Drogowcy podsumowali postęp prac na autostradach

Obecnie w siatce polskich dróg, do dyspozycji są 1712 kilometrów autostrad. W realizacji jest 139 kolejnych kilometrów, 114 km jest na etapie przetargu, a kolejne są w przygotowaniu. Po zakończeniu wszystkich prac (wraz z A50) w Polsce będzie 2100 km autostrad.

Publikacja: 22.01.2021 07:02

Drogowcy podsumowali postęp prac na autostradach

Foto: moto.rp.pl

W Polsce jest sześć autostrad. Z czego trzy są po części płatne (A1, A2 oraz A4). Pod jurysdykcją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest 1244 km z nich. W tym 261,4 km stanowi odcinki, na których pobierane są opłaty za przejazd. W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się 468 km, z czego opłatami objęte jest 451 km.

CZYTAJ TAKŻE: Automaty z kanapkami staną przy ekspresówkach i autostradach

Autostrada A1
Dyrekcja z początkiem roku dokonała podsumowania stanu autostrad w Polsce. Na A1 w realizacji jest obecnie 80,7 km. Budowa pomiędzy Tuszynem a początkiem obwodnicy Częstochowy ma długość 81 kilometrów, a prace są podzielone na pięć kontraktów. Cztery z nich wykonywane są w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim. Aktualny stan ich zaawansowania wynosi od 38 do 72 proc. Zgodnie z deklaracjami GDDKiA budowa autostrady A1 w woj. śląskim oraz łódzkim ma zakończyć się w 2022 roku. W tym roku planowane jest oddanie do użytku dodatkowe 39,6 km na odcinkach: Tuszyn – Piotrków Trybunalski (15,9 km), Kamieńsk – Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Ponadto kontynuowane są prace wykończeniowe na obwodnicy Częstochowy oraz przy budowie wiaduktu autostradowego WA352 na połączeniu obwodnicy z obecnie budowanym odcinkiem autostrady – podaje dyrekcja. Autostrada A1 ma mieć łącznie 564,1 km.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Autostrada A2
Składa się z przejezdnego odcinka o długości 487,5 km. W tym zawiera się 232,5 km w zarządzie GDDKiA oraz ok. 255 km w zarządzie koncesjonariusza: Autostrada Wielkopolska (Konin – Świecko). W realizacji natomiast jest kolejnych 24,5 km, w przetargu – 76,3 km, a w przygotowaniu – 32,3 km. W połowie zeszłego roku oddano do użytku 15 km autostrady A2 (od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego). To nie wszystkie działania jakie prowadzone są w odniesieniu do autostrady A2. Dyrekcja poinformowała również o:
− podpisaniu umowy na realizację dwóch kolejnych odcinków pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód (termin ich zakończenia określany jest na jesień 2023 roku),
− wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka między węzłami Groszki i Gręzów (ok. 13 km),
− zapoznano się z ofertami na realizację 12,5-kilometrowego fragmentu między węzłem Łukowisko a rejonem miejscowości Swory,
− uruchomiono procedurę przetargową na odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej,
− podjęto decyzję o rozbudowie odcinka Łódź-Warszawa (fragment ok. 89 km), dzięki czemu powstanie tam trzeci pas ruchu w każdą ze stron, a od węzła Konotopa do Węzła Pruszków do dyspozycji kierowców mają być cztery pasy ruchu na każdej z jezdni. Zakończenie prac przewiduje się na drugą połowę 2025 roku.

CZYTAJ TAKŻE

Autostrada A4
Liczy 667 km z czego ok. 606 km jest w jurysdykcji GDDKiA. 61 km jest w zarządzie koncesjonariusza: Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Autostrada A4 jest jedyną którą można uznać za kompletną. Dyrekcja poinformowała jak na razie o rozpoczęciu prac przygotowawczych, które mają docelowo poprawić warunki jazdy na odcinku dolnośląskim. Z tego względu w grudniu 2020 roku ogłoszono przetargi na opracowanie dokumentacji, dla budowy lub rozbudowy A4 od Krzyżowej do Wrocławia (a dokładniej od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe – długość ok. 36 km) oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa (ok. 50 km). Postępowania dotyczą opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z programem funkcjonalno-użytkowym. Ponadto:
− GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu (900 metrów), prawej jezdni na istniejącym odcinku autostrady A4 (od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej – Południowa Autostradowa Obwodnica Krakowa),
− ogłoszono przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianka).

CZYTAJ TAKŻE: Budowa obwodnic nabiera tempa

Autostrada A6 i A18
Odcinek autostrady A6 ma 28,8 km. Pod koniec zeszłorocznych wakacji przyznano finansowanie na przygotowanie i realizację nowego wiaduktu na autostradzie A6, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej – podała Dyrekcja. Dodatkowo pod koniec 2020 roku oddano do użytku przebudowany fragment autostrady A6 o długości 3,5 km w relacji Szczecin Dąbie – Rzęśnica (wcześniej był dostępny jako droga ekspresowa).

Autostrada A18
Obecnie w realizacji jest 33,6 km autostrady A18, a w przetargu pozostaje 37,8 km. Łącznie droga ma mieć 71,4 km. Jak podaje GDDKiA od 2006 roku kierowcy pomiędzy Olszyną i Golnicami mają do dyspozycji nową betonową nawierzchnię, na północnej jezdni przyszłej A18. W drugim etapie prac ma zostać wymienionych prawie 70 km starej nawierzchni jezdni południowej, w ramach dostosowania drogi krajowej nr 18 do wymogów autostrady. Na fragmencie od granicy państwa do okolic węzła Iłowa trwają prace. Z kolei dwa odcinki, które mają powstać od węzła Golnice (woj. dolnośląskie) są na etapie końcowym procedury przetargowej. Podpisanie umowy na ich budowę ma nastąpić w pierwszym kwartale 2021 roku.

W Polsce jest sześć autostrad. Z czego trzy są po części płatne (A1, A2 oraz A4). Pod jurysdykcją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest 1244 km z nich. W tym 261,4 km stanowi odcinki, na których pobierane są opłaty za przejazd. W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się 468 km, z czego opłatami objęte jest 451 km.

CZYTAJ TAKŻE: Automaty z kanapkami staną przy ekspresówkach i autostradach

Pozostało 92% artykułu
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować
Tu i Teraz
Po powodzi do sprawdzenia 1 tys. kilometrów dróg krajowych i ponad 200 mostów