Drogowcy zamykają rok. A1 już bez przewężeń, szybszy wyjazd z Warszawy na Lublin

Drogowcy finiszują z zapowiedzianymi na ten rok inwestycjami. Grudzień okazał się pod tym względem wyjątkowo szczodry, podobnie zresztą jak przed rokiem. Wydaje się więc, że oddawanie kierowcom wyczekiwanych odcinków szybkich tras „na gwiazdkę” weszło już do krajowej specyfiki budownictwa drogowego.

Publikacja: 23.12.2022 12:44

Drogowcy zamykają rok. A1 już bez przewężeń, szybszy wyjazd z Warszawy na Lublin

Foto: GDDKiA

Zniknęły ostatnie przewężenia na budowanej autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem: do dyspozycji zmotoryzowanych udostępniono pełny przekrój wschodniej jezdni od Kamieńska do Piotrkowa Trybunalskiego. W efekcie na całym, niemal stukilometrowym odcinku samochody jadą dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu. Udostępnienie całej szerokości jezdni Kamieńsk – Piotrków nie oznacza jeszcze, że można rozwijać na tym odcinku autostradową prędkość 140 km/h. - W dalszym ciągu poruszamy się po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Także otwarta została cała Trasa Kaszubska na Pomorzu. Od początku października kierowcy korzystali z fragmentu drogi ekspresowej S6 od Bożepola Wielkiego do Strzebielina, teraz udostępniono do ruchu odcinek między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. W rezultacie do dyspozycji jest teraz ok. 42 km wygodnej dwujezdniowej ekspresówki. Nowa trasa radykalnie zwiększy komfort jazdy po województwie pomorskim, przybliżając mieszkańcom Trójmiasta tereny w zachodniej części województwa i znacząco poprawiając czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią, pokonają tę trasę w ok. 25 minut zamiast dotychczasowych 75 minut.

Czytaj więcej

Posypały się mandaty w tunelu na Zakopiance. 3 tysiące kierowców ukaranych

GDDKiA rozpoczęła wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska. W pierwszej kolejności udostępniony został przejazd na wprost DK92 pod węzłem Warszawa Wschód. W środę 21 grudnia kierowcy wjechali na jezdnię S17 w kierunku Lublina. Natomiast w czwartek około południa udostępniona zostanie jezdnia w stronę Warszawy oraz dwa pasy ruchu na łącznicy węzła Lubelska z S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na ekspresówkę S17. W tym tygodniu do ruchu włączony został 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy, zakończyły się zakończyły się także prace na budowie obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15, które samochody omijają teraz od wschodu drogą o długości około 18 km.

Z kolei w drugim tygodniu grudnia, po dwumiesięcznym wyłączeniu, ponownie zaczął funkcjonować węzeł Emilia na połączeniu Autostrady A2 i drogi krajowej 91. Jego zamknięcie okazało się konieczne dla budowy ronda, które w przyszłości pozwoli skomunikować drogę ekspresową S14 z autostradą A2 i drogą krajową nr 91. Rondo jest częścią budowy odcinka S14 między węzłami Aleksandrów Łódzki i Słowik. Obecnie prace zaawansowane są w ponad 80 proc. Ich zakończenie przewidywane jest na II kwartał 2023 r., gdy rondo zostanie uruchomione w pełnym zakresie. W tym roku GDDKiA ma włączyć do ruchu 345 km szybkich dróg. Plany na przyszły rok nie zostały do końca skonkretyzowane.

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross: Przyszłość w jasnych barwach

Zniknęły ostatnie przewężenia na budowanej autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem: do dyspozycji zmotoryzowanych udostępniono pełny przekrój wschodniej jezdni od Kamieńska do Piotrkowa Trybunalskiego. W efekcie na całym, niemal stukilometrowym odcinku samochody jadą dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu. Udostępnienie całej szerokości jezdni Kamieńsk – Piotrków nie oznacza jeszcze, że można rozwijać na tym odcinku autostradową prędkość 140 km/h. - W dalszym ciągu poruszamy się po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną przyszłego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Tu i Teraz
Fiat musi usunąć włoską flagę z produkowanego w Polsce modelu
Tu i Teraz
Skoda wierzy w silnik spalinowy. Kontynuacja produkcji nawet po 2035 r.
Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad