Z kolei średni wiek nabywanych pojazdów wydłużył się - do 7,8 lat. Przy tym rynkowe realia okazują się znacznie gorsze, bo dane Cofidis bazują na transakcjach realizowanych przez profesjonalnych sprzedawców. Tymczasem w ogłoszeniach internetowych indywidualnych sprzedających samochody są zwykle znacznie starsze. - Polska flota samochodowa starzeje się i zyskuje na wartości za sprawą wciąż sporych niedoborów na rynku – mówi Marcin Szulc, dyrektor ds. handlowych i rozwoju biznesu w Cofidis Polska. Według Samaru, ceny na rynku używanych samochodów wzrosły o 14 proc. To nie koniec, bo niekorzystny trend będzie się umacniał. Eksperci Cofidis zakładają, że spowolnienie na rynku i słaba dostępność pojazdów doprowadzi do dalszych podwyżek cen i szacują ich wzrost w nadchodzących miesiącach na kolejne 8 proc.
Czytaj więcej
Coraz więcej osób rezygnuje z zakupu nowego samochodu przez rosnące koszty. Odwiedzających salony odstraszają nie tylko ceny, ale drożejące raty kredytu lub leasingu.
Problemem są także szybko rosnące koszty finansowania zakupu. Tymczasem powszechna drożyzna i blisko 18-procentowa inflacja sprawia, że kupujący muszą sięgać po kredyt, którego raty stają się coraz wyższe w miarę podnoszenia stóp procentowych. Według raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w ciągu najbliższego roku jedynie 10,5 proc. badanych rozważa zakup auta, natomiast aż 78 proc. zamierza finansować go kredytem. W drugim kwartale tego roku odsetek planujących zakup pojazdu był wyższy - 11,4 proc., a planujących zaciągnięcie na ten cel kredytu niższy - 74,1 proc. Na wzrost średnich cen wpływa także spadek dostępności na rynku najstarszych aut. Według serwisu Autobaza.pl powołującego się na dane NBP, tylko w drugim kwartale 2022 r. wywieziono z Polski do Ukrainy 110 tys. pojazdów, czyli tyle ile w całym 2021 r. Wiązało się to z czasowym zniesieniem cła na importowane auta przez ukraiński rząd. - Taki drenaż naszego rynku, dotyczący w większości starszych aut, sprawia, że w Polsce cena samochodów rośnie – stwierdził Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
Według serwisu, na rynku widoczny był brak powakacyjnego wzrostu zainteresowania kupnem samochodu. Jest to m.in. efektem obaw konsumentów przed większymi wydatkami wobec niepewnej sytuacji politycznej i gospodarczej. Według raportu GUS „Koniunktura konsumencka – sierpień 2022 r.” sytuacja w Ukrainie dla 45 proc. badanych stanowi zagrożenie dla ich sytuacji finansowej. - W rezultacie odłożenie decyzji o poważnym zakupie, jakim jest samochód, jest wręcz naturalnym krokiem – komentuje Autobaza.pl
Czytaj więcej
Jest najlepiej sprzedającym się w ostatnich latach modelem ze Stuttgartu. Co piąty nowy Mercedes wyjeżdżający z salonów w Polsce to właśnie GLC. Teraz nadchodzi jego nowa generacja, która musi udźwignąć, powtórzyć, a najlepiej przebić sukces poprzednika.