30 czerwca 2023 roku odbyło się oficjalne otwarcie tunelu pod Świną. Tunel ma długość 1,44 km, ale cały odcinek łączący wyspy Uznam i Wolin 3,4 km. Przejechanie odcinka pomiędzy wyspami zajmie około pięciu minut, a nie jak do tej pory co najmniej 45 minut. Inwestycja kosztowała ponad 900 mln zł, z czego 775,7 mln pochodziło z dofinansowania z Unii Europejskiej. Resztę z własnego budżetu zapłaciła Gmina Miasto Świnoujście.

Czytaj więcej

Nikt nie chce wozić rowerów przez tunel w Świnoujściu. Specjalny autobus wycofany

W tunelu pod Świną obowiązuje ograniczenie 50 km/h

Od pierwszego dnia otwarcia w tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości (OPP). Przez nowy tunel w Świnoujściu można przejechać z prędkością 50 km/h. Czuwa nad tym nie tylko OPP, ale również 143 kamery tak. GITD podsumowało pierwszy miesiąc działania urządzeń pomiarowych. W pierwszych dniach po otwarciu tunelu doszło do kilku zaskakujących incydentów. W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie, na którym było widać jak kilka samochodów zatrzymuje się i następnie wszystkie zawracają. Taka sytuacja nie była odosobniona, zawracających kierowców po środku tunelu było znacznie więcej. W tunelu pojawił się również pieszy.

Jednak wynik podsumowania wypadł bardzo korzystnie. Zarejestrowano tylko 190 przypadków przekroczenia prędkości. To znacznie mniej niż na innych tego typu odcinkach z zainstalowanymi odcinkowym pomiarem prędkości. Największa zarejestrowana średnia prędkość 82 km/h (przy ograniczeniu do 50 km/h) należała do osobowego Hyundaia.

Czytaj więcej

Nowy Hyundai Santa Fe oficjalnie. Kanciasta rewolucja w designie modelu