Ekstradycja za pomoc byłemu prezesowi Renault

Amerykański sędzia uznał, że można wysłać do Japonii na proces dwóch mężczyzn ze stanu Massachusetts, którzy pomogli uciec z Japonii Carlosowi Ghosnowi, prezesowi Grupy Renaulta. Tam czeka ich proces.

Publikacja: 09.09.2020 01:27

Ekstradycja za pomoc byłemu prezesowi Renault

Foto: moto.rp.pl



Sędzia Donald Cabell z Bostonu odrzucił argumenty przeciwko ekstradycji weterana amerykańskich sił specjalnych Michaela Taylora i jego syna Petera umożliwiając Departamentowi Stanu rozpatrzenie ich ekstradycji. Byłby to pierwszy od dawna taki przypadek. Władze USA sprawców przestępstw popełnionych zagranicą zazwyczaj stawiają przed własnym wymiarem sprawiedliwości.

CZYTAJ TAKŻE: Ucieczka Ghosna jak z filmu akcji

Prokuratorzy argumentowali podczas sesji sądu w Bostonie, że obaj Taylorowie ułatwili „bezwstydną” ucieczkę Carlosa Ghosna 29 grudnia 2019. Wywieźli go ukrytego w skrzyni na sprzęt muzyczny, prywatnym odrzutowcem do Libanu, kraju który nie ma umowy o ekstradycji z Japonią. Według oskarżycieli, Taylor ojciec, specjalista od ochrony i jego syn otrzymali 1,3 mln dolarów za wykonane zadanie. Zatrzymano ich w maju w USA na wniosek Japonii i przebywali w areszcie bez możliwości wpłacenia kaucji, bo istniało duże ryzyko, że uciekną z kraju.

""

Carlos Ghosn, były szef francusko-japońskiego sojuszu samochodowego Renault-Nissan-Mitsubishi

Foto: moto.rp.pl

Ich obrońca, Paul Kelly twierdzi, że nie można ojca i syna wysłać do Japonii, bo kodeks karny tego kraju nie uznaje za przestępstwo udzielenia pomocy komuś, kto nie stosuje się do warunków wpłaty kaucji. Zdaniem adwokata Taylorów można byłoby postawić im zarzuty, jedynie wówczas gdyby władze japońskie ścigały Ghosna przed jego ucieczką. Sędzia Cabell nie chciał wdawać się w rozważania, czy japońska interpretacja jej własnego prawa jest niezgodna z kodeksem i czy można umożliwić ucieczkę komuś, kto popełnił przestępstwo. Ghosn czekał w Japonii na proces po zarzutami dokonania malwersacji finansowych, w tym zaniżania w deklaracjach podatkowych wysokości swego wynagrodzenia w Nissanie i czerpania osobistych korzyści ze środków japońskiej firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Japońska ucieczka stulecia. Ghosn zbiegł do Libanu

Dotychczas najgłośniejszym przypadkiem, kiedy mogło dojść do ekstradycji Amerykanów była tragedia 3 lutego 1998 w Cavalese, we włoskich Alpach. Amerykański pilot odrzutowca EA-6B Prowler lecąc za szybko i za nisko zerwał linę kolejki na szczyt Alpe Cermis. Wagonik z 19 turystami i pracownikiem obsługi runął z wysokości 100 metrów i roztrzaskał się na stoku. Wszyscy zginęli. Pilot wrócił do bazy lotnictwa NATO w Aviano. Włosi domagali się wtedy sądzenia winnych we Włoszech, ale Amerykanie nie zgodzili się na to i załoga stanęła przed sądem wojskowym USA. Pilota i nawigatora skazano na krótkie wyroki i wydalono ze służby, pozostałych żołnierzy uniewinniono. Rodziny ofiar dostały odszkodowania od włoskich władz, bo Amerykanie nie poczuwali się do odpowiedzialności, potem zwrócili 75 proc. z 40 mln dolarów.

Tu i Teraz
Kolejny problem dla motoryzacji. UE chce zakazać używania włókna węglowego
Tu i Teraz
Mercedes po cichu zmienił swój logotyp. Gwiazda ma nowy kształt i blask
Tu i Teraz
Cła Trumpa zbliżyły Unię Europejską i Chiny. Wizja końca ceł na elektryki
Tu i Teraz
Skoda w wyjątkowy sposób obchodzi swoje 130 urodziny
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy