Jak na razie ucierpieli oligarchowie, kilkunastu polityków, kilka banków i gazociąg Nord Stream 2. Ale prezydent USA Joe Biden wprowadza zaostrza sancje po tym, jak Rosja odważyła się na inwazję. Firmy doskonale pamiętają jak było w przypadku Iranu. Kiedy sankcje zaczęły obowiązywać, zostały nimi objęte także przedsiębiorstwa, które robią biznes z tym krajem. Grupa PSA i Renault musiały wtedy pozostawić swoje irańskie fabryki, straciły pieniądze i rynek. Teraz jest wielkie prawdopodobieństwo, że historia się powtórzy. Wszystkie trzy największe europejskie grupy motoryzacyjne — Renault, Stellantis i Volkswagen zainwestowały w Rosji miliardy euro. Wiadomo, że zaostrzenie stosunków Rosji ze światem uderzy w ich biznes. W tej chwili jest więc jedno pytanie: jak głęboko uderzy. W najtrudniejszej sytuacji jest Grupa Renault, która ma kontrolny pakiet udziałów w AvtoVAZ, producencie samochodów Lada, wieloletniego lidera sprzedaży na rosyjskim rynku. Francuzi mają fabrykę AvtoVAZa w Togliatti, a Renault jeszcze dodatkowo montownię samochodów osobowych pod Moskwą. Dla Renaulta rynek rosyjski jest kluczowy, a w wielkości sprzedaży, drugi po francuskim. Prezes Renault, Luca de Meo powiedział w ostatni piątek, że jego firma uważnie przygląda się rozwojowi sytuacji. — Jesteśmy bardzo zainteresowani rynkiem rosyjskim — mówił De Meo na spotkaniu z inwestorami. I wskazał, że sprzedaż sztandarowego moedlu — Lady odbywa się w 90 procentach właśnie w tym kraju, że z tego rynku pochodzą prawie wszystkie komponenty i że „gdyby cokolwiek miało się wydarzyć”, to nie będzie problemów z produkcją.
Czytaj więcej
Po trzech latach strat Renault wypracował roczny zysk dzięki programowi restrukturyzacji „Renaulu...
Clotilde Delbos, wiceprezes Renaulta ds finansowych zapewniła wtedy ze swojej strony, że całe finansowanie produkcji AvtoVAZa odbywa się bez udziału Renaulta i że w Rosji jest obsługiwane zadłużenie tej firmy. — W naszej ocenie, jest to bezpieczne rozwiązanie — mówiła. Niemniej jednak w ostatni wtorek, kiedy okazało się, że jednak wojska rosyjskie wjechały do okręgów donieckiego i ługańskiego, notowania giełdowe Renaulta spadły o 4,2 proc. Nicolas Maure, dyrektor generalny AvtoVAZ, zapewnił wtedy, że firma już rozgląda się za alternatywnymi źródłami dostaw półprzewodników, gdyby okazało się, że USA nałożyły embargo na handel z Rosją. Ale będzie coraz trudniej. — Jesteśmy bardzo zaniepokojeni ostatnimi wydarzeniami , ale mamy nadzieję, że uda się zapobiec dalszej eskalacji konfliktu. Jednak prawdę mówiąc bierzemy pod uwagę wprowadzenie sankcji, które uderzą także w nasz rosyjski biznes — powiedziała we środę , na kilkanaście godzin przed inwazja rzeczniczka Mercedesa- Benza. BMW jeszcze w ostatnim tygodniu w wypowiedzi dla Associated Press nie zostawia złudzeń: „To polityka stwarza zasady w jakich poruszamy się jako firma. I jeśli sytuacja się zmieni, będziemy ją oceniać i wtedy zdecydujemy jak postąpić”.
Czytaj więcej
Volvo Cars i szwedzki producent baterii jonowo-litowych Northvolt zbudują wspólnie w Göteborgu fa...
Grupa VW oraz Stellantis mają swoje fabryki w Kałudze położonej 180 kilometrów na południowy zachód od Moskwy. W zasadzie tam właśnie znajduje się centrum rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. W Kałudze zainwestowali również dostawcy komponentów Continental, Magna International i Visteon. Volkswagen produkuje tam silniki oraz Tiguany i Polo, Skoda Rapidy i montuje Audi Q7 i Q8. W 2021 roku całkowita produkcja wyniosła tam 118 tys. aut, a moce produkcyjne silników sięgają 150 tysięcy rocznie. Grupa Volkswagena podpisała również umowę z GAZ-em i planowała wspólną montownię w Niżnym Nowgorodzie. Niemiecka grupa zainwestowała miliard euro w fabrykę, która ruszyła w 2007 roku i potem jeszcze ponad 2 mld euro we wszystkie operacje na rynku rosyjskim. Fabryka Stellantisa w Kałudze jest wspólnym przedsięwzięciem z Mitsubishi Motors i w planach był eksport do Europy produkowanych tam furgonetek. Zakład ten należał jeszcze do Grupy PSA, a został uruchomiony w 2017 roku. Teraz wchodzi w skład Stellantisa i składane są tam furgonetki Peugeota, Citroena i Opla.