Będzie więcej zerwanych umów na budowach dróg

Brak efektywnych klauzul waloryzacyjnych w zawartych kontraktach grozi falą bankructw i grupowymi zwolnieniami pracowników – alarmuje BCC.

Publikacja: 06.02.2020 21:29

Będzie więcej zerwanych umów na budowach dróg

Foto: fot. GDDKiA

Firmy będą schodzić z budów, bo realizacja kontraktów zacznie przynosić straty, wyłonienie nowych wykonawców będzie problemem z powodu rosnących kosztów, zwiększą się kłopoty ze znalezieniem pracowników. Taki kasandryczny scenariusz zagraża w tym roku realizacji inwestycji infrastrukturalnych – budowie dróg i modernizacji linii kolejowych wobec niezałatwionej waloryzacji zawartych wcześniej umów. – Grozi to falą bankructw i zwolnieniami grupowymi pracowników. Jeśli do tego dojdzie, odczuje to cała gospodarka, ponieważ budownictwo uznawane jest za barometr wzrostu gospodarczego – ostrzega BCC. Od jednego miejsca pracy w sektorze budowlanym zależy kilka miejsc pracy w transporcie, produkcji przemysłowej czy w handlu.

""

Foto: moto.rp.pl

Już rok temu Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) szacował wartość prowadzonych robót mocno dotkniętych wzrostem cen materiałów budowlanych i kosztów pracy na 20–30 mld zł. Według Federacji Pracodawców Polskich koszt waloryzacji obowiązujących umów, która uchroniłaby przed załamaniem zarówno branżę budowlaną, jak i realizowane przez nią rządowe programy budowy dróg i kolei, wyniósłby nie więcej niż 2,7 mld. zł. Tymczasem koszty braku zwaloryzowania kontraktów mogą sięgnąć nawet 10,4 mld zł. Doprowadziłoby to do fali upadłości firm budowlanych, w wyniku której pracę straciłoby nawet 85 tys. osób.

""

Foto: moto.rp.pl

Tymczasem coraz większym problemem na budowach infrastrukturalnych staje się brak pracowników. Według BCC konieczne jest poszerzenie listy państw, z których pracodawcy mogą ściągać pracowników na uproszczonych zasadach. Niezbędna jest także możliwość wydłużenia okresu legalnej pracy cudzoziemca w Polsce i przyspieszenie legalizacji ich pracy. Jak podał NIK, w ciągu ostatnich czterech lat średni czas legalizacji pobytu cudzoziemca w Polsce wydłużył się z 64 do 206 dni. – Należy oczekiwać, że – w wyniku otwarcia innych europejskich rynków pracy – spora liczba obcokrajowców zrezygnuje z pracy na terenie Polski. Natomiast wzrost płacy minimalnej zwiększy presję płacową pozostałych pracowników – ostrzega Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska. Prawdopodobnie z Polski wyjedzie część Ukraińców, przenosząc się na budowy do Niemiec. – Trzeba bezwzględnie coś zrobić, inaczej nie będziemy w stanie realizować inwestycji infrastrukturalnych, czy to drogowych, kolejowych czy jakichkolwiek innych – stwierdza Łukasz Bernatowicz, wiceprezes BCC.

CZYTAJ TAKŻE: Podrożeje budowa dróg, zabraknie rąk do pracy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) chce do końca 2020 r. ogłosić nowe przetargi na 25 odcinków szybkich tras o łącznej długości ponad 350 km. Do tego dojdą prace na użytkowanych drogach – ponad 200 przedsięwzięć obejmujących ok. 630 km dróg, wartych ok. 3,6 mld zł. – Planowane działania na istniejącej sieci to przebudowa dróg i skrzyżowań oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. W tym roku mocno zmniejszy się długość nowych odcinków oddawanych do ruchu. Będzie to 117 km wobec 460 w 2019 r. Dopiero później przybędzie ich więcej. W latach 2021–2022 do ruchu ma być włączonych 736 km.

Firmy będą schodzić z budów, bo realizacja kontraktów zacznie przynosić straty, wyłonienie nowych wykonawców będzie problemem z powodu rosnących kosztów, zwiększą się kłopoty ze znalezieniem pracowników. Taki kasandryczny scenariusz zagraża w tym roku realizacji inwestycji infrastrukturalnych – budowie dróg i modernizacji linii kolejowych wobec niezałatwionej waloryzacji zawartych wcześniej umów. – Grozi to falą bankructw i zwolnieniami grupowymi pracowników. Jeśli do tego dojdzie, odczuje to cała gospodarka, ponieważ budownictwo uznawane jest za barometr wzrostu gospodarczego – ostrzega BCC. Od jednego miejsca pracy w sektorze budowlanym zależy kilka miejsc pracy w transporcie, produkcji przemysłowej czy w handlu.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii