Najskuteczniejszy fotoradar w Polsce rejestruje 30 mandatów dziennie

Polscy kierowcy wydają się nieposkromieni w kwestii przekroczeń prędkości. Potwierdza to zainstalowany fotoradar na łączniku autostrad A1 i A4. W 2023 roku odnotował największą liczbę ponad 11 tys. wykroczeń, które zakończyły się wystawieniem mandatu.

Publikacja: 06.03.2024 09:47

Ponad 11 tys. wykroczeń rejestruje rocznie polski radar rekordzista

Ponad 11 tys. wykroczeń rejestruje rocznie polski radar rekordzista

Foto: wb77 - stock.adobe.com

Fotoradary mają być remedium na kierowców, którzy nie stosują się do limitów prędkości jazdy. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Przykładem może być najbardziej „zapracowany” fotoradar w kraju (zgodnie z danymi za 2023 rok), wychwytujący średnio 30 kierowców dziennie, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości. Jest on ustawiony od 2020 roku na węźle Sośnica, a dokładniej na tzw. ślimaku, gdzie zjeżdża się z autostrady A1 i wjeżdża na A4. Obowiązuje tam ograniczenie do 50 km/h. Kierowcy mimo to stosują się do tego limitu.

Fotoradar w Warszawie zarejestrował ponad 10 tys. wykroczeń

Jak podał Tomasz Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w rozmowie z serwisem Interia, fotoradar ustawiony właśnie w tym miejscu uchwycił w 2023 roku 11 004 wykroczenia. To niemal dwa proc. wszystkich mandatów wystawionych przez CANARD w ubiegłym roku. Choć przykład fotoradaru na węźle Sośnica może wprowadzać w osłupienie, to na mapie Polski jest jeszcze kilka jak nie kilkanaście lokalizacji, gdzie wykroczenia prędkości są rejestrowane w równie szybkim tempie. Przykładem jest choćby Warszawa. Rejestrator nadmiernych prędkości ustawiony na skrzyżowaniu ulic Fieldorfa i Ostrobramskiej, wyłapał 10 246 kierowców, czyli tylko 758 mandatów mniej niż w przypadku krajowego lidera. Inny przykład stanowi Solec Kujawski. Tam fotoradar odnotował 10 081 wykroczeń.

Czytaj więcej

152 tys. kierowców złapanych w pół roku na odcinkowym pomiarze prędkości na A4

W Polsce sieć fotoradarów składa się z 583 urządzeń. To jednak dopiero początek infrastruktury CANARD. Bo sieć poszerzyła się również o 39 odcinkowych pomiarów prędkości. ITD sukcesywnie wymienia również fotoradary na nowoczesne urządzenia Multaradary CD, Mesta Fusion RN czy TraffiStar SR390, które są w stanie rejestrować m.in. przejazdy na czerwonym świetle.

Czytaj więcej

Najdroższea autostrada w Polsce zyska rozbudowaną alternatywną i darmową trasę

Czytaj więcej

Na tych autostradach zamontowane są odcinkowe pomiary prędkości

Fotoradary mają być remedium na kierowców, którzy nie stosują się do limitów prędkości jazdy. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Przykładem może być najbardziej „zapracowany” fotoradar w kraju (zgodnie z danymi za 2023 rok), wychwytujący średnio 30 kierowców dziennie, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości. Jest on ustawiony od 2020 roku na węźle Sośnica, a dokładniej na tzw. ślimaku, gdzie zjeżdża się z autostrady A1 i wjeżdża na A4. Obowiązuje tam ograniczenie do 50 km/h. Kierowcy mimo to stosują się do tego limitu.

Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tu i Teraz
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wystartują w Rajdzie Świdnickim