Teraz jednak – jak przynajmniej twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – jedna z najdroższych warszawskich inwestycji infrastrukturalnych kłopoty powinna mieć za sobą. W piątek po południu straż pożarna wydała wreszcie pozytywną opinię dotyczącą bezpieczeństwa przeciwpożarowego w tunelu. W tym przypadku sprawdziło się powiedzenie „do trzech razy sztuka” – dopiero trzecie podejście strażaków mających potwierdzić, że tunel jest bezpieczny, zakończyło się powodzeniem. Podczas pierwszej kontroli, przeprowadzonej jeszcze na początku października, nie zadziałało automatyczne oddymianie. Wentylatory nie uruchomiły się automatycznie, a dopiero po ręcznym włączeniu systemu przez pracowników. W czasie drugiej, podczas testu z gorącym dymem, zepsuł się wentylator. Gdy wrócił po naprawie nie było wcale pewne, czy przejdzie ponowny test, bo miał wpadać w wibracje. Jednak podczas trzeciej kontroli wszystko zadziałało prawidłowo.
Czytaj więcej
Od 23 listopada 2021 roku działa odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy Warszawy. Przez niespełna dobę w systemie rejestruje się blisko 900 wykroczeń. To 37 mandatów na godzinę.
Nie znaczy to jeszcze, że samochody pojadą tunelem w ciągu najbliższych kilku dni. W poniedziałek GDDKiA złoży dokumentację odbioru tunelu do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie. Gdy otrzyma stamtąd zgodę na użytkowanie, musi jeszcze zaczekać z otwarciem odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów na zgodę mazowieckiego wojewody. GDDKiA do tej pory zapowiadała włączenie do ruchu brakującego odcinka POW jeszcze jesienią. Oznaczałoby to otwarcie tunelu najpóźniej do 21 grudnia. Odcinek POW biegnący przez Ursynów liczy 4,6 km, z czego tunelem biegnie połowa – 2,3 km. To najdłuższy tunel w ciągu drogi ekspresowej w Polsce. Jego budowa miała być zakończona najpierw w 2020 r., a potem w marcu obecnego roku. Wykonawca jest włoska firma Astaldi, która buduje także tunel na zakopiance – południowym odcinku drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Tam również oddanie tunelu do ruchu, planowane na luty 2022 r., będzie opóźnione – przynajmniej do przyszłorocznych wakacji.
Czytaj więcej
GITD ogłosiło przetarg na dostawę i montaż 13 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w 13 województwach. Łącznie mają kontrolować prędkość w 39 lokalizacjach, uwzględniając w tym również autostrady A1, A2 i A4.