W tym celu podwyższone zostały progi przy głosowaniach w radzie nadzorczej Pirelli, a także wprowadzono ograniczenia w dostępie do strategicznych informacji firmy. Założona w 1872 roku firma Pirelli jest jednym z najstarszych włoskich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w wysokiej klasy oponach dla producentów samochodów premium, takich jak Ferrari, Porsche i BMW. Jest także dostawcą opon d samochodów Formuły 1. Chińczycy są udziałowcami Pirelli z 37-procentowym pakietem akcji, kupionym w 2015 r. za 7,7 mld dolarów. 9 proc. udziałów w Pirelli posiada również chiński rządowy fundusz inwestycyjny Silk Road.
Czytaj więcej
To pierwsze w historii czterodrzwiowe Ferrari i pierwszy model tej marki z podniesionym zawieszeniem. Purosangue jest nie tylko najmocniejszym i najlepiej prowadzącym się „SUV-em” na świecie, ale również najdroższym.
– Restrykcje mają chronić autonomie Pirelli i jej zarządzanie, bezpieczeństwo procedur, ochronę informacji i know-how posiadane przez firmę – poinformował Rzym w komunikacie. Chodzi m.in. o zablokowanie Chińczykom dostępu do wrażliwych technologii chipowych, w tym czujników instalowanych w oponach. Jak podkreśla CNN, decyzja Włoch ma miejsce w chwili, gdy wizytę w Chinach kończy sekretarz stanu USA Antony Blinken. Chińczycy od dłuższego czasu angażują się kapitałowo w europejski przemysł, zwłaszcza motoryzacyjny. W 2010 r. Geely Holding przejął Volvo Cars, a w 2018 ponad 8 proc. akcji Volvo Trucks. W tym samym roku Li Shufu, założyciel i główny udziałowiec Geely, zainwestował 9 mld dol. w prawie jedną dziesiątą akcji Daimlera. Chińczycy są także właścicielami producenta londyńskich taksówek oraz kontrolują Lotusa – brytyjską markę samochodów sportowych. W ubiegłym roku Geely stało się partnerem technologicznym ElectroMobility Poland – spółki mającej wybudować pod Jaworznem fabrykę i uruchomić produkcję samochodu elektrycznego Izera.
Czytaj więcej
Pierwszy polski samochód elektryczny według aktualnych informacji pojawi się w sprzedaży w 2026 r. Trzy lata to niewiele zważywszy fakt, że Pininfarina dopiero rozpoczyna pracę nad projektem wyglądu nadwozia, a w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym nawet nie zaczęła się budowa fabryki.