Reklama

BYD szturmuje Wielką Brytanię. Chiński gigant bije rekordy

Brytyjski rynek motoryzacyjny staje się poligonem, na którym chiński BYD udowadnia, że potrafi wygrywać tam, gdzie inni dopiero szukają miejsca. Podczas gdy w Chinach sprzedaż producenta po raz pierwszy od pięciu lat nieco spadła, na Wyspach Brytyjskich marka notuje historyczne wzrosty.

Publikacja: 07.10.2025 13:09

BYD zaliczył w Wielkiej Brytanii wzrost sprzedaży o 880 proc.

BYD zaliczył w Wielkiej Brytanii wzrost sprzedaży o 880 proc.

Foto: mat. prasowe

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego BYD osiąga największe wzrosty sprzedaży na rynku brytyjskim?
  • W jaki sposób różnice w polityce handlowej wpływają na działalność BYD w Europie?
  • Jakie inwestycje i strategie pomogły BYD zdominować brytyjski rynek motoryzacyjny?

Wrzesień 2025 roku przyniósł wynik, jakiego nikt się nie spodziewał. BYD zaliczył wynik 11 271 sprzedanych samochodów – o 880 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie Wielka Brytania stała się największym rynkiem zagranicznym BYD na świecie, wyprzedzając Niemcy i Australię. Od początku roku Chińczycy dostarczyli tu już ponad 35 tysięcy aut, co dało im 2,2 proc. udziału w rynku, a we wrześniu – aż 3,6 proc. To spektakularny wynik, zważywszy, że BYD rozpoczął sprzedaż na Wyspach dopiero w 2023 r.. W ciągu niespełna trzech lat marka wyprzedziła takie firmy jak Renault czy Seat i stała się jednym z najdynamiczniej rosnących graczy na rynku europejskim.

Seal U DM-i

Seal U DM-i

Foto: mat. prasowe

Największym hitem w ofercie BYD w Wielkiej Brytanii jest Seal U DM-i, hybrydowy SUV typu plug-in (PHEV) wyposażony w technologię Dual Mode, łączącą napęd elektryczny i spalinowy. To właśnie ten model odpowiada za większość sprzedaży i regularnie pojawia się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych hybryd plug-in w Wielkiej Brytanii. Z danych SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) wynika, że wrzesień był rekordowym miesiącem dla całego rynku elektryków – zarejestrowano prawie 73 tys. samochodów BEV, a sprzedaż hybryd plug-in rosła jeszcze szybciej. Co ciekawe, obok takich hitów jak Kia Sportage, Ford Puma i Nissan Qashqai, w zestawieniach pojawiły się również chińskie modele – Jaecoo 7 i BYD Seal U.

Czytaj więcej

BYD Sealion 7: Może stać się alternatywą dla Mercedesa i Audi
Reklama
Reklama

BYD na Wyspach – setny salon i centrum serwisowe baterii

Sukces BYD w Wielkiej Brytanii nie jest dziełem przypadku. Marka zainwestowała w ekspansję z chirurgiczną precyzją. We wrześniu otwarto setny salon dealerski, co oznacza, że większość kierowców w Anglii i Walii ma dziś najbliższy punkt sprzedaży w zasięgu 30 minut jazdy. W Milton Keynes powstało także centrum serwisowe baterii BYD UK, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i elektryczne autobusy marki. To właśnie od nich zaczęła się brytyjska historia BYD — dziś po ulicach kraju jeździ ponad 2400 elektrycznych autobusów tej marki, współprodukowanych z firmą Alexander Dennis. – Przyszłość BYD w Wielkiej Brytanii wygląda niezwykle obiecująco. Rynek jest chłonny, a klienci coraz bardziej otwarci na nowe marki – komentuje Bono Ge, menedżer BYD UK.

Seal U DM-i

Seal U DM-i

Foto: mat. prasowe

Nie bez znaczenia są też różnice w polityce handlowej. Brytyjska otwartość na import z Chin wyraźnie kontrastuje z postawą Unii Europejskiej i USA. W październiku 2024 roku UE wprowadziła cła na chińskie samochody elektryczne – od 17,4 proc. dla BYD do nawet 35 proc. dla SAIC, a kilka miesięcy później Stany Zjednoczone podniosły swoje taryfy do 100 proc. Tymczasem Wielka Brytania – już poza strukturami UE – utrzymuje rynek otwarty. Minister handlu Jonathan Reynolds tłumaczył, że kraj nie ma jeszcze rozwiniętej produkcji własnych EV, a celem rządu jest przyspieszenie elektryfikacji transportu, nie ochrona przed konkurencją. Decyzja Londynu to także element realizacji planu zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r.. Wprowadzenie ceł mogłoby – jak ostrzega resort handlu – zahamować proces dekarbonizacji poprzez wzrost cen elektryków.

Brytyjski rząd w 2025 roku uruchomił też program dopłat o wartości 650 mln funtów, oferujący do 3750 funtów (ok. 18 300 zł) zniżki przy zakupie elektryków marek takich jak Nissan, Peugeot czy Vauxhall. Ale – paradoksalnie – chińskie samochody z programu wykluczono, argumentując, że proces ich produkcji generuje zbyt duże emisje CO2. BYD skrytykował tę decyzję, uznając ją za „szkodliwą dla rynku i konsumentów”. Mimo to firma nie zwalnia – zapowiada kolejne premiery i ekspansję do Irlandii Północnej. W planach są też nowe modele PHEV i BEV, które mają umocnić markę w segmencie flot i klientów indywidualnych.

Seal U DM-i

Seal U DM-i

Foto: mat. prasowe

Nowy porządek na motoryzacyjnej mapie

Sukces BYD w Wielkiej Brytanii to coś więcej niż kolejny rekord sprzedaży. To polityczny i gospodarczy test dla Zachodu, pokazujący, że chińskie marki potrafią skutecznie zdobywać kolejne rynki nawet w warunkach globalnej presji. Podczas gdy Europa zamyka się w protekcyjnych murach, a USA walczą z własnymi regulacjami, Londyn wykorzystuje szansę – i pozwala Chińczykom wypełnić lukę, jakiej nie są w stanie wypełnić lokalni producenci.

Reklama
Reklama

Czy wiesz, że…
- BYD jest największym producentem pojazdów elektrycznych na świecie, sprzedając więcej aut niż Tesla.
- W Wielkiej Brytanii co piąty nowy autobus elektryczny to właśnie BYD.
- BYD buduje swoje fabryki akumulatorów w Europie, by ominąć przyszłe cła i zwiększyć lokalny udział komponentów.
- Firma powstała w 1995 roku jako producent baterii do telefonów Nokii i Motoroli.

Czytaj więcej

Niemiecki uniwersytet rozebrał i porównał baterię Tesli i BYD. Zaskakujący wynik

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego BYD osiąga największe wzrosty sprzedaży na rynku brytyjskim?
  • W jaki sposób różnice w polityce handlowej wpływają na działalność BYD w Europie?
  • Jakie inwestycje i strategie pomogły BYD zdominować brytyjski rynek motoryzacyjny?
Pozostało jeszcze 95% artykułu

Wrzesień 2025 roku przyniósł wynik, jakiego nikt się nie spodziewał. BYD zaliczył wynik 11 271 sprzedanych samochodów – o 880 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie Wielka Brytania stała się największym rynkiem zagranicznym BYD na świecie, wyprzedzając Niemcy i Australię. Od początku roku Chińczycy dostarczyli tu już ponad 35 tysięcy aut, co dało im 2,2 proc. udziału w rynku, a we wrześniu – aż 3,6 proc. To spektakularny wynik, zważywszy, że BYD rozpoczął sprzedaż na Wyspach dopiero w 2023 r.. W ciągu niespełna trzech lat marka wyprzedziła takie firmy jak Renault czy Seat i stała się jednym z najdynamiczniej rosnących graczy na rynku europejskim.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Tu i Teraz
SUV z Chin wśród najchętniej kupowanych aut w Polsce
Tu i Teraz
Śpiesz się, jeśli chcesz kupić jeden z tych modeli BMW. Znikają z oferty
Tu i Teraz
Kolejne cięcia w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym. ZF zwalnia 7600 pracowników
Tu i Teraz
Unia musi mieć spójny plan elektryfikacji aut
Tu i Teraz
Chiny otworzyły najwyższy most drogowy świata. Prawie dwa razy wyższy od Wieży Eiffla
Reklama
Reklama