Czy Polacy kupują samochody on-line bez wsparcia doradcy?

Ponad połowa przedsiębiorców i prawie dwie trzecie konsumentów ma pozytywny stosunek do nabywania samochodu on-line. Jednak wielu z nich potrzebuje doradcy, który pomoże bezpiecznie przejść przez cały proces i zajmie się niezbędnymi formalnościami – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy VEHIS.

Publikacja: 13.11.2020 20:39

Czy Polacy kupują samochody on-line bez wsparcia doradcy?

Foto: fot. AdobeStock

W ostatnim czasie coraz więcej marek samochodowych i wyspecjalizowanych firm oferuje sprzedaż auta onlinie. Jak się jednak okazuje pomoc doradcy jest istotna, szczególnie w czasach pandemii, kiedy możliwość osobistego sprawdzenia oferty finansowania czy ubezpieczenia, a nawet rejestracja nowego samochodu jest utrudniona. Z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie polskiego start-upu VEHIS działającego na rynku motoryzacyjno-finansowym, wynika, że 55 proc. firm oraz 63 proc. konsumentów ma pozytywne podejście do nabywania nowych pojazdów przez internet. Ta nowa forma zakupów budzi jednak ciągle pewne obawy i to nie tylko związane z „wirtualnością” samego przedmiotu zakupu, ale także z samym procesem zakupowym.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes uruchamia sprzedaż online. Kawę musimy sobie zrobić sami

Badanie pokazało, że nawet klienci, którzy czują się w miarę swobodnie w świecie motoryzacji, potrzebują partnera do dyskusji, aby znaleźć optymalną ofertę dla siebie. Są również tacy, którzy skupiają się na samochodzie i nie chcą zajmować się formalnościami. Dlatego potrzebują kogoś, komu mogą powierzyć zajęcie się stroną praktyczną nabycia samochodu. Wśród badanych były także osoby, dla których świat motoryzacji jest obcy i potrzebują przewodnika, który bezpiecznie przeprowadzi ich przez cały proces. Potrzeba takiej opieki nie jest jednak ograniczona tylko do tej grupy klientów. Aż 75 proc. badanych docenia możliwość skorzystania z pomocy profesjonalnego doradcy.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Badani oczekują, że doradca będzie znał się na samochodach, potrafił odpowiedzieć nawet na szczegółowe pytania techniczne oraz dobrać ofertę uwzględniając potrzeby klienta. Powinien być również cierpliwy – rozumieć, że zakup samochodu to poważna decyzja, wymagająca rozważenia różnych możliwości. Ponadto oczekują, że będzie przewodnikiem w procesie zakupu, wskaże kolejne kroki, podpowie możliwe opcje i wyjaśni różnice między nimi. Powinno zależeć mu na kliencie i znalezieniu dla niego optymalnej propozycji. Badani podkreślali również, że im mniej angażujące są formalności, tym większa satysfakcja nabywców.

CZYTAJ TAKŻE: Audi Online TV – bliższe poznanie auta bez wychodzenia z domu

– Obserwujemy rynek oraz potrzeby przedsiębiorców i konsumentów szukających nowego samochodu. Mimo, że obecnie powstaje wiele firm, które oferują zakup czy najem samochodów on-line, brakuje rozwiązań, które pozwolą na kompleksową obsługę w zakresie wyboru modelu, umożliwią skorzystanie z różnych form finansowania, ubezpieczenia, wsparcia w serwisowaniu i dopięcia wszystkich formalności w jednym miejscu – mówi Grzegorz Tracz, Prezes VEHIS. – Wyniki badania potwierdziły, że wypracowany przez nas w ostatnich miesiącach hybrydowy model biznesowy jest trafny, a zapewnienie wsparcia doradcy VEHIS w całym procesie nabywania, i użytkowania samochodu jest strzałem w dziesiątkę. Idziemy o krok dalej i wprowadzamy na rynek bardzo kompleksową ofertę, która jest odpowiedzią na potrzeby różnych grup nabywców, pozwala na maksymalne uproszczenie formalności i ograniczenie zaangażowania klientów w proces nabycia samochodu, pozostawiając mu przyjemność z jazdy – dodaje Grzegorz Tracz, Prezes VEHIS.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Zdaniem badanych prawdziwie dobra obsługa nie kończy się wraz z transakcją. Zaufany partner powinien być obecny zarówno w trakcie, jak i po nabyciu samochodu – dobra obsługa posprzedażowa jest ważną potrzebą wielu klientów i oczekiwania w tym zakresie są spore.

W ostatnim czasie coraz więcej marek samochodowych i wyspecjalizowanych firm oferuje sprzedaż auta onlinie. Jak się jednak okazuje pomoc doradcy jest istotna, szczególnie w czasach pandemii, kiedy możliwość osobistego sprawdzenia oferty finansowania czy ubezpieczenia, a nawet rejestracja nowego samochodu jest utrudniona. Z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie polskiego start-upu VEHIS działającego na rynku motoryzacyjno-finansowym, wynika, że 55 proc. firm oraz 63 proc. konsumentów ma pozytywne podejście do nabywania nowych pojazdów przez internet. Ta nowa forma zakupów budzi jednak ciągle pewne obawy i to nie tylko związane z „wirtualnością” samego przedmiotu zakupu, ale także z samym procesem zakupowym.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie