Japońskie marki odbudują się szybko

Po głębokiej zapaści, która spowodowała spadek zysku operacyjnego o 38 proc. japońskie marki odbudują się szybciej, niż po kryzysie w 2008 roku. I szybciej niż pozostałe marki z rynków światowych – wynika z raportu przygotowanego przez analityków banku inwestycyjnego Goldman Sachs Group Inc.

Publikacja: 15.04.2020 17:57

Japońskie marki odbudują się szybko

Foto: moto.rp.pl

Producenci samochodów na całym świecie borykają się dzisiaj z tymi samymi problemami: zamknięte są punkty dilerskie, potencjalni klienci są znacznie ostrożniejsi z wydatkami, a producenci komponentów motoryzacyjnych bardzo powoli ruszają z ponownym uruchomienie dostaw. Zresztą i samymi samochodami w większości krajów nie bardzo jest dokąd pojechać. Ale to właśnie na rynkach gdzie marki japońskie są najsilniejsze, popyt wróci wraz z końcem pandemii Covid-19. Zdaniem Kota Kuzawy, który nadzorował tę publikację, najszybciej poprawa będzie zauważalna u Hondy, której bank już podniósł ocenę do „kupuj” w miejsce „trzymaj”. Zdaniem banku spadek ceny akcji Hondy o 25 proc. od początku roku powoduje, że stały się one bardzo atrakcyjne.

""

Honda CR-V.

Foto: moto.rp.pl

Autorzy raportu już wcześniej wskazywali także, że w dobrej sytuacji jest Suzuki z powodu braku większego zaangażowania na rynku chińskim. „Suzuki jest teraz w wyjątkowej pozycji, bo tej marki praktycznie nie dotyczy kryzys w Chinach. Ta marka ma w tym kraju marginalną obecność tak w produkcji, jak i w sprzedaży. W czasach dzisiejszego kryzysu, to duży komfort” – uważa Kota Kuzawa. Umocniły swoją pozycję także Toyota Motor Corp. oraz Nissan Motor Co. Ponieważ dość wcześnie zaczęły poszukiwania dofinansowania operacji. „Dzisiaj japońscy producenci są dość dobrze ustawieni na rynku i mają wystarczające środki, aby przetrwać kryzys Covid-19 i głęboki spadek sprzedaży. Przetrwają również krótkotrwały w ich przypadku spadek wielkości kapitału obrotowego, bo mają dostęp do gotówki. Oczywiście różna jest sytuacja poszczególnych producentów, ale u większości z nich nie przewidujemy wielkich cięć , bądź zawieszenia wypłaty dywidendy — czytamy. Tyle, że Nissan, Mazda i Mitsubishi Motors rozważają zawieszenie wypłat dla akcjonariuszy za obecny rok finansowy.

CZYTAJ TAKŻE: Top 10 | Kraje, w których produkuje się najwięcej samochodów

""

Suzuki Jimny.

Foto: moto.rp.pl

Analitycy Goldman Sachs nie mają wątpliwości, że ten rok będzie, także dla Japończyków, trudny. Spadek popytu na świecie zmniejszy tegoroczny zysk czołowej piątki ( Toyota, Honda, Daihatsu, Nissan i Suzuki) o 1,6 mld dol. „Nawet jeśli fabryki wrócą do pełnej produkcji stosunkowo szybko, to osiągnięcie wcześniej zaplanowanych wyników musi trochę potrwać” — pisze Kota Yuzawa. Jako powód podaje lokalizację japońskich fabryk w Chinach, które w przypadku Toyoty, Hondy, Nissana Mitsubishi i Mazdy mieszczą się w południowej prowincji Hebei, gdzie było epicentrum pandemii. Z tego powodu właśnie ta piątka w okresie od stycznia do kwietnia wyprodukowała o 580 tys. samochodów mniej, niż przewidywano we wcześniejszych prognozach.

""

Toyota RAV4 Hybrid.

Foto: moto.rp.pl

Przedstawiciele Hondy, Nissana, Mitsubishi Motors i Mazdy nie chcieli komentować analizy Goldmana Sachsa. Rzecznik Toyoty, Ketsuke Ko zapowiedział tylko, że ponownie otwartych zostało już 90 proc. punktów dilerskich ich marki w Chinach. — Ale to nic nie znaczy, ponieważ wielkość sprzedaży jest uzależniona z powodu nastrojów konsumentów i ogólnych warunków panujących na rynku— przyznał. — Ta wielkość sprzedaży jest uzależniona przede wszystkim od sytuacji na rynku chińskim —uważa Kota Yuzawa.

CZYTAJ TAKŻE: Toyota wybiera Polskę

""

Mazda CX-3.

Foto: moto.rp.pl

Producenci samochodów na całym świecie borykają się dzisiaj z tymi samymi problemami: zamknięte są punkty dilerskie, potencjalni klienci są znacznie ostrożniejsi z wydatkami, a producenci komponentów motoryzacyjnych bardzo powoli ruszają z ponownym uruchomienie dostaw. Zresztą i samymi samochodami w większości krajów nie bardzo jest dokąd pojechać. Ale to właśnie na rynkach gdzie marki japońskie są najsilniejsze, popyt wróci wraz z końcem pandemii Covid-19. Zdaniem Kota Kuzawy, który nadzorował tę publikację, najszybciej poprawa będzie zauważalna u Hondy, której bank już podniósł ocenę do „kupuj” w miejsce „trzymaj”. Zdaniem banku spadek ceny akcji Hondy o 25 proc. od początku roku powoduje, że stały się one bardzo atrakcyjne.

Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena