Na odcinku S3 Bolków – granica z Czechami w Lubawce będzie jeszcze jeden tunel, ale znacznie krótszy, tylko 320-metrowy. W tym długim przebite zostały już obie nawy. Budowa tuneli to część przedsięwzięcia wartego 2,5 mld zł. Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a Lubawką będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Inwestycja współfinansowana jest z pieniędzy Unii Europejskiej - Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.   Prace przy drążeniu ponad dwukilometrowego tunelu położonego pomiędzy miejscowościami Sady Górne oraz Stare i Nowe Bogaczowice rozpoczęły się w grudniu 2020 r. od strony południowej. Roboty od strony północnej ruszyły w marcu 2021 r. Drążenie prowadzono metodą górniczą ze względu na budowę geologiczną, przekrój poprzeczny oraz  długość tunelu: podstawowym elementem wstępnej obudowy jest sam górotwór. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy oraz osiem przejść poprzecznych dla ewakuacji, a także jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Firma PORR będąca wykonawca inwestycji przystąpi teraz do budowy ostatniego, ósmego poprzecznego przejścia łączącego obie nawy.

Czytaj więcej

Samochody używane, również te "młode" cieszą się coraz większym wzięciem

Krótszy tunel jest budowany w technologii otwartego wykopu. Dopiero później montowana będzie żelbetowa konstrukcja obudowy. Będzie się składać z 27 segmentów. Trasa z obydwoma tunelami ma być udostępniona kierowcom w pierwszej połowie 2024 r. Obecnie w budowie jest jeszcze kilka tuneli drogowych. W połowie przyszłego roku (prawdopodobnie z kilkumiesięcznym opóźnieniem) ma być otwarty budowany od 2017 r. 2-kilometrowy tunel na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Na 2023 r. zapowiadane jest uruchomienie podwodnego blisko 2-kilometrowego tunelu do Świnoujścia, który zapewni bezpośrednie połączenie pomiędzy wyspą Uznam, na której położona jest główna część miasta, a polskim lądem. Teraz dostęp zapewniają przeprawy promowe, na które w czasie sezonu urlopowego czeka się nierzadko godzinami. Tunel skróci przeprawę do zaledwie kilku minut.

Czytaj więcej

Coraz bliżej do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

W tym samym roku otwarty powinien być przejazd na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki – ważnym międzynarodowym szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Dwa tunele o długości 830 i 980 metrów drążone w zboczu masywu Barania Góra zlikwidują wąskie gardło w postaci drogi przez górskie miejscowości. W 2024 r. maja być włączone tunele o długości 653 m i 496 m na Północnej Obwodnicy Krakowa S52, a w 2026 r. – tunele na S19 na odcinku Rzeszów – Babica. W następnej dekadzie przewidziane jest otwarcie podwodnej przeprawy na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Tunel pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach.