IAA Mobility w Monachium: Trudne czasy dla premier

Pandemia koronawirusa, która nie chce się skończyć, kryzys w dostawach półprzewodników, który spowodował, że producenci aut nie są w stanie wyprodukować tyle ile wchłonąłby i tak trudny rynek.

Publikacja: 05.09.2021 07:56

IAA Mobility w Monachium: Trudne czasy dla premier

Foto: mat. prasowe

To w takiej właśnie atmosferze rozpoczną się w poniedziałek, 5 września targi samochodowe w Monachium IAA Mobility, pierwsza taka impreza od salonu we Frankfurcie nad Menem 2 lata temu. Wtedy także okazało się, że będzie to ostatnia taka impreza w tym mieście. Monachium było gotowe ją przejąć.  - IAA cały czas muszą się rozwijać, a wydarzenia, jakie zaplanowaliśmy podczas monachijskiego salonu będą z pewnością początkiem nowej rewolucji - zapowiada Hildegard Müller, szefowa Verband Der Automobilindustrie (VDA), niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego. Nowością będzie przede wszystkim to, że na najbliższy tydzień Monachium zmieni się w stolicę światowej motoryzacji. Premiery nowych modeli będą się odbywały nie tylko na terenach targowych, ale i w całym centrum miasta. Na specjalnie przygotowanej alei "Blue Lane" wydzielone zostaną specjalne odcinki do testowania pojazdów z napędem elektrycznym. Wiadomo już, że takie jazdy zorganizują Amazon Alexa Automotive, Audi, BMW, Dacia, Daimler, Porsche, Ford, Luminatec, Obist, Schaeffler i Wey.

moto.rp.pl

To już nie jest jedynie konkurs piękności najnowszych modeli, ale również prezentacja inteligentnych rozwiązań transportowych, jakie na przyszłość szykuje nam branża. No i nie ma wątpliwości, najważniejsze premiery będą dotyczyły pojazdów z napędem elektrycznym, wodorowym. - Ogromna powierzchnia na naszej wystawie została przeznaczona na pomysły wspierające ochronę klimatu i zrównoważonego rozwoju. Napędy aut, jakie zostaną pokazane mają być jednocześnie wolne od spalin i ekonomiczne. Przy tym transport postrzegamy także w najróżniejszych formach.  Oczywiście auta osobowe, ale oferta dla transportu miejskiego, tak samo jak i e-skutery, e-motocykle i e-rowery - zapowiada Hildegard Müller.

mat. prasowe

Wystawcy na targach motoryzacyjnych bardzo lubią działać z zaskoczenia. Dlatego niewielu z nich już wcześniej opowiada o modelach, którymi będą chcieli się pochwalić. Wiadomo jednak, że BMW pokaże iX5 Hydrogen, produkcja ma być ograniczona, ale zacznie się już w 2022. Inny model BMW, jaki zobaczymy w Monachium, to i Vision Circular. To auto koncepcyjne, które ma zasugerować jak będziemy się poruszać po drogach w 2040 roku. Przełomem jest to, że będzie produkowane wyłącznie z materiałów po recyklingu. Czyli także może zostać przetworzone po zakończeniu eksploatacji. No i jeszcze auta z serii „i” - iX3 i i4 i nowe modele z serii Coupe .

mat.prasowe

Silna będzie obecność Grupy Volkswagena. Nie zobaczymy nowych modeli Skody, czy Seata, ale już hiszpańska Cupra pokaże UrbanRebel Concept, który ma być miejskim autem przyszłości. Prezes Cupry i Seata , Wayne Griffith zapowiadał już, że kierowana przez niego marka włączyła się do prac całej Grupy VW nad małymi elektrycznymi autami miejskimi. Jednak zupełnie inne plany ma, również należący do Grupy VW, Porsche, które do ostatniej chwili chce zachować tajemnicę wokół swojej monachijskiej premiery. Wiadomo, że ma to być auto elektryczne, więc pewnie kolejny ( po Cross Turismo) kuzyn Taycana. Ale to wszystko, co wiadomo na razie.

Audi zapowiada premierę Grandsphere, czyli limuzynę przyszłości i elektrycznego następcę A8. Za rok ma się pojawić Urbansphere, czyli miejski SUV. Będzie to kontynuacja nowej linii modelowej , która zaczęła się od Skysphere. zdradzający kierunek stylistyczny, w którym pójdą przyszłe SUV-y Audi. Sam Volkswagen pokaże model koncepcyjny, ale praktycznie już gotowy do wejścia na taśmy produkcyjne: ID.5 GTX, który najprawdopodobniej będzie przeznaczony wyłącznie na rynek europejski, a jego sprzedaż ma się rozpocząć się już w 2022.

Audi  Grandsphere

Audi Grandsphere

mat.prasowe

Daimler zapowiada silną obecność i pokaże w Monachium modele od Smarta po Mercedesy EQE, S-Class Guard i C-Class All-Terrain. Mercedes-Maybach ma się pochwalić swoim pierwszym SUV-em. Z marek koreańskich do Monachium przyjadą Hyundai z prototypem Ioniq5 robotaxi i Kia Sportage w wersji PHEV, czyli hybrydą zasilaną z gniazdka. To jest także model przygotowany wyłącznie na rynek europejski, krótszy, niż Sportage koreański, amerykański i oferowany na innych rynkach. Z marek francuskich tylko Renault odważył się na udział w targach monachijskich , bo nie będzie tutaj francuskich marek Stellantisa - Peugeota, DS, czy Citroena. Natomiast Renault pokaże tam nowy model Megane E-Tech, a tania marka z tej grupy - Dacia pochwali się 5-, bądź 7- osobowym (zależnie od konfiguracji) Joggerem, który oficjalną premierę miał w ostatnim tygodniu. Jogger w założeniu ma zastąpić Logana LCV. Oczywiście zobaczymy w Monachium znacznie więcej modeli, ale jak to jest zwykle poszczególne marki chcą zatrzymać informacje do ostatniej chwili. Z pewnością jednak IAA Mobility będą wielkim wydarzeniem. Chociażby z tego powodu, że się odbędą.

mat.prasowe

To w takiej właśnie atmosferze rozpoczną się w poniedziałek, 5 września targi samochodowe w Monachium IAA Mobility, pierwsza taka impreza od salonu we Frankfurcie nad Menem 2 lata temu. Wtedy także okazało się, że będzie to ostatnia taka impreza w tym mieście. Monachium było gotowe ją przejąć.  - IAA cały czas muszą się rozwijać, a wydarzenia, jakie zaplanowaliśmy podczas monachijskiego salonu będą z pewnością początkiem nowej rewolucji - zapowiada Hildegard Müller, szefowa Verband Der Automobilindustrie (VDA), niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego. Nowością będzie przede wszystkim to, że na najbliższy tydzień Monachium zmieni się w stolicę światowej motoryzacji. Premiery nowych modeli będą się odbywały nie tylko na terenach targowych, ale i w całym centrum miasta. Na specjalnie przygotowanej alei "Blue Lane" wydzielone zostaną specjalne odcinki do testowania pojazdów z napędem elektrycznym. Wiadomo już, że takie jazdy zorganizują Amazon Alexa Automotive, Audi, BMW, Dacia, Daimler, Porsche, Ford, Luminatec, Obist, Schaeffler i Wey.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Tu i Teraz
IAA 2019: Pożegnanie z Frankfurtem
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad
Tu i Teraz
Kolejny odcinek autostrady A2 na ukończeniu. Trasa przetnie Polskę ze wschodu na zachód
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy