Reklama
Rozwiń
Reklama

NFOŚiGW dofinansuje 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił nowy program wspierający elektromobilność. Tym razem chodzi o „Zielony Transportu Publiczny”. Ciekawe czy po fiasku dofinansowań do samochodów osobowych i ciężarowych kategorii N1, w końcu będzie sukces?

Publikacja: 13.11.2020 19:09

NFOŚiGW dofinansuje 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem

Foto: fot. AdobeStock

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwany w skrócie jako NFOŚiGW, ogłosił uruchomienie nowego programu wsparcia elektromobilności. Co ciekawe tym razem nie chodzi o samochody dla „Kowalskiego” czy przedsiębiorców, tylko o autobusy. Program „Zielony Transport Publiczny” – bo tak właśnie został nazwany – ma wspomóc i przyspieszyć wymianę pojazdów komunikacji miejskiej ze spalinowych na elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE: Do 13 miast trafi 190 elektrycznych autobusów

""

Foto: moto.rp.pl

– Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce – powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Warto zaznaczyć, że na dotacje przeznaczone zostanie 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Jak wyjaśnia pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ten program to element realizacji strategii energetycznej rządu. Tego typu działania mają przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2). Poza tym ma też nastąpić zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce oraz upowszechnienie zeroemisyjnego transportu w Polsce. Według doniesień, nabór wniosków będzie prowadzony w trzech etapach, kolejno w latach 2021-2023.

""

Foto: moto.rp.pl

Reklama
Reklama

– W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii – podał Kurtyka. Koszty kwalifikowane będzie można uznać, te poniesione w okresie od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2025 roku. Z kolei przy leasingu, okres ten będzie wydłużony do 31 grudnia 2035 roku. Kurtyka zaznaczył również, że przy pierwszym naborze (pierwsza faza), dofinansowania będą najwyższe. Program ma też drugi cel. Otóż ma pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie wywołanym przez pandemię COVID-19. Beneficjentami nowego programu mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa zamówiła 70 autobusów zasilanych gazem

""

Foto: moto.rp.pl

NFOŚiGW już miał jedno podejście do dotacji pojazdów zasilanych z gniazdka. Do trzech jednocześnie uruchomionych programów („Zielony samochód”, „eVAN” oraz „Koliber”) można było zgłaszać się w okresie od 26 czerwca do 31 lipca br. Jednak obostrzenia, które zostały zawarte sprawiły, że pod dotacje zaliczała się mała grupa dostępnych na rynku samochodów elektrycznych. W efekcie do programu przeznaczonego dla „Kowalskiego” zgłoszono łącznie 261 wniosków na kwotę 4 567 845,12 zł. Z programu eVAN skorzystało 68 przedsiębiorców (na kwotę 4 603 970 zł), a w „Koliberze” zarejestrowano 1 wniosek na kwotę 25 tys. zł. Tym samym ze 150 mln zł przeznaczonych na dotacje wykorzystano tylko niewielki procent z nich.

Tu i Teraz
Rolls-Royce dostarczy silniki dla ponad 300 czołgów. To jedno z największych zamówień
Tu i Teraz
Drogowcy rozpoczynają przerwę zimową. Czy to oznacza przestój w pracach?
Tu i Teraz
36 tys. błędnych mandatów. Brytyjski system fotoradarów zawiódł
Tu i Teraz
Po 30 latach Mercedes zmienia szefa designu. Niemiecka marka redefiniuje swoją tożsamość
Tu i Teraz
Ford porządkuje gamę w Europie. Tak będą wyglądały jego nowe modele
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama