Firmowe floty pomogą w popycie na samochody elektryczne

Firmy w Polsce inwestują w samochody z alternatywnym napędem. Z badania Barometr Flotowy opublikowanego przez Arval Service Lease Polska wynika, że 19 proc. krajowych firm włączyło lub planuje włączyć w ciągu najbliższych 3 lat do swoich flot pojazdy elektryczne, hybrydowe typu plug-in lub hybrydowe.

Publikacja: 05.11.2019 15:46

Firmowe floty pomogą w popycie na samochody elektryczne

Foto: moto.rp.pl

Napędy alternatywne cieszą się największą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, zatrudniających co najmniej 500 osób. Już od pojawiania się na polskim rynku pojazdów niskoemisyjnych, zdecydowana ich większość kupują przedsiębiorcy. – Przykładem inwestycji w zeroemisyjną flotę jest m.in. przetarg ogłoszony przez Krakowski Holding Komunalny, dotyczący długoterminowego wynajmu samochodów z napędem elektrycznym. – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych. Wśród innych podmiotów inwestujących w ekologiczny transport można wymienić m.in. Pocztę Polską, Orlen czy InPost.

""

Elektryczna flota Orlenu.

Foto: moto.rp.pl

Według licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec sierpnia po polskich drogach poruszało się ponad 7 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Dwie trzecie z nich stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV).

""

Elektryczne BMW i3 to częsty widok na warszawskich ulicach.

Foto: moto.rp.pl

To jednak bardzo mało w porównaniu zarówno do planów rządu jak i udziału samochodów elektrycznych w rejestracjach na największych rynkach europejskich. Według raportu brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E), w 2020 r. łączna sprzedaż aut z napędem elektrycznym w krajach Unii Europejskiej sięgnie miliona sztuk. W Niemczech tylko w pierwszym półroczu zarejestrowano ich 31,2 tys. Tymczasem według opublikowanego w końcu października raportu Stowarzyszenia Europejskich producentów Pojazdów ACEA, Polska w 2018 r. miała najniższy w Unii Europejskiej, zaledwie 0,2-procentowy udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnym lub hybrydowym plug-in) w całości rejestrowanych nowych aut.

""

Zanim na europejskim rynku pojawiła się Tesla Model 3 to Renault Zoe był nr 1wśród samochodów elektrycznych.

Foto: moto.rp.pl

Hamulcem w rozwoju rynku jest brak zachęt. Obecnie Polska jest jednym z czterech unijnych krajów, gdzie państwo nie wspiera finansowo zakupu osobowych samochodów elektrycznych. Tymczasem w Niemczech dopłata do auta bateryjnego wynosi 4 tys. euro, we Francji 6 tys. euro, w Wielkiej Brytanii sięga 3,5 tys. funtów. Więcej oferuje Rumunia: równowartość 9,5 tys., euro plus ok. 1,4 tys. euro za zamianę starego samochodu konwencjonalnego w wieku powyżej 8 lat na elektryczny. Austria dopłaca 3 tys. euro do elektryków i aut wodorowych, Finlandia 2 tys. euro do aut elektrycznych nie droższych niż 50 tys. euro. Dodatkową bariera jest także brak rozbudowanej infrastruktury ładowania. W końcu sierpnia w Polsce działało tylko 888 ogólnodostępnych stacji ładowania. Najbardziej brakuje stacji przy trasach tranzytowych.

""

Niebieski Szlak Lotosu ciągnie się z Warszawy do Gdańska. / Fot. Tomasz Bambot.

Foto: moto.rp.pl

Według opublikowanego wiosną tego roku raportu firmy doradczej Frost & Sullivan oraz PSPA, wprowadzenie dopłat ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia popytu na samochody elektryczne. Bez programu wsparcia w postaci bezpośrednich dopłat do zakupu możemy liczyć na 63 tys. aut na prąd w roku 2025 oraz niespełna 229 tys. w roku 2030. Z dopłatami w roku 2025 mielibyśmy na drogach prawie 299 tys. aut na prąd, a w roku 2030 – blisko 682 tys.

CZYTAJ TAKŻE: Spada światowa sprzedaż samochodów elektrycznych

""

Tesla Model 3.

Foto: moto.rp.pl

Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena