Reklama

Zmiana przepisów. Rozszerzone uprawnienia dla kierujących autami dostawczymi

Użytkowe samochody zasilane alternatywnie mają jeden podstawowy problem. Jest nim pakiet ciężkich akumulatorów lub butli, który często ogranicza liczbę kierowców mogących się nimi poruszać i obniża możliwości przewozowe. Ministerstwo Infrastruktury opracowuje rozwiązanie.

Publikacja: 11.04.2020 16:11

Zmiana przepisów. Rozszerzone uprawnienia dla kierujących autami dostawczymi

Foto: moto.rp.pl

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją przepisów związanych m.in. z prawem jazdy. Otóż w świetle coraz większej liczby dostawczych samochodów zasilanych alternatywnie dostrzeżono problem związany z ich masą całkowitą. Chodzi dokładniej o fakt, że przez ciężki zestaw akumulatorów – w przypadku aut elektrycznych – ich możliwości przewozowe są ograniczone. Nie wynika to jednak z indolencji samych pojazdów, co z obostrzeń związanych z uprawnieniami.

""

Volkswagen e-Crafter.

Foto: moto.rp.pl

Kategoria „B” prawa jazdy – najbardziej popularna – umożliwia podróżowanie pojazdami mechanicznymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Aby zakres ten był większy trzeba zdać dodatkowe egzaminy, w celu zdobycia kategorii „C”. Nie każdy jednak tego potrzebuje, a raczej potrzebował. Wielu przewoźników krajowych, jak też międzynarodowych korzystało z pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony i w zupełności to wystarczało. Jednak wraz z autami elektrycznymi czy zasilanymi alternatywnie, resort postanowił zmienić obostrzenia i dostosować je do współczesnych pojazdów.

""

Renault Master Z.E.

Foto: moto.rp.pl

W projekcie ustawy zapisano, że osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B będzie mogła kierować: „pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym”. Tym samym oznacza to, że będziemy mogli podróżować samochodem dostawczym o napędzie alternatywnym – pojazd elektryczny, zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub wodorem – o masie całkowitej 4250 kg bez konieczności posiadania prawa jazdy kategorii C. Wstępne założenia zakładają, że proponowane zmiany zaczną obowiązywać od 23 maja 2021 roku.

Reklama
Reklama
""

Renault Master Z.E. Hydrogen.

Foto: moto.rp.pl

Tu i Teraz
Rewolucja w Tatrach. Zakopane wprowadza całotygodniowe opłaty parkingowe
Tu i Teraz
Poruszenie w rodzinie Porsche. Świeżo po ślubie 82-latek oddaje żonie milionową firmę
Tu i Teraz
Po dekadzie zmiana władzy. Szef produkcji zostaje prezesem BMW
Tu i Teraz
Zdumiewająca decyzja Łady. Nowych modeli nie będzie. Rosjanie wyśmiali producenta
Tu i Teraz
Setki Porsche w Rosji unieruchomione. Awaria systemu blokuje samochody
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama