Analitycy z giełdy transportowej wyslijbusem.pl przeprowadzili (w okresie 2 i 3 kwartału tego roku) badanie ankietowe (próba 1381 respondentów w 10 największych miastach Polski), dotyczące zużycia i wykorzystania paliwa przez mieszkańców największych miast w Polsce. Wśród zagadnień, które były badane wymienić można m.in.: ile pieniędzy Polacy wydają na paliwo, jak często tankują czy w których miastach kierowcy pokonują najdłuższe dystanse. Jak się okazało, Polacy starają się oszczędzać na paliwie. Ponad 54 proc. tankuje za kwotę poniżej 500 zł miesięcznie. Natomiast wydatki na paliwo powyżej 1000 zł miesięcznie deklaruje tylko 16,2 proc. ankietowanych. Najmniej na paliwo wydają mieszkańcy Katowic (blisko 63 proc.). We Wrocławiu nieco ponad 60 proc. ankietowanych odpowiedziało, że miesięcznie nie przeznacza na paliwo więcej niż 500 zł. W pierwszej trójce pojawiają się również mieszkańcy Łodzi osiągając ponad 2 punkty procentowe mniej od stolicy Dolnego Śląska. Natomiast ankietowani ze Szczecina dominują w grupie wydających powyżej 1000 zł miesięcznie na paliwo. Mieszkańcy stolicy należą do grupy osób, które w porównaniu do innych miast wojewódzkich, przeznaczają równie dużą kwotę na paliwo w skali miesiąca.

Miasta, w których najwięcej mieszkańców wydaje na paliwo poniżej 500 zł miesięcznie

Miasta, w których najwięcej mieszkańców wydaje na paliwo poniżej 500 zł miesięcznie

mat. prasowe

Czytaj więcej

Black Week w salonach samochodowych. Jednak będzie wyprzedaż rocznika 2022

Mimo wydatków na paliwo, obywatele są zgodni, w przypadku niezadowolenia odnośnie do cen paliw. Aż 95,8 proc. ankietowanych twierdzi, że powinno być ono tańsze. Rozbieżność procentowa w poszczególnych miastach nie jest duża – blisko 99 proc. mieszkańców Poznania i Krakowa uważa, że paliwo w Polsce jest zbyt drogie. Zaledwie 3,2 proc. ankietowanych nie narzeka na obecne ceny paliw lub nie ma zdania na ten temat. Dotyczy to głównie mieszkańców Wrocławia, Gdańska i Warszawy. Jak można było się domyślić, najwięcej tankują osoby aktywne zawodowo, które dojeżdżają do pracy autem. Wśród tej grupy 1 proc. badanych osób odwiedza stację benzynową raz na dwa tygodnie lub rzadziej. Samochód najczęściej tankują mieszkańcy Warszawy – prawie 66 proc. warszawiaków robi to przynajmniej raz w tygodniu. Na drugim miejscu plasuje się Szczecin z wynikiem ponad 64 proc. Jednocześnie mieszkańcy tego miasta, zaraz po Białymstoku, pokonują najwięcej kilometrów w skali miesiąca. Na podium znajduje się również Gdańsk – ponad 58 proc. ankietowanych gdańszczan tankuje samochód częściej niż raz w tygodniu. Po drugiej stronie znaleźli się mieszkańcy Wrocławia. 44,6 proc. badanych osób odwiedza stację benzynową raz na dwa tygodnie lub rzadziej. To o 10,5 punktu procentowego mniej niż w przypadku warszawiaków.

mat. prasowe

Ciekawostką jest fakt, że w Polsce 44 proc. kierowców praktykuje tankowanie lepszego, a zarazem droższego paliwa. Dla ponad 56 proc. kierowców nie ma to znaczenia i wolą tankować tańszy nośnik energii. Wśród miast wojewódzkich najwięcej mieszkańców Białegostoku inwestuje w lepsze paliwo – taką deklarację złożyło 52,4 proc. ankietowanych. Jednocześnie białostoczanie pokonują najwięcej kilometrów w skali miesiąca w porównaniu do mieszkańców innych miast. Na drugim miejscu plasuje się Wrocław – prawie 52 proc. mieszkańców tego miasta tankuje mocniejsze paliwo. W grupie ankietowanych, którzy również wolą wlewać do baku lepszej jakości benzynę zalicza się Łódź z wynikiem 46,6 proc., osiągając prawie 5 punktów procentowych mniej od Wrocławia. Jak się okazuje, mieszkańcy Krakowa wolą tankować słabsze paliwo. Taką deklarację złożyło prawie 64 proc. mieszkańców tego miasta. Wysokie ceny paliw nie odstraszają jednak od podróżowania. Pod tym względem niekwestionowanym liderem są kierowcy z Białegostoku. 75,7 proc. ankietowanych z tego miasta pokonuje dystans 1 tys. km i więcej w ciągu miesiąca. Na drugim miejscu znaleźli się respondenci ze Szczecina z wynikiem bardzo zbliżonym do ankietowanych z Białegostoku (75,6 proc.). Na podium można znaleźć również Warszawę, która osiągnęła 2 punkty procentowe mniej niż wyżej wymienione miasta (73,7 proc.). Jak wynika z raportu, statystycznie najwięcej Polaków robi w ciągu miesiąca 1-2 tys. km. Powyżej 5 tys. km miesięcznie pokonuje tylko 4,1 proc. ankietowanych, a poniżej 1 tys. km prawie 30 proc. badanych osób.

Czytaj więcej

Peugeot 508 SW PSE: Kombi z trzema silnikami

Niepokojącą kwestią jest fakt, że w Polsce nadal znacząca część kraju posiada stosunkowo tanie samochody. 39,4 proc. ankietowanych z Poznania posiada auto o wartości powyżej 20 tys. zł. Na samym końcu znalazł się Szczecin – nieco ponad 23 proc. badanych porusza się samochodami o wartości przekraczającej 20 tys. zł. To potwierdza dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, z których wynika, że średni wiek aut w Polsce to 15 lat. Najwięcej mieszkańców Szczecina (prawie 77 proc.) posiada pojazd o wartości do 20 tys., na drugim miejscu znajduje się Warszawa (71,4 proc.), natomiast czołówkę zamyka Białystok – trochę ponad 70 proc. mieszkańców tego miasta deklaruje, że wartość auta jest mniejszej niż 20 tys. zł. W Podziale na paliwa, ponad 57 proc. udziału w rynku mają pojazdy z silnikami benzynowymi. Za 42 proc. odpowiadają diesle, a niecały 1 proc. stanowią hybrydy – wynika z badania giełdy transportowej wyslijbusem.pl. Z przeprowadzonego badania wynika, że polski rynek nie jest stabilny. Ma to wpływ na zachowania konsumentów w odniesieniu do użytkowania pojazdów, a co za tym idzie wykorzystaniem paliw do zasilania ich silników. Poszukując oszczędności zauważalny jest trend wyboru jednostek wysokoprężnych lub hybryd – podają analitycy przygotowujący raport. Zauważyli również, że przez chęć redukcji kosztów życia jest widoczna w wyborach zakupowych konsumentów. Blisko 69 proc. Polaków posiada starsze auta o wartości do 20 tys. złotych.