W którym kraju Europy pracuje się najkrócej na nowy samochód?

Według badania Eurostatu, przytoczonego przez IBRM Samar Irlandczyk na statystycznego Volkswagena Golfa pracuje pół roku, a Bułgar aż 4 lata. Jak długo trzeba na niego pracować w Polsce?

Publikacja: 25.09.2020 07:04

W którym kraju Europy pracuje się najkrócej na nowy samochód?

Foto: moto.rp.pl

Średnie zarobki netto w Unii Europejskiej, na koniec 2019 roku, wyniosły 25 308 euro (dane z uwzględnieniem Wielkiej Brytanii) – podaje IBRM Samar, powołując się na dane Eurostadt. Dzieląc ten wynik na miesięczne wynagrodzenie wychodzi 2109 euro netto. Jest to o wiele większa wartość niż ta określona dla Polski. Zgodnie z przytoczonymi danymi w Nad Wisłą średnie zarobki wynoszą 10 355 euro netto na rok, czyli 863 euro netto na miesiąc. Jest to zaledwie 40 proc. europejskiej średniej.

CZYTAJ TAKŻE: Ubezpieczyciele pokryją koszty opinii rzeczoznawców samochodowych

Zgodnie z rankingiem (bez Szwajcarii) uplasowaliśmy się na 22 z 30 miejsc. Gorzej jest tylko na Słowacji (834 euro netto), Łotwie (773 euro netto), Litwie (766 euro netto), Węgrzech (758 euro netto), Chorwacji (758 euro netto), Rumunii (633 euro netto) oraz Bułgarii (503 euro netto). Lepiej natomiast radzą sobie np. Czesi (995 euro netto), Słowenia (1123 euro netto) czy Portugalia (1147 euro netto). Liderem tego rankingu jest Islandia (4165 euro netto), Norwegia (3780 euro netto) i Luksemburg (3542 euro netto).

""

moto.rp.pl

IBRM Samar na podstawie dostępnych danych postanowił obliczyć, ile przeciętny obywatel musi pracować, aby móc kupić Volkswagena Golfa. Oczywiście ceny pojazdów w Europie nie są jednolite dlatego na potrzeby tego zestawienia przyjęto, że auto kosztuje 25 tys. euro (112 500 zł po kursie 4,5 zł/euro). Zgodnie z tym wyliczono, że Irlandczyk będzie musiał pracować zaledwie 6 miesięcy. Z kolei zarabiający ponad 8 razy mniej Bułgar, potrzebowałby na to niemal 50 wynagrodzeń (4 lata i 2 miesiące). Polak, który jest na liście zarobków ósmy od końca musi na to przeznaczyć 29 wynagrodzeń, czyli zajmie mu to ponad 2-razy dłużej niż wynosi średnia Unijna (11,9 miesiąca – w przybliżeniu rok).

CZYTAJ TAKŻE: Kto dostanie dwa odszkodowania po wypadku samochodowym?

Wyliczone wartości dają obraz na europejskie zarobki. Sytuację ratują różnego rodzaju rozwiązania finansowe. Bez preferencyjnych leasingów czy kredytów, wielu Polaków po prostu nie byłoby stać na zakup nowego auta. Można mieć jedynie nadzieję, że poza wprowadzanymi, nowymi rozwiązaniami finansowymi, w niedalekiej przyszłości pensje w kraju zostaną zwiększone, tak aby w następnym roku znaleźć się chociaż w połowie tej stawki.

Średnie zarobki netto w Unii Europejskiej, na koniec 2019 roku, wyniosły 25 308 euro (dane z uwzględnieniem Wielkiej Brytanii) – podaje IBRM Samar, powołując się na dane Eurostadt. Dzieląc ten wynik na miesięczne wynagrodzenie wychodzi 2109 euro netto. Jest to o wiele większa wartość niż ta określona dla Polski. Zgodnie z przytoczonymi danymi w Nad Wisłą średnie zarobki wynoszą 10 355 euro netto na rok, czyli 863 euro netto na miesiąc. Jest to zaledwie 40 proc. europejskiej średniej.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie