za rok

Wciąż niektóre materiały nie są tak dobre, jak mogłyby być przy tej cenie. Niezależnie od wersji wyposażenia, gdzieniegdzie znajdziemy twarde, nieprzyjemne w dotyku i słabo wyglądające plastiki. Szczęśliwie słowo kluczowe to: „gdzieniegdzie” i raczej nie w miejscach, na których najczęściej skupiamy wzrok. Zdecydowana większość kokpitu i foteli jest wykończona dobrze, a nawet bardzo dobrze. Wymiary auta pozostały bez zmian, więc na dwóch tylnych miejscach w dalszym ciągu jest bardzo ciasno. Tylko co z tego? Chcesz praktycznego samochodu? Od tego jest wersja pięciodrzwiowa, ewentualnie Countryman albo Clubman.

""

fot. Krzysztof Galimski

Foto: moto.rp.pl

Mini Cooper SD jest mniej agresywny niż benzynowa wersja Cooper S. Przyspieszenie jest odczuwalnie mniej gwałtowne i – to mój główny zarzut – nie strzela tak wesoło z wydechu jak jego mocniejszy brat. W dalszym ciągu to jednak bardzo szybkie auto. W końcu 170 koni i 360 Nm w miejskim autku to więcej niż wystarczająco. Do „setki” przyspiesza w 7,2 s., a jego prędkość maksymalna to solidne 225 km/h. Ale przede wszystkim nie słychać, że jadę dieslem. Gdyby ktoś mi zasłonił obrotomierz, to o ropniaku pod maską dowiedziałbym się najwcześniej na stacji benzynowej. Nawet zupełnie zimny, tuż po uruchomieniu, nie wydaje z siebie nawet cienia charakterystycznego klekotu.

CZYTAJ TAKŻE: BMW 430i Gran Coupe M-Performance: Czy czerwone samochody jeżdżą szybciej

Warto tylko się zastanowić, czy na pewno dobrym pomysłem jest zakup opcjonalnego, sportowego zawieszenia. Z nim małe Mini jeździ jak marzenie, a w trzymaniu się na zakrętach nie ma sobie równych. Ale jest też druga strona medalu. Trzęsie i podskakuje nawet na – wydawałoby się – idealnie gładkiej drodze. Jest po prostu niemiłosiernie sztywno. Poza wyścigowym torem po prostu męczy.

""

fot. Krzysztof Galimski

Foto: moto.rp.pl

Mini to droga zabawka. W wersji SD ceny zaczynają się od ponad 120 tys. zł. Do tego dochodzą rozliczne opcje i dodatkowe gadżety, za które koncern też liczy sobie solidną gotówkę. To samochód, który kupuje się sercem, a nie z praktycznej potrzeby. Jest ciasny z tyłu i ma mały bagażnik. Ale tu ważniejszy jest styl i zabawa. I tu Mini jest bezkonkurencyjne.

""

fot. Krzysztof Galimski

Foto: moto.rp.pl

Tylko, czy ma sens w tej konkretniej wersji? Owszem, znajdujący się pod maską diesel to wspaniały silnik. Cichy, kulturalny i mocny. Ale też nie daje aż takiej dzikiej frajdy, jak jego benzynowy brat. Jest co prawda dużo oszczędniejszy, ale też sporo droższy w zakupie. Może jest wart rozważenia, jeżeli na co dzień pokonuje się dłuższą trasę niż te kilka kilometrów do biura i z powrotem. Wtedy rzadsze wizyty na stacji zaczynają mieć swój urok.

Mini Cooper SD

Wymiary (długość, szerokość, wysokość cm)385/172/141
Rozstaw osi (cm) 249
Silnik R4 1995 ccm
Moc 170 KM (125 kW) przy 4000 obr/min
Maks. moment obrotowy360 Nm przy 1500 - 2750 obr/min
Prędkość maks. (km/h)225
Przyspieszenie 0-100 km/h w s. 7,2
Zużycie paliwa (dane producenta, miasto, trasa, mieszany) l/100 km4,6/3,6/4,0
Pojemność bagażnika (l)211
cena od 123,4 tys. zł

Zmiany może i nie są wielkie, ale dodają charakteru. Przeprojektowano tylni spojler, ale przede wszystkim tylne światła mają teraz wzór brytyjskiej flagi. A właściwie mogą mieć. Szefowie marki rozsądnie uznali, że lepiej pozostawić to jako opcję. W końcu chcą odświeżone Mini sprzedawać też w krajach, w których barwy Zjednoczonego Królestwa nie wywołują samych pozytywnych emocji.

Wnętrze też w dużym stopniu pozostawiono w spokoju. Inaczej wygląda gałka dźwigni zmiany biegów. Poza tym, to wciąż dobre, stare Mini. Czy też raczej dobre, ultranowoczesne i gadżeciarskie Mini. Centrum multimedialne dorobiło się w końcu dotykowego ekranu, ale dla zwolenników tradycji jest też dobra wiadomość – wciąż wszystkimi systemami można sterować intuicyjnym pokrętłem. Oczywiście pozostawiono widowiskowy, diodowy pierścień okalający centralny wyświetlacz.

Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność