Władze UE wymuszą szybsze ładowanie e-aut

Niewielka liczba stacji szybkiego ładowania opóźnia rozwój rynku elektrycznych aut. Według szacunków stowarzyszenia europejskich producentów pojazdów ACEA, liczbę szybkich ładowarek należy zwiększyć skokowo – już teraz przynajmniej czterokrotnie.

Publikacja: 27.02.2021 15:10

Władze UE wymuszą szybsze ładowanie e-aut

Foto: moto.rp.pl

W ciągu najbliższych trzech lat w Europie potrzebnych jest milion takich stacji. Kolejne dwa miliony miałby się pojawić do roku 2029. Decyzje w tej sprawie miałyby być podjęte na szczeblu unijnym. Okazją będzie nowelizacja unijnej dyrektywy dotyczącej infrastruktury dla paliw alternatywnych. ACEA wraz z brukselską organizacją Transport & Environment (T&E) i Europejską Organizacją Konsumentów (BEUC) zwróciły się do Komisji Europejskiej w sprawie ustanowienia dla państw członkowskich UE wiążących wskaźników dotyczących liczby ładowarek do osiągnięcia w latach 2021-2029. Miałoby to pozwolić na zbudowanie niezbędnej i przyjaznej użytkownikom aut elektrycznych infrastruktury w oparciu o szybkie ładowanie. Zaproponowano zastąpienie obecnej dyrektywy rozporządzeniem. Pozwoliłoby na szybka realizacje celów, gdy dyrektywa wymagałaby wdrażania jej do prawa krajowego, co mogłoby zająć lata.

CZYTAJ TAKŻE: Projekt ustawy o elektromobilności z poprawkami

""

Foto: moto.rp.pl

– Aby przyspieszyć przejście na prąd, potrzebujemy wszechobecnego i łatwego ładowania nie tylko w Norwegii i Holandii, ale w całej Europie. Cele określające liczbę ładowarek w poszczególnych krajach to dobry sposób, aby to osiągnąć – twierdzi William Todts, dyrektor wykonawczy T&E. – Europejscy producenci samochodów dosłownie wyprzedzają się nawzajem, wprowadzając nowe samochody elektryczne. Jednak powodzenie tego ogromnego wysiłku jest poważnie zagrożone przez opóźnioną instalację infrastruktury ładowania w UE – dodaje Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW. Według Monique Goyens, dyrektor generalnej BEUC, ładowanie samochodu elektrycznego musi być równie łatwe, jak tankowanie samochodu na benzynę. – Posiadanie wystarczającej i wygodnej infrastruktury do ładowania jest drogą do zaufania konsumentów i wzrostu liczby samochodów elektrycznych – podkreśla Goyens. Przy tym huby i stacje szybkiego ładowania są rozwiązaniem komplementarnym wobec czasochłonnego ładowania mała mocą w domach i biurach.

""

Foto: moto.rp.pl

Sieć tego rodzaju ładowarek pilnie potrzebna jest w Polsce. Utworzenie 200 hubów szybkiego ładowania w miastach zarekomendowała Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE). Chodzi tu o wielostanowiskowe stacje oraz czasie ładowania liczonym w kilku-kilkunastu minutach. – Jedynie szybkie i zdecydowane działania pomogą nam pobudzić rynek elektromobilności i stworzyć bezpieczne warunki do użytkowania pojazdów elektrycznych – stwierdził Krzysztof Burda, prezes PIRE. Infrastrukturę szybkiego ładowania będą rozbudowywać Niemcy. Niemiecki rząd zapowiedział, że do końca 2023 roku zainwestuje 2 miliardy euro w budowę tysiąca stacji szybkiego ładowania.

CZYTAJ TAKŻE: Microlino 2.0: Szwajcarski pomysł na elektromobilność

Obecnie zaledwie 1 na 7 punktów ładowania w UE to szybka ładowarka. Do szybkiego ładowania nadaje się tylko 28,6 tys. punktów ładowania (o mocy ≥ 22 kW), podczas gdy zwykłe punkty (<22 kW) stanowią zdecydowaną większość (171,2 tys.). Wiele tak zwanych „normalnych” punktów ładowania, które są uwzględnione w statystykach UE, to zwykłe lub ogrodowe gniazda elektryczne o małej mocy, które nie nadają się do ładowania pojazdów z zadowalającą prędkością, podobnie jak zwykłe gniazdka elektryczne w garażach.

W ciągu najbliższych trzech lat w Europie potrzebnych jest milion takich stacji. Kolejne dwa miliony miałby się pojawić do roku 2029. Decyzje w tej sprawie miałyby być podjęte na szczeblu unijnym. Okazją będzie nowelizacja unijnej dyrektywy dotyczącej infrastruktury dla paliw alternatywnych. ACEA wraz z brukselską organizacją Transport & Environment (T&E) i Europejską Organizacją Konsumentów (BEUC) zwróciły się do Komisji Europejskiej w sprawie ustanowienia dla państw członkowskich UE wiążących wskaźników dotyczących liczby ładowarek do osiągnięcia w latach 2021-2029. Miałoby to pozwolić na zbudowanie niezbędnej i przyjaznej użytkownikom aut elektrycznych infrastruktury w oparciu o szybkie ładowanie. Zaproponowano zastąpienie obecnej dyrektywy rozporządzeniem. Pozwoliłoby na szybka realizacje celów, gdy dyrektywa wymagałaby wdrażania jej do prawa krajowego, co mogłoby zająć lata.

Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką