Na odcinku S3 Bolków – granica z Czechami w Lubawce będzie jeszcze jeden tunel, ale znacznie krótszy, tylko 320-metrowy. W tym długim przebite zostały już obie nawy. Budowa tuneli to część przedsięwzięcia wartego 2,5 mld zł. Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a Lubawką będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Inwestycja współfinansowana jest z pieniędzy Unii Europejskiej - Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace przy drążeniu ponad dwukilometrowego tunelu położonego pomiędzy miejscowościami Sady Górne oraz Stare i Nowe Bogaczowice rozpoczęły się w grudniu 2020 r. od strony południowej. Roboty od strony północnej ruszyły w marcu 2021 r. Drążenie prowadzono metodą górniczą ze względu na budowę geologiczną, przekrój poprzeczny oraz długość tunelu: podstawowym elementem wstępnej obudowy jest sam górotwór. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy oraz osiem przejść poprzecznych dla ewakuacji, a także jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Firma PORR będąca wykonawca inwestycji przystąpi teraz do budowy ostatniego, ósmego poprzecznego przejścia łączącego obie nawy.
Czytaj więcej
Spośród ponad 3,5 milionów samochodów zarejestrowanych lub przerejestrowanych w Polsce w 2021 roku, niespełna 447 tysięcy (12,6 proc. ogółu) stanowiły auta nowe.
Krótszy tunel jest budowany w technologii otwartego wykopu. Dopiero później montowana będzie żelbetowa konstrukcja obudowy. Będzie się składać z 27 segmentów. Trasa z obydwoma tunelami ma być udostępniona kierowcom w pierwszej połowie 2024 r. Obecnie w budowie jest jeszcze kilka tuneli drogowych. W połowie przyszłego roku (prawdopodobnie z kilkumiesięcznym opóźnieniem) ma być otwarty budowany od 2017 r. 2-kilometrowy tunel na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Na 2023 r. zapowiadane jest uruchomienie podwodnego blisko 2-kilometrowego tunelu do Świnoujścia, który zapewni bezpośrednie połączenie pomiędzy wyspą Uznam, na której położona jest główna część miasta, a polskim lądem. Teraz dostęp zapewniają przeprawy promowe, na które w czasie sezonu urlopowego czeka się nierzadko godzinami. Tunel skróci przeprawę do zaledwie kilku minut.
Czytaj więcej
Dziewięć firm chce projektować pierwszy fragment Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła we wtorek oferty ogłoszonego w grudniu ubiegłego roku przetargu.
W tym samym roku otwarty powinien być przejazd na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki – ważnym międzynarodowym szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Dwa tunele o długości 830 i 980 metrów drążone w zboczu masywu Barania Góra zlikwidują wąskie gardło w postaci drogi przez górskie miejscowości. W 2024 r. maja być włączone tunele o długości 653 m i 496 m na Północnej Obwodnicy Krakowa S52, a w 2026 r. – tunele na S19 na odcinku Rzeszów – Babica. W następnej dekadzie przewidziane jest otwarcie podwodnej przeprawy na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Tunel pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami Zakładów Chemicznych w Policach.