Reklama
Rozwiń
Reklama

Skarb Państwa chce przejąć projekt polskiego auta elektrycznego

Minister klimatu wyraził zgodę na przeznaczenie gruntu w Jaworznie, pod budowę fabryki Izery. Zaskoczeniem jest fakt, że spółka ElectroMobility Poland zostanie przejęta przez skarb państwa.

Publikacja: 13.04.2021 08:22

Skarb Państwa chce przejąć projekt polskiego auta elektrycznego

Foto: moto.rp.pl

Polski samochód elektryczny – Izera – po raz pierwszy światło dzienne zobaczył w połowie 2020 rok. Pokazanie hatchbacka oraz SUV-a było zwieńczeniem prac trwających od 2016 roku. Następnie zaczęły się poszukiwania miejsca pod budowę fabryki. W efekcie ogłoszono, że powstanie ona w Jaworznie. Jak donosi Puls Biznesu, na ten pomysł przystał Michał Kurtyka, Minister Klimatu. Ta decyzja nie jest zaskoczeniem. O wiele większe zdziwienie budzi fakt, że skarb państwa ma zostać partnerem biznesowym EMP. „Jako że biznesowego partnera wciąż nie ma, chce go zastąpić skarb państwa. Następnym krokiem będzie przejęcie spółki ElectroMobility Poland” – podał PB.

CZYTAJ TAKŻE: Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową

""

Foto: moto.rp.pl

Jak podaje Puls Biznesu Michał Kurtyka stwierdził, że „ElectroMobility Poland i jej plan budowy fabryki samochodów elektrycznych to projekt o tak dużym znaczeniu, że powinien otrzymać wsparcie z pieniędzy publicznych”. Decyzje w tej sprawie mają zapaść w najbliższych tygodniach. Pod koniec marca państwo przejęło od PGE, KGHM, Tauronu i Enei spółkę PGE EJ1 za 531,4 mln zł. Warto przypomnieć, że wymienione spółki kontrolują ElectrMobility Poland, a odkupiony PGE EJ1 miał przygotować budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

""

Foto: moto.rp.pl

Reklama
Reklama

Piotr Zaremba, szef ElectroMobility Poland, ocenia, że cały projekt związany z fabryką i produkcją, będzie kosztował 5 miliardów złotych. Jak wyliczył, nie chodzi tylko o uruchomienie pierwszego modelu, ale też zbudowanie całej gamy modelowej, sieci sprzedaży i wdrożenie nowego producenta, który będzie budował 150 tysięcy samochodów rocznie. Sama fabryka ma kosztować ok. 2 mld zł. Zgodnie z obietnicami przedstawiciela ElectroMobility Poland, produkcja Izery miała ruszyć od 2023 roku. Jednak pod koniec 2020 roku, termin ten przesunięto o rok. Jak tłumaczy szef EMP, jest wynika to z konieczności przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie e-auto to Izera

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Polski samochód elektryczny – Izera – po raz pierwszy światło dzienne zobaczył w połowie 2020 rok. Pokazanie hatchbacka oraz SUV-a było zwieńczeniem prac trwających od 2016 roku. Następnie zaczęły się poszukiwania miejsca pod budowę fabryki. W efekcie ogłoszono, że powstanie ona w Jaworznie. Jak donosi Puls Biznesu, na ten pomysł przystał Michał Kurtyka, Minister Klimatu. Ta decyzja nie jest zaskoczeniem. O wiele większe zdziwienie budzi fakt, że skarb państwa ma zostać partnerem biznesowym EMP. „Jako że biznesowego partnera wciąż nie ma, chce go zastąpić skarb państwa. Następnym krokiem będzie przejęcie spółki ElectroMobility Poland” – podał PB.

Reklama
Tu i Teraz
Polska w centrum elektromobilnej rewolucji. Koreański gigant otwiera fabrykę w Brzegu
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Tu i Teraz
Wszyscy chcą być jak Škoda. Polska z dwucyfrowym udziałem, 3. miejsce w Europie
Tu i Teraz
Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie gotowy w 2032 r.
Tu i Teraz
Trwa akcja "Znicz". 5 tysięcy policjantów na drogach. Wzmożone kontrole do 3 listopada
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Tu i Teraz
Tempolimit dla pieszych. Na słowackich chodnikach nie wolno biegać szybciej niż 6 km/h
Reklama
Reklama