Radiowozy policji nie mają AC. Za szkody funkcjonariusze płaca z własnej kieszeni

To brzmi kuriozalnie, ale policjanci, strażnicy graniczni i strażacy za uszkodzone przez nich służbowe pojazdy płacą z własnej kieszeni. W praktyce pracownicy służb mundurowych na własną rękę wykupują ubezpieczenia AC.

Publikacja: 27.03.2020 00:39

Radiowozy policji nie mają AC. Za szkody funkcjonariusze płaca z własnej kieszeni

Foto: moto.rp.pl

Wszystko dlatego, że pojazdy służbowe nie posiadają autocasco, a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji twierdzi, że zakup polis dla radiowozów policji, pojazdów straży pożarnej, ale także aut jeżdżących w Służbie Ochrony Państwa i Straży Granicznej jest „ekonomicznie nieuzasadnione”. Tym samym jeśli dojdzie do uszkodzenia auta z winy prowadzącego funkcjonariusza to koszty naprawy pokryte zostaną z budżetu państwa albo przez kierowcę służbowego auta. Funkcjonariusz, który jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną nieumyślnie musi ją pokryć z tym, że jej suma nie może przewyższać kwoty przysługującego mu trzymiesięcznego uposażenia. Gorzej jest w sytuacji, gdy szkoda zostanie zakwalifikowana jako umyślna. Wtedy funkcjonariusz musi pokryć koszty naprawy w pełnej wysokości.

CZYTAJ TAKŻE: Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

""

moto.rp.pl

Posłanka Hanna Gil-Piątek wysłała do resortu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapytanie o to, kiedy auta policji i innych służb będą miały ubezpieczenie autocasco. Na interpelację posłanki odpowiedział Maciej Wąsik, sekretarz stanu MSWiA. Według jego wypowiedzi analizy wykonane przez podległe resortowi służby wykazały, że koszt potencjalnego ubezpieczenia autocasco w przypadku pojazdów tych formacji znacząco przewyższały by ogólną wartość poniesionych wszystkich występujących szkód.

""

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Nowe przepisy. Policja będzie spisywać stan licznika

Brzmi sensownie gdyby nie takie sytuacje jak podczas pościgu policji, który wydarzył się w Łodzi 16 lutego na ul. Rokicińskiej gdzie zniszczeniu uległ radiowóz. Policjantka została ukarana mandatem i obarczona kosztami naprawy, mimo że radiowóz został uszkodzony podczas wykonywania czynności służbowych. Nie jest to sytuacja odosobniona, kiedy ryzyko związane z wykonywaniem zawodu jest przerzucone na funkcjonariuszy i funkcjonariuszki Policji. Takie postawienie sprawy przez MSWiA na pewno wpływa negatywnie na zachowanie policjantów chociażby podczas pościgów. Związki w służbach podległych MSWiA już kilkukrotnie apelowały do władz o ubezpieczanie pojazdów.

Wszystko dlatego, że pojazdy służbowe nie posiadają autocasco, a Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji twierdzi, że zakup polis dla radiowozów policji, pojazdów straży pożarnej, ale także aut jeżdżących w Służbie Ochrony Państwa i Straży Granicznej jest „ekonomicznie nieuzasadnione”. Tym samym jeśli dojdzie do uszkodzenia auta z winy prowadzącego funkcjonariusza to koszty naprawy pokryte zostaną z budżetu państwa albo przez kierowcę służbowego auta. Funkcjonariusz, który jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną nieumyślnie musi ją pokryć z tym, że jej suma nie może przewyższać kwoty przysługującego mu trzymiesięcznego uposażenia. Gorzej jest w sytuacji, gdy szkoda zostanie zakwalifikowana jako umyślna. Wtedy funkcjonariusz musi pokryć koszty naprawy w pełnej wysokości.

Tu i Teraz
Szef designu Rolls-Royce’a zamordowany w swoim domu w Bawarii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Tu i Teraz
Włochy chcą zaoferować chińskim firmom wygaszone marki aut należące do Stellantisa
Tu i Teraz
BMW wzywa do warsztatów ponad 460 000 używanych aut. Chodzi o poduszki powietrzne
Tu i Teraz
Elektryczny hipersamochód Lotusa rozbija się w Goodwood po przejeździe 100 m
Tu i Teraz
Legendarny tor wyścigowy wystawiony na sprzedaż. Przez 62 lata był w posiadaniu rodziny