W pierwszym miesiącu po rozpoczęciu pomiarów na odcinkowym pomiarze prędkości (OPP) na podpoznańskim odcinku trasy S11 odnotowano ponad 4,5 tys. przekroczeń prędkości. Teraz GDDKiA melduje kolejny rekord. Od uruchomienia odnotowano łącznie 8 570 naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości. Rekordzista przekroczył dozwoloną prędkość o 67 km/h. Bramki pomiarowe ustawione są na trasie S11 między Swadzimiem a Dąbrową (woj. wielkopolskie, niedaleko Poznania). W ciągu pierwszego miesiąca od 9 sierpnia do 9 września system zarejestrował 4,5 tysiąca naruszeń przepisów drogowych. Mimo upływu czasu liczba przekraczających prędkość kierowców nie maleje. Od 9 sierpnia do 2 października 2024 roku OPP na trasie S11 wykrył łącznie 8570 naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości. Długość odcinka, na którym mierzona jest prędkość to 2,3 kilometra. Dozwolona prędkość w miejscu pomiaru na S11 wynosi 120 km/h dla aut osobowych i 80 km/h dla ciężarówek.
Czytaj więcej
Już niedługo przybędzie tras, na których będą funkcjonować odcinkowe pomiary prędkości. To wynik rozbudowy sieci należącej do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego. Nowe OPP mają pojawić się w każdym województwie.
19 listopada 2015 roku pojawił się w Polsce pierwszy odcinkowy pomiar prędkości. Aktualnie jest 50 odcinków OPP i to na pewno nie jest koniec. Inspekcja Transportu Drogowego zapowiedziała kolejne trasy, na których ustawiać będzie odcinkowe pomiary prędkości. W ramach rozbudowy zaplanowany jest montaż 43 nowych urządzeń. Finalnie na terenie całego kraju ma pojawić się 70 punktów odcinkowego pomiaru prędkości. Nowe OPP mają pojawić się w każdym województwie.
Odcinkowe pomiary prędkości w każdym województwie
Odcinkowe pomiary prędkości działają na polskich drogach już od 2011 roku. Po raz pierwszy zastosowano je na autostradzie A1. Jak sama nazwa wskazuje, jest to system kamer mierzących średnią prędkość samochodu na określonym odcinku trasy. W wielu krajach Europy zastąpił on już tradycyjne fotoradary. Aby nie dostać mandatu, kierowcy muszą przestrzegać limitu prędkości na całym dystansie. Kamery znajdują się na dwóch bramkach kontrolnych, które mogą być oddalone od siebie nawet o kilka kilometrów. Ich zadaniem jest obserwacja pojazdów oraz mierzenie czasu ich przejazdu w strefie. Kamery mają też przypisaną odległość między bramkami kontrolnymi i na podstawie tych dwóch parametrów obliczają średnią prędkość.
Czytaj więcej
Sprawdziliśmy, w których krajach Unii Europejskiej ginie najwięcej osób w wypadkach drogowych w stosunku do liczby mieszkańców. Polska niestety załapała się na niechlubne Top 10.