Niepewna przyszłość motoryzacji

Zbierają się czarne chmury nad przemysłem motoryzacyjnym. W przyszłości firmy będą sprzedawać mniej samochodów, a inwestycje na ich powstanie będą rosły wraz z coraz większymi wymogami ustawodawców.

Publikacja: 05.10.2019 10:23

Niepewna przyszłość motoryzacji

Foto: moto.rp.pl

Przemysł motoryzacyjny może przeżyć największy kryzys w swojej historii. Firmy inwestują miliardy w elektromobilność i autonomiczną jazdę. W Europie przez najostrzejszy na świecie limit emisji CO2 doprowadził do całkowitej przebudowy oferty modeli. W niedalekiej przyszłości z salonów znikną najprawdopodobniej małe samochody w przystępnej cenie. Staną się zbyt drogie i zupełnie nieopłacalne dla producentów i klientów. Nad tym wszystkim wisi jeszcze wojna celna rządu USA.

""

moto.rp.pl

Według prognoz na globalnym rynku samochodowym w latach 2018–2024 skumulowane przychody całej branży będą mniejsze o 700 miliardów euro. Oznacza to zmniejszoną o ponad 35 milionów sprzedaż aut. W latach 2010-2017 globalny wzrost rynku motoryzacyjnego wyniósł 4,5 procent, ale to głównie dzięki sile gospodarczej Chin. Średnia cena samochodu wyniosła 20 000 euro. Te czasy definitywnie się skończyły.

""

moto.rp.pl

Wojna celna z USA póki co najbardziej dotknęła Chiny. Jednak to oznacza też mocny cios dla chociażby niemieckich firm motoryzacyjnych, dla których kraj Środka stał się w wielu wypadkach najważniejszym rynkiem. Już teraz nie ma tygodnia bez ogłoszenia upadłości czy fali zwolnień kolejnego poddostawcy motoryzacyjnego. Fabryki odlewnicze Gusswerke Leipzig, Gusswerke Saarbrücken, niemiecki oddział firmy JD Norman czy Avir Guss ogłosiły niewypłacalność. Continetal w Niemczech chce zwolnić 2000 osób, a to tylko newsy z ostatnich kilku tygodni.  Takie informacje z rynku motoryzacyjnego będą docierały do nas niestety coraz częściej.

Przemysł motoryzacyjny może przeżyć największy kryzys w swojej historii. Firmy inwestują miliardy w elektromobilność i autonomiczną jazdę. W Europie przez najostrzejszy na świecie limit emisji CO2 doprowadził do całkowitej przebudowy oferty modeli. W niedalekiej przyszłości z salonów znikną najprawdopodobniej małe samochody w przystępnej cenie. Staną się zbyt drogie i zupełnie nieopłacalne dla producentów i klientów. Nad tym wszystkim wisi jeszcze wojna celna rządu USA.

Tu i Teraz
Fiat musi usunąć włoską flagę z produkowanego w Polsce modelu
Tu i Teraz
Skoda wierzy w silnik spalinowy. Kontynuacja produkcji nawet po 2035 r.
Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad