fot. Krzysztof Skłodowski

Pierwsza generacja japońskiego SUV-a pojawiła się na rynku w 1994 roku i była jednym z pierwowzorów swojego segmentu. Model przypadł do gustu europejskiej klienteli, która potrzebowała pojazdu uniwersalnego. Co dziś oferuje kierowcom?

RAV4 IV generacji zadebiutowała w 2012 roku, a trzy lata później przeszła dość poważny lifting. Auto produkowane jest w Japonii, Rosji, Chinach oraz Kanadzie. Wygląda nowocześnie, oferuje także bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Nasz redakcyjny test to okazja, by wnikliwiej przyjrzeć się katalogowi tego modelu.

Trzy napędy, hybryda na szczycie

Toyota jest bezsprzecznym liderem w produkcji napędów hybrydowych, i taki właśnie silnik ma pod maską „nasza” RAV4. To on też znalazł się na szczycie całej gamy jednostek tego bestsellerowego modelu. Jej bazę stanowi pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra oraz jedna lub dwie (jeśli auto ma napęd na 4 koła) jednostki elektryczne. Zestaw rozwija 197 KM mocy systemowej. Co ciekawe, odmiana Hybrid jest też najbardziej dynamiczna w gamie. Potrzebuje zaledwie 8,3 sekundy, by zapędzić wskazówkę prędkościomierza do 100 km/h. Cechuje się też wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo, wynoszącym według producenta 5,1 litra.

fot. Toyota

Warto jednak wspomnieć, że w ofercie RAV4 można znaleźć także inne jednostki. W ofercie wciąż pozostaje 2-litrowy diesel opracowany wraz z inżynierami BMW. Ma 143 KM i 320 Nm w zakresie 1750-2250 obr./min. Doładowany motor współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną i napędem na przednią oś. Taki zestaw gwarantuje niezłą dynamikę i rozsądne zużycie paliwa – tylko 4,7 litra w średnim rozrachunku (dane producenta). Przyspieszenie do setki wynosi 9,6 sekundy, a prędkość maksymalna 195 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota RAV4 hybrid: Czas na naukę jazdy

Użytkownicy ceniący bezawaryjność, brak skomplikowanego osprzętu i zadowalające parametry, mogą przyjrzeć się bliżej silnikowi o oznaczeniu 2.0 Valvematic. Wolnossąca jednostka generuje 152 koni mechaniczne i 195 Nm. Można ją połączyć z manualną lub automatyczną przekładnią. Auto występuje tylko z systemem 4×4 i układem Start&Stop. Wersja z ręczną skrzynią przyspiesza do setki w 9,9 sekundy, a z Multidrive S w 10,7. W obu przypadkach prędkość maksymalna wynosi 185 km/h.

Duża i wygodna

Auta kupuje się oczami, o czym dobrze wiedzą Japończycy. Jak przystało na kompaktowego SUV-a, RAV4 ma okazałe wymiary. Nadwozie mierzy 460,5 centymetra długości, 184,5 szerokości oraz 167,5 wysokości. Rozstaw osi to 266 cm. Katalogowo mamy do dyspozycji 9 lakierów nadwozia, w tym 6 metalizowanych i 2 perłowe. Biały i czerwony wymagają dopłaty w wysokości 4400 złotych. Auto osadzono na 17-calowych felgach, choć za niewielką dopłatą są „osiemnastki”. W przednich reflektorach można umieścić w pełni LED-owe, wydajne oświetlenie. Całości dopełniają relingi podnoszące funkcjonalność, a także zestaw ochronnych paneli karoserii, ułatwiających eksploatację Toyoty w lekkim terenie.

fot. Toyota

RAV4 jest jednym z większych przedstawicieli swojego segmentu i zapewnia sporo miejsca w dwóch rzędach. Fotele można wzbogacić o elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Kanapa ma regulowane oparcie w zakresie kilkunastu stopni. Dobrze też wypada bagażnik, którego pojemność w standardowej konfiguracji wynosi 547 litrów. Jest ustawny, funkcjonalny, a razie potrzeby, można go powiększyć do 1746 litrów. Na pokładzie nie brakuje też licznych schowków i wnęk, co tylko podnosi praktyczność i rodzinny charakter modelu. Co ważne, Toyota ma aż 605 kilogramów ładowności.

Co by tu dodać

W kwestii wyposażenia dodatkowego, Toyota oferuje wiele ciekawych gadżetów. W standardzie wersji Premium znajdziemy dwustrefową klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, bezkluczykowy system dostępu, a także zestaw audio z 6 głośnikami i 7-calowy ekran dotykowy zawiadujący nawigacją oraz zewnętrznymi nośnikami pamięci. Całość przykryto niezłej jakości materiałami wykończeniowymi. Miękkie tworzywa przeplatają się z twardymi, lecz solidnie spasowanymi plastikami. W specjalnej wersji Selection, a taka właśnie trafiła do nas na test długodystansowy, dochodzi do tego bardzo przyzwoita skóra, m.in. na desce rozdzielczej.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota RAV4 hybrid: Szybka i zielona

Systemy wsparcia kierowcy są równie ważne, co dynamiczne silniki i dodatki podnoszące komfort. Pośród elektronicznych asystentów japońskiego SUV-a znajdziemy adaptacyjny tempomat działający od 40 km/h, czujnik nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów zawiadujący automatycznym przełączaniem świateł mijania na drogowe, monitoring martwego pola, skaner rozpoznający znaki drogowe, a także układ utrzymujący auto w pasie jezdni. Po przekroczeniu linii bez użycia kierunkowskazu, auto emituje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, a w razie braku reakcji kierowcy zdalnie koryguje tor jazdy.

Fot. Krzysztof Skłodowski

To nie koniec technologicznych nowinek. System RCTA opiera się na czujniku radarowym skanującym niewidoczną dla kierowcy przestrzeń z tyłu pojazdu. Sprawdza się przede wszystkim podczas cofania z ciasnych miejsc parkingowych. W razie wykrycia auta nadjeżdżającego prostopadle, wyśle kierowcy dźwiękowy i wizualny sygnał. Ponadto, Toyota skutecznie chroni przed kolizjami przy prędkościach miejskich. W razie obecności na kursie kolizyjnym przeszkody, automatycznie uruchomi hamulce minimalizując ewentualne straty. Zestaw kamer i czujników potrafi też wykryć ruch pieszych znajdujących się na jezdni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Audi A4: Zmiany, których nie widać

Aktualny model Audi A4 seria B9 jest w sprzedaży od 2015 roku. Teraz otrzyma ...

BMW będzie testować w Chinach autonomiczne auta

Dla wielu niemieckich firm motoryzacyjnych Chiny są największym rynkiem. Dotyczy to chociażby Volkswagena czy ...

Pakiet mobilności (na razie) zatrzymany

W Parlamencie Europejskim zablokowano przepisy ograniczające konkurencję w transporcie międzynarodowym. Batalia polskich przewoźników jednak ...

Mercedes AMG GT S Roadster: Złoty środek

Mercedes oferuje nową wersję silnikową dla modelu AMG Roadster. To wersja dla tych, którym ...

Triumph Street Scrambler: Być jak Steve McQueen

Legendarna maszyna brytyjskiego producenta to dopieszczony technologicznymi nowinkami motocykl do dżentelmeńskiego lansu. Dźwięk potężnego ...

Nowe BMW X3. Zupełnie nowa jakość

Na pierwszy rzut oka zmiany nie są wielkie. Najłatwiej nową generację odróżnić po kształcie ...