Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

Po około 17 latach Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pracuje nad taryfikatorem mandatów. Tak długa przerwa w jego aktualizacjach spowodowała, że w Polsce są jedne z najniższych kar w Europie. Na tą chwilę zmiany poddawane są szerokim analizom.

Publikacja: 19.03.2020 16:33

Trwają prace nad nowym taryfikatorem mandatów

Foto: moto.rp.pl

Kiedy taryfikator mandatów został wprowadzony, pensja minimalna w kraju wynosiła 391 zł – był to rok 1997. Sześć lat później (2003) została ona podniesiona do kwoty 800 zł. Jak podaje GUS, w 2019 roku płaca minimalna wynosiła 2250 zł brutto, a średnie zarobki w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2020 roku uplasowały się na poziomie 5283 zł brutto. Z kolei przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej, w III kwartale 2019 roku, wynosiło 4918 zł brutto. W aktualnym taryfikatorze mandatów na rok 2020, maksymalna kara za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h wynosi od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych. Wyższe i zarazem maksymalne stawki zapłaci się za:
„Posługiwanie się przez osobę do tego nieuprawnioną kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i jednocześnie niestosowanie się do znaków drogowych D-18 „parking” lub D-18b „parking zadaszony”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29, albo D-18a „parking – miejsce zastrzeżone”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29” – 800 zł.
„Posługiwanie się przez osobę do tego nieuprawnioną kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i jednocześnie niestosowanie się do znaków drogowych P-18 „stanowisko postojowe” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” albo P-20 „koperta” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”, umieszczonego samodzielnie bez znaku pionowego D-18, D-18a lub D-18b” – 800 zł.

""

Foto: moto.rp.pl

Wysokość kar dla średnio zarabiającej osoby nie jest więc bardzo dotkliwa. Prowadzone są jednak prace nad zmianą tej sytuacji. Na stronie legislacja.gov.pl można znaleźć projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Jego wykonawcą jest Minister Infrastruktury, a według ostatniej modyfikacji (stan na 31 stycznia 2020) obecnie prowadzone są konsultacje publiczne. Potwierdza to również sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik w odpowiedzi na zapytanie nr 203 z dnia 12 marca 2020 roku.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Jeździsz za szybko? Stracisz samochód!

– Resort spraw wewnętrznych i administracji aktywnie uczestniczy w pracach nad gruntownymi zmianami przepisów prawa z zakresu ruchu drogowego. Podstawowym celem tych działań jest doprowadzenie do zmniejszenia śmiertelności na polskich drogach. Zgodnie z zapowiedzią Prezesa Rady Ministrów aktualnie jest procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, który przewiduje m.in. zwiększenie bezpieczeństwa pieszych wkraczających na przejście, obniżenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym w godzinach 23:00-5:00 do 50km/h oraz czasowe zatrzymywanie prawa jazdy kierowcom w przypadku przekroczenia prędkości o ponad 50km/h poza obszarem zabudowanym – odpowiada sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Macieja Wąsika.

""

Foto: moto.rp.pl

W tej samej odpowiedzi można przeczytać: – Dlatego też zostały podjęte prace w zakresie systemowych zmian regulacji dotyczących ruchu drogowego, w tym odnoszących się do tzw. taryfikatora wysokości grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym za poszczególne wykroczenia drogowe. Aktualnie te oraz inne rozważane propozycje zmian w przepisach prawa są poddawane szerokim analizom. Można się więc spodziewać, że w niedalekiej przyszłości pojawi się nowy taryfikator mandatów, który będzie dostosowany do obecnych zarobków Polaków. W niektórych krajach Europy wysokość mandatu uzależniona jest od indywidualnych zarobków. Tym samym w podobnym stopniu odczują to osoby zarabiające minimalną krajową, jak też Ci zarabiający dużo więcej. Z pewnością są to dobre działania, bo jak wynika z badania IBIRS, zleconego przez Wirtualną Polskę, 37,3 proc. ankietowanych stwierdziło, że najskuteczniej z piratami drogowymi walczy się przez podnoszenie wysokości mandatów.

""

Foto: moto.rp.pl

Można też przytoczyć przykład braku obowiązkowego ubezpieczenia OC. Wysokość kary jest waloryzowana co roku. Dla właścicieli pojazdów osobowych kary za brak polisy OC wynoszą:
– przy braku ważnego OC przez maksymalnie 3 dni – 1040 zł (czyli 40 proc. płacy minimalnej). To o 140 zł więcej niż w 2019 roku,
– przy braku ważnego OC przez 4-14 dni – 2600 zł (+350 zł w stosunku r/r (rok do roku)),
– przy braku ważnego OC przez ponad 14 dni – 5200 zł (+700 zł w stosunku r/r (rok do roku)).
Warto też nadmienić, że właściciele pojazdów ciężarowych zapłacą dwa razy więcej, a motocykli – sześć razy mniej.

CZYTAJ TAKŻE: Przekroczysz prędkość w Estonii: przymusowy postój zamiast mandatu

Kiedy taryfikator mandatów został wprowadzony, pensja minimalna w kraju wynosiła 391 zł – był to rok 1997. Sześć lat później (2003) została ona podniesiona do kwoty 800 zł. Jak podaje GUS, w 2019 roku płaca minimalna wynosiła 2250 zł brutto, a średnie zarobki w sektorze przedsiębiorstw w styczniu 2020 roku uplasowały się na poziomie 5283 zł brutto. Z kolei przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej, w III kwartale 2019 roku, wynosiło 4918 zł brutto. W aktualnym taryfikatorze mandatów na rok 2020, maksymalna kara za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h wynosi od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych. Wyższe i zarazem maksymalne stawki zapłaci się za:
„Posługiwanie się przez osobę do tego nieuprawnioną kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i jednocześnie niestosowanie się do znaków drogowych D-18 „parking” lub D-18b „parking zadaszony”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29, albo D-18a „parking – miejsce zastrzeżone”, z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29” – 800 zł.
„Posługiwanie się przez osobę do tego nieuprawnioną kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym i jednocześnie niestosowanie się do znaków drogowych P-18 „stanowisko postojowe” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” albo P-20 „koperta” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”, umieszczonego samodzielnie bez znaku pionowego D-18, D-18a lub D-18b” – 800 zł.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem