Auto staje się aktywem. Młodzi wolą wynajem zamiast kupna

Zgodnie z najnowszym raportem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), aż 69 proc. Polaków skorzystało już z krótkoterminowego wynajmu auta. Czy ta forma finansowania się opłaca?

Publikacja: 18.06.2021 08:20

Auto staje się aktywem. Młodzi wolą wynajem zamiast kupna

Foto: fot. AdobeStock

Okazuje się, że wynajem, zwłaszcza krótkoterminowy, jest coraz popularniejszy również na co dzień. Według najnowszego badania KPMG’s Global Automotive Executive Survey, aż 43 proc. respondentów z całego świata uważa trend ,,Mobilność jako usługa’’ (Mobility-as-service) za niezwykle ważną, rozwijającą się tendencję w dziedzinie motoryzacji. Konsumenci coraz częściej patrzą m.in. na TCO, czyli całkowity koszt użytkowania. W efekcie skłania ich to do użytkowania, a nie posiadania pojazdu.

CZYTAJ TAKŻE: Wynajem auta na wakacje droższy o nawet 229 proc.

Badanie Grupy Credit Agricole pokazuje, że tak zwane „pokolenie X”, ma zupełnie inne podejście do posiadania auta. Rezygnują z jego zakupu na rzecz wynajmu. Coraz popularniejsze stają się również aplikacje miejskie, które umożliwiają krótkoterminowy wynajem na minuty (tzw. car sharing). Pojazd przestaje być kojarzony z aktywem, a wynajem zamiast kupna staje się korzystnym wyborem dla potencjalnych konsumentów. Zgodnie z badaniem SW Research, wykonanym na zlecenie PZWLP, w Polsce również zmieniają się trendy motoryzacyjne. 69 proc. respondentów skorzystało z wynajmu krótkoterminowego więcej niż jeden raz. Niemal co czwarty badany przyznał się, że z tej usługi korzystał jeden raz, z ciekawości. Z kolei 6 proc. badanych wynajmuje pojazdy często, traktując to jako alternatywę dla posiadania własnego auta.

""

Fot. Panek CarSharing.

moto.rp.pl

Wśród zalet wynajmu krótkoterminowego wymieniano m.in. proste formalności (38 proc.), możliwość wynajmu dokładnie takiego auta, jakie jest potrzebne (37 proc.) oraz jasne zasady (37 proc.). Ponadto dla kierowców ważne okazała się szybkość realizacji usługi (34 proc.) oraz możliwość odbioru auta na następny dzień. Wśród innych zalet, nie zabrakło też atrakcyjnej ceny (32 proc.) oraz pełnego pakietu usług dodatkowych (32 proc.). Trzech na dziesięciu badanych zwróciło szczególną uwagę na bezpieczeństwo, a 28 proc. wśród najważniejszych zalet wymieniło sprawdzony, niezawodny, regularnie serwisowany samochód. Z kolei co piąty respondent twierdzi, że ważna jest dla niego pewność, że auto jest odpowiednio przygotowane do jazdy, również w kwestiach związanych z dezynfekcją.

""

moto.rp.pl

– Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z wynajmu aut z wypożyczalni, do różnych celów np. wyjazdów wakacyjnych, weekendowych, czy też w przypadku przeprowadzki – mówi Paweł Piórkowski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.) – Doceniają nie tylko przejrzyste zasady wynajmu samochodu i szybkość realizacji usług, ale także wygodę takiego rozwiązania. Pojazd może być gotowy do odebrania już kolejnego dnia. Użytkownicy zawsze mają pewność, że korzystają ze sprawdzonych aut, sprawnych pod każdym względem, zazwyczaj nowych lub wieku ok. 1 roku, z małymi przebiegami, nowoczesnych i bezpiecznych. W przypadku awarii mogą też liczyć na wsparcie w zakresie udostępnienia auta zastępczego oraz pomocy assistance. Dodatkowo, samochody z firm Rent a Car zrzeszonych w PZWLP zawsze są odpowiednio zdezynfekowane, co w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważne – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Wynajem długoterminowy aut w Polsce rośnie w siłę

Pozostaje najważniejsza kwestia – ile to kosztuje? Przy zakupie lub leasingu auta, trzeba liczyć się z kosztami dodatkowymi. Podatek od zakupu (PCC), ubezpieczenie OC, ubezpieczenie AC czy przegląd techniczny. To tylko niektóre z opłat jakie trzeba ponieść. Z kolei przy wyborze auta używanego dochodzi jeszcze kwestia przerejestrowania i ewentualnych napraw. Według badania portalu dobrymechanik.pl średni roczny koszt napraw auta to 1360 zł. Razem wszystkich kosztów może być nawet ok. 5000 zł rocznie. Przy wynajmie wszystkie dodatkowe płatności można skonsolidować w jedną stałą ratę (poza paliwem). Nie trzeba pamiętać o regularnych przeglądach, naprawach, wymianie opon czy ubezpieczeniu. Te kwestie spoczywają na firmach oferujących samochody w wynajmie krótkoterminowym. Koszty w tym przypadku, podobnie jak na całym świecie, są uzależnione od wielu czynników m.in. czasu na jaki chcemy wynająć pojazd, okresu (np. długi weekend, święta, wakacje), klasy auta, wyposażenia, a także aktualnych ofert promocyjnych w danej firmie. Ceny za wynajem samochodu niższej klasy (na 1 dzień) mogą się zaczynać już od stu kilkudziesięciu złotych, a na weekend od ok. 300 zł.

""

moto.rp.pl

– Wynajem krótkoterminowy to atrakcyjna forma użytkowania auta, pozwalająca na szybki i łatwy dostęp do takiego samochodu, jaki jest nam potrzebny w danym momencie, niezależnie od tego czy wybieramy się z rodziną na wakacje, czy też planujemy remont lub przeprowadzkę – mówi Maciej Tórz, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Rentis SA. – Klient otrzymuje całodobowe wsparcie informacyjne i techniczne oraz możliwość wyboru pojazdu z całej gamy marek i modeli samochodów tak, by idealnie dopasować je do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych – dodaje.

Okazuje się, że wynajem, zwłaszcza krótkoterminowy, jest coraz popularniejszy również na co dzień. Według najnowszego badania KPMG’s Global Automotive Executive Survey, aż 43 proc. respondentów z całego świata uważa trend ,,Mobilność jako usługa’’ (Mobility-as-service) za niezwykle ważną, rozwijającą się tendencję w dziedzinie motoryzacji. Konsumenci coraz częściej patrzą m.in. na TCO, czyli całkowity koszt użytkowania. W efekcie skłania ich to do użytkowania, a nie posiadania pojazdu.

Pozostało 90% artykułu
Tu i Teraz
Prawie 5 tys. przekroczeń prędkości w miesiąc. Odcinkowy pomiar prędkości na S11
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować