Polska w elektromobilności na końcu UE

Mimo rządowych zapowiedzi o rozwijaniu elektromobilności, jesteśmy pod tym względem daleko za innymi państwami Europy.

Publikacja: 29.10.2019 09:57

Polska w elektromobilności na końcu UE

Foto: moto.rp.pl

Według opublikowanego we wtorek raportu Stowarzyszenia Europejskich producentów Pojazdów ACEA, Polska w 2018 r. miała najniższy w Unii Europejskiej, zaledwie 0,2-procentowy udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnym lub hybrydowym plug-in) w całości rejestrowanych nowych aut. W ogonie rankingu znalazła się także Słowacja (0,3 proc.) oraz Grecja (0,3 proc.). Także niewielki udział „elektryków” w rynku mają Czechy choć dwukrotnie większy od Polski (0,4 proc. w 2018 r.). Wśród liderów elektromobilności znalazły się największe rynki: Wielka Brytania (2,5 proc.), Francja (2,1 proc.) oraz Niemcy (2 proc.). Największy udział aut z napędem elektrycznym – choć jest to wyjątek – miała Norwegia – 49,1 proc.

""

Tesla Model X i S.

moto.rp.pl

Polska jest także jednym z czterech unijnych państw, gdzie nie ma żadnych dopłat do zakupu samochodów na prąd. pozostałe to Chorwacja Estonia i Litwa. Najwyższe dopłaty oferuje Rumunia – do 11 tys. euro, gdzie udział samochodów z napędem elektrycznym w całości rejestracji nowych aut osobowych sięgnął 0,5 proc. Jak podaje ACEA, w zaledwie czterech spośród wszystkich krajów UE rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym przekroczył w 2018 r. 2,5 proc. W połowie państw nie przekraczał 1 proc.

""

Volkswagen ID.3.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

Rynek aut z napędem hybrydowym był w ub. roku dwukrotnie większy niż samochodów elektrycznych. W tym przypadku Polska osiągnęła przyzwoity wynik – 4,3 proc. udziału w nowych rejestracjach, większy niż Niemcy (2,9 proc.) i Francja (4,2 proc.).

""

moto.rp.pl

Z danych ACEA wynika, że w ub. roku 2 proc. z wszystkich nowo rejestrowanych samochodów miały napęd elektryczny. To o 1,4 pkt. proc. więcej niż w roku 2014. 3,8 proc. aut miało napęd hybrydowy (wzrost o 2,4 pkt. proc. w ostatnich pięciu latach), a 0,4 proc. wyniósł w łącznej sprzedaży udział samochodów zasilanych gazem ziemnym.
Raport podaje, że wszystkie kraje, gdzie udział w rynku samochodów z napędem elektrycznym jest mniejszy niż 1 proc., mają roczny dochód na mieszkańca poniżej 29 tys. euro. W tej grupie znalazły się nie tylko państwa członkowskie UE w Europie Środkowej i Wschodniej, ale także Hiszpania, Włochy oraz Grecja. Z kolei rynki, na których udział takich aut w łącznej liczbie rejestracji przekracza 3,5 proc. mają PKB na mieszkańca powyżej 42 tys. euro.

""

BMW i3.

moto.rp.pl

Problemem pozostaje infrastruktura ładowania. Całkowita liczba ogólnodostępnych stacji w UE w 2018 r. wynosiła 144 tys. i była znacznie mniejsza niż wymagana. Według ostrożnych szacunków Komisji Europejskiej, do 2030 r. na terenie UE potrzebnych będzie co najmniej 2,8 mln punktów ładowania, co oznaczałoby 20-krotny wzrost w ciągu najbliższych 12 lat. Problemem jest także nierównomierność obecnej sieci. Na terenie zaledwie czterech krajów – Holandii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii – znajduje się 76 proc. punktów ładowania w całej UE.

Według opublikowanego we wtorek raportu Stowarzyszenia Europejskich producentów Pojazdów ACEA, Polska w 2018 r. miała najniższy w Unii Europejskiej, zaledwie 0,2-procentowy udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnym lub hybrydowym plug-in) w całości rejestrowanych nowych aut. W ogonie rankingu znalazła się także Słowacja (0,3 proc.) oraz Grecja (0,3 proc.). Także niewielki udział „elektryków” w rynku mają Czechy choć dwukrotnie większy od Polski (0,4 proc. w 2018 r.). Wśród liderów elektromobilności znalazły się największe rynki: Wielka Brytania (2,5 proc.), Francja (2,1 proc.) oraz Niemcy (2 proc.). Największy udział aut z napędem elektrycznym – choć jest to wyjątek – miała Norwegia – 49,1 proc.

Tu i Teraz
Nowa, "czysto rosyjska” Wołga okazała się chińskim Changan
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 będzie darmowy. Umowa z zarządcą nie będzie przedłużona
Tu i Teraz
Mercedes-AMG zmienia zdanie. Nowy silnik V8 zamiast czterocylindrowego PHEV
Tu i Teraz
Volkswagen wraca do korzeni. Powrót dobrze znanych symboli
Tu i Teraz
94-letni Sobiesław Zasada wyruszył "Maluchem" do Monte Cassino
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?