Według opublikowanego we wtorek raportu Stowarzyszenia Europejskich producentów Pojazdów ACEA, Polska w 2018 r. miała najniższy w Unii Europejskiej, zaledwie 0,2-procentowy udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnym lub hybrydowym plug-in) w całości rejestrowanych nowych aut. W ogonie rankingu znalazła się także Słowacja (0,3 proc.) oraz Grecja (0,3 proc.). Także niewielki udział „elektryków” w rynku mają Czechy choć dwukrotnie większy od Polski (0,4 proc. w 2018 r.). Wśród liderów elektromobilności znalazły się największe rynki: Wielka Brytania (2,5 proc.), Francja (2,1 proc.) oraz Niemcy (2 proc.). Największy udział aut z napędem elektrycznym – choć jest to wyjątek – miała Norwegia – 49,1 proc.
Tesla Model X i S.
Polska jest także jednym z czterech unijnych państw, gdzie nie ma żadnych dopłat do zakupu samochodów na prąd. pozostałe to Chorwacja Estonia i Litwa. Najwyższe dopłaty oferuje Rumunia – do 11 tys. euro, gdzie udział samochodów z napędem elektrycznym w całości rejestracji nowych aut osobowych sięgnął 0,5 proc. Jak podaje ACEA, w zaledwie czterech spośród wszystkich krajów UE rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym przekroczył w 2018 r. 2,5 proc. W połowie państw nie przekraczał 1 proc.
Volkswagen ID.3.
CZYTAJ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?