Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

XC 60 to kolejny flagowiec Volvo z odświeżanej gamy modelowej marki, a jednocześnie jedna z bardziej oczekiwanych premier. I nie ma się czemu dziwić.

Pierwsza wersja mniejszego SUV-a spod znaku Volvo wytrzymała długo – od premiery w 2008 r. aż do teraz, przechodząc po drodze lifting w 2013 r. Biła absolutne rekordy sprzedaży – łącznie na świecie sprzedano ponad milion egzemplarzy. Także w Polsce to numer jeden w tej klasie.

Jego następca jest wprowadzany na rynek w sprytny sposób – od wersji z najmocniejszymi silnikami, słabsze mają się pojawić po wygaszeniu sprzedaży poprzednika. Czy warto czekać? To zależy tylko od portfela, bo po tygodniu obcowania z wersją D5 R-Design (niestety już nie pięcio-, ale czterocylindrową, dwulitrową jednostką, z czym ortodoksom trudno się pogodzić) wszystko mi mówi, że tamten był dobry, a ten – jeszcze lepszy. Po pierwsze – bardziej dynamiczna i zwinna sylwetka, bo nowy model jest o 5,5 cm niższy od poprzednika, o 4,4 cm dłuższy (liczy 4,68 m), ma także o ponad 2 cm mniejszy prześwit. Halo, ktoś powie, obniżać SUV-a? No nie do końca, bo dzięki pneumatycznemu zawieszeniu w trybie offroad auto podnosi się o 4 cm, co zwiększa prześwit do 25 cm. No i to, co z punktu widzenia komfortu podróży najważniejsze – rozstaw osi, większy o ponad 9 cm. To dużo, w kabinie jest po prostu przestronnie. Bagażnik ma 505 litrów, o 10 więcej niż poprzednik co pokazuje, że cała para poszła w umilenie życia pasażerom.

XC 60 ma coś i z większego brata XC 90, i z S 90. Oczywiście reflektory z ledowym „Młotem Thora”, któremu tym razem projektanci wydłużyli trzonki tak, że wychodzą poza obrys świateł. Także z tyłu „zajście” tylnych świateł na klapę bagażnika to patent z S 90, sprawiający, że dużego i małego SUV-a łatwo rozróżnić. Ale generalnie sznyt jest ten sam – minimalistyczny design oparty na doskonałych materiałach, w przypadku pakietu R-Design – szczotkowanym aluminium Metal Mesh i zarządzanie nieomal wszystkim za pomocą 9-calowego panelu dotykowego. Ponieważ auto zbudowano na modułowej platformie SPA, można je wyposażyć we wszystkie systemy bezpieczeństwa i inne „ułatwiacze” znane z wyższych modeli. Przed oczami kierowcy zamiast analogowych liczników 12-calowy ekran, który można skonfigurować po swojemu – dostępne są cztery wzory zegarów.

Układ przeniesienia napędu oparty jest o układ haldex 5 generacji. Nowe Volvo prowadzi się znakomicie, choć zawieszenie mogłoby być ciut twardsze, co czuje się na głębszych zakrętach. Do pracy odchudzonej jednostki D5 o mocy 235 KM, sprzęgniętej z ośmiobiegowym automatem nie ma się co przyczepić, choć sama skrzynia, podczas gwałtownej redukcji czasem nieco głupieje i zdarzają się szarpnięcia. Przyspieszenie 7,2 do 100 km/h – naprawdę wystarczy, podobnie jak prędkość maksymalna 220 km/h. Tylko to spalanie – według obietnic cykl mieszany to 5,5 l/100 km. W teście udało się zejść do 9 l/100 km. No cóż. Może to kwestia ciężkiej nogi. Za to niezależnie od prędkości trzeba podkreślić doskonałe wyciszenie auta.

Konfigurowanie własnego Volvo to odrębny temat. Na pewno warto skusić się na aktywne światła drogowe w technologii Full LED, które potrafią wyczyniać nieomal takie rzeczy, jakie dzieją się podczas różnego rodzaju festiwali światła. No i system Bowers&Wilkins to 14 głośników, 1 zintegrowany subwoofer i całkowita moc 1100. Marzenie audiofila. Tyle, że kolejne klocki mogą podnieść cenę samochodu powyżej 300 tys. zł. No cóż, luksus kosztuje.

Volvo XC 60 D5 R-Design

Wymiary (długość, szerokość, wysokość cm)468,8/199,9/165,8
Rozstaw osi (cm) 286,5
Prześwit (cm)21,6/25
Silnik D5 1969 cm3, 4 cylindry, turbo
Moc235 KM (173 kW) przy 4250 obr/min
Maks. moment obrotowy480 Nm przy 1750-2250 obr/min
Prędkość maks. (km/h)220
Przyspieszenie 0-100 km/h w s.7,2
Zużycie paliwa (dane producenta, miasto/trasa/ mieszany) l/100 km6,1/5,2/5,5
Pojemność bagażnika (l)505
cena od (D5 R Design AWD)222,4 tys. zł

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Top 10 | Aktualna lista najszybszych samochodów na świecie

Bugatti, Koenigsegg, a może McLaren? Jaki samochód jest obecnie najszybszy? Sprawdzamy i prezentujemy Top ...

Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco: Na wyścigi do ładowarki

Państwo traci co najmniej 20 zł na każdych stu kilometrach przejechanych elektrykiem. Rocznie, zakładając ...

Nissan Juke: Popatrz dwa razy

Nissan zmodernizował swojego crossovera. Nowy Juke został zaprezentowany już w marcu na salonie w ...

Ford Focus, jeden z liderów wynajmu długoterminowego

Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Aż o 15,5 proc. wzrósł w ciągu roku udział wynajmu długoterminowego w rynku sprzedaży ...

Saudyjczycy zainwestują nawet miliard dolarów w rywala Tesli

Lucid Motors, startup z Doliny Krzemowej, otrzyma wsparcie z saudyjskiego funduszu majątkowego (PIF). Podpisana ...

Toyota będzie produkować w Polsce silniki dla Suzuki

Małolitrażowe jednostki napędowe mają powstawać w jednym z dwóch zakładów należących do Toyota Motor ...