Jazda na suwak w praktyce. Kto, kogo i kiedy ma wpuszczać

Od 6 grudnia pojawiły się nowe przepisy – obowiązkowe korytarze życia oraz jazda na suwak. Co to oznacza w praktyce? Kto, kogo, kiedy ma wpuszczać i jak należy się ustawiać w korku na autostradzie?

Publikacja: 08.12.2019 22:05

Jazda na suwak w praktyce. Kto, kogo i kiedy ma wpuszczać

Foto: moto.rp.pl

Zacznijmy od korytarza życia. Przepis, którego zasadę działania nie trzeba tłumaczyć większości kierujących w zachodniej Europie. Tam korytarze życia funkcjonują już od wielu lat. To nic innego jak w przypadku korka czy dużego natężenia ruchu ustawienie się tak żeby przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych był ułatwiony. Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący mają obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni. Na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest zobowiązany do zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi muszą usunąć się jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów. Za blokowanie przejazdu pojazdów uprzywilejowanych kierowca otrzymuje mandat w wysokości do 500 zł. W żadnym wypadku (no chyba, że jest to wyraźne wskazanie policji) nie wolno korytarzem życia przejeżdżać do przodu lub zawracać i jechać pod prąd!

""

Foto: moto.rp.pl

Drugą ważną zmianą jest jazda na suwak. Ważnym punktem jest to, że jazda na suwak, czyli wpuszczanie kierowcy, któremu kończy się pas jezdni nie jest zaleceniem, tylko obowiązkiem równorzędnym z ustąpieniem pierwszeństwa. Kierowca, który dojedzie do końca pasa uzyskuje pierwszeństwo przed autem znajdującym się na pasie ruchu z kontynuacją jazdy. Nieważne czy znajduje się on po prawej czy po lewej stronie. Ważne jest to żeby kierujący który znajduje się na kończącym się pasie dojechał do samego końca i dopiero wtedy zmienił pas ruchu. Tylko w takiej sytuacji jego pojazd ma pierwszeństwo i jest wówczas w uprzywilejowanej sytuacji, powinien zostać wpuszczony przez kierującego jadącego obok. Wszystko to ma zastosowanie przy istotnym zmniejszeniu prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, to znaczy przy jeździe w korku.

""

Foto: moto.rp.pl

Jazda na suwak nie obowiązuje w sytuacji dojeżdżania do końca pasa włączania czy rozbiegowego np. na autostradzie, na której nie ma zatoru drogowego. Tak samo suwak nie będzie stosowany w sytuacji gdy spowolnienie występuje wyłącznie na pasie ruchu zanikającym lub na którym występuje przeszkoda, a na sąsiednim ruch odbywa się płynnie.

CZYTAJ TAKŻE: Do 1000 złotych kary za nieprzerejestrowanie samochodu

Trochę pewnie potrwa zanim kierowcy przyzwyczają się w szczególności jazdy na suwak. Nowy przepis ukróci blokowanie pasa przez samozwańczych szeryfów, a faktycznie może poprawić płynność ruchu. Pewnie minie jeszcze więcej czasu zanim większość kierowców w Polsce przestanie traktować kogoś kto dojechał do końca zablokowanego czy zamkniętego pasa jako cwaniaka. Policja obiecuje, że w pierwszej fazie stosowania nowych przepisów będzie pouczać.

Zacznijmy od korytarza życia. Przepis, którego zasadę działania nie trzeba tłumaczyć większości kierujących w zachodniej Europie. Tam korytarze życia funkcjonują już od wielu lat. To nic innego jak w przypadku korka czy dużego natężenia ruchu ustawienie się tak żeby przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych był ułatwiony. Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący mają obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni. Na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest zobowiązany do zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi muszą usunąć się jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów. Za blokowanie przejazdu pojazdów uprzywilejowanych kierowca otrzymuje mandat w wysokości do 500 zł. W żadnym wypadku (no chyba, że jest to wyraźne wskazanie policji) nie wolno korytarzem życia przejeżdżać do przodu lub zawracać i jechać pod prąd!

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii