Auta na prąd w Polsce będą bardziej ekologiczne

Samochody elektryczne wreszcie zaczną jeździć naprawdę ekologicznie. To dzięki temu, że dla polskich posiadaczy e-aut dostępna staje się energia ze źródeł odnawialnych. Należąca do największych operatorów stacji ładowania – spółka GreenWay (posiada ponad 300 stacji, z czego ponad 200 w Polsce) – uruchomiła już 30 ładowarek zasilanych w sposób całkowicie ekologiczny.

Publikacja: 14.01.2020 23:20

Auta na prąd w Polsce będą bardziej ekologiczne

Foto: moto.rp.pl

Certyfikowana „zieloną” energię dostarcza Tauron Sprzedaż. Ładowarki oznaczone specjalną naklejką stoją m.in. Warszawie, Wrocławiu, Opolu, Suwałkach, Krakowie, Katowicach, Częstochowie, Łodzi, Strzelcach Opolskich i Kraśniku. – Docelowo we wszystkich ładowarkach GreenWay przyłączonych bezpośrednio do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego popłynie certyfikowana energia wytwarzana przede wszystkim w małych elektrowniach wodnych i farmach wiatrowych – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych. Od uruchomienia pierwszych „zielonych” ładowarek dostarczona kierowcom ekologiczna energia pozwoliła na przejechanie blisko 100 tys. kilometrów.

Inicjatywa GreenWay jest szczególnie ważna z uwagi na fakt, że źródło energii wykorzystywane do ładowania samochodów elektrycznych wpływa na tzw. ślad węglowy. To całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych przez e-auta. W Polsce jest on wyjątkowo duży, ponieważ niemal cała energia w stacjach ładowania pochodzi z „brudnych” elektrowni węglowych.

""

fot. Greenway

moto.rp.pl

Na domiar złego, wyjątkowo nieekologiczna jest także produkcja samego e-auta. Według analiz Międzynarodowej Rady Czystego Transportu (ICCT), już sam proces wytwarzania baterii powodujący wysoką emisję CO2 sprawia, że przez pierwsze dwa lata eksploatacji samochód na prąd okazuje się mniej ekologiczny w porównaniu do auta z silnikiem spalinowym. Tymczasem Polska staje się w produkcji baterii do e-aut prawdziwym potentatem.

Z badań przeprowadzonych przez Volkswagena wynika, że produkcja samochodu elektrycznego może powodować dwukrotnie większą emisję CO2 niż ma to miejsce w przypadku produkcji auta z silnikiem diesla. Przyczyną jest nie tylko proces wytwarzania akumulatorów do aut elektrycznych, ale także skomplikowany proces pozyskiwania do nich surowców. Na te dwa elementy przypada niemal połowa emisji CO2 powstającej w całym cyklu życia auta elektrycznego. W rezultacie samochody elektryczne wcale nie są tak ekologiczne jak mogłoby się wydawać.

""

moto.rp.pl

Rozwiązaniem wspomagającym redukcję emisji CO2 mogą tymczasem okazać się baterie słoneczne. Japońskie firmy NEDO, Sharp i Toyota rozpoczęły współpracę, w ramach której przeprowadzane są badania potencjału tego rodzaju ogniw. Testy na drogach publicznych mają ocenić skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności. Toyota prowadzi także zaawansowane badania nad bateriami ze stałym elektrolitem. Maja być odpowiedzią na niedogodności związane z użytkowaniem współczesnych aut elektrycznych. Zdaniem przedstawicieli japońskiego koncernu, takie baterie całkowicie odmienią rynek samochodów z silnikiem elektrycznym. Toyota planuje wprowadzić do sprzedaży wyposażone w nie samochody w pierwszej połowie następnej dekady.

Nowa technologia stanowi udoskonalenie baterii litowo-jonowych, w których płynny lub żelowy elektrolit zostanie zastąpiony przewodnikiem w stałym stanie skupienia. Takie rozwiązanie ma podwoić pojemność pojemność dzisiejszych baterii litowo-jonowych, zwiększając zasięg samochodów elektrycznych i skracając czas ładowania. To pozwoli obniżyć koszty produkcji napędu do samochodów elektrycznych. Duża pojemność baterii oznacza, że do jej wytworzenia będzie potrzeba mniej litu, kobaltu, magnezu, niklu czy aluminium, zaś napęd samochodu może zostać znacząco zmniejszony.

Certyfikowana „zieloną” energię dostarcza Tauron Sprzedaż. Ładowarki oznaczone specjalną naklejką stoją m.in. Warszawie, Wrocławiu, Opolu, Suwałkach, Krakowie, Katowicach, Częstochowie, Łodzi, Strzelcach Opolskich i Kraśniku. – Docelowo we wszystkich ładowarkach GreenWay przyłączonych bezpośrednio do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego popłynie certyfikowana energia wytwarzana przede wszystkim w małych elektrowniach wodnych i farmach wiatrowych – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych. Od uruchomienia pierwszych „zielonych” ładowarek dostarczona kierowcom ekologiczna energia pozwoliła na przejechanie blisko 100 tys. kilometrów.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
BMW wzywa do warsztatów ponad 460 000 używanych aut. Chodzi o poduszki powietrzne
Tu i Teraz
Elektryczny hipersamochód Lotusa rozbija się w Goodwood po przejeździe 100 m
Tu i Teraz
Legendarny tor wyścigowy wystawiony na sprzedaż. Przez 62 lata był w posiadaniu rodziny
Tu i Teraz
Ze Śląska na Pomorze Zachodnie w pięć godzin? Tak, dzięki nowej drodze ekspresowej
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Tu i Teraz
Turcy już mają swoje auta elektryczne. Teraz będą je sprzedawać w całej Europie
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą