Niemiecki Mercedes-Benz Cars w fabryce silników w Jaworze, która ma ruszyć jeszcze w tym półroczu, zatrudnić ma docelowo 1000 osób. Zakład produkujący baterie do e-samochodów oznacza dodatkową pracę dla 300 kolejnych. Jak na razie Mercedes zainwestował w Polsce ok. 500 mln euro, czyli ponad 2 mld złotych. Koncern nie podał kwoty nowej inwestycji, ale wiadomo, że na produkcję baterii w dziewięciu nowych zakładach (w tym w Polsce) przeznaczono miliard euro.

""

Baterie do Mercedesa klasy S hybrid, wyprodukowane w zakładzie w Kamenz / fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

moto.rp.pl

Fabryka w Jaworze jest elementem powstającej sieci dostawców baterii do aut elektrycznych. W niemieckim Kamenz produkcja akumulatorów zaczęła się już w 2012 roku. W budowie jest już drugi zakład w tym samym mieście, który ruszy wiosną 2019 roku. Kolejny ma powstać obok fabryki Mercedes-Benz w Untertürkheim, będzie dostarczał baterie do zakładów w Brühl i Hedelfingen. Daimler i jego chiński partner BAIC budują także fabrykę akumulatorów w istniejącym zakładzie produkcji aut w Yizhuang Industrial Park w Pekinie, a kolejna, już druga w tej lokalizacji, powstaje w pobliżu fabryki Mercedes-Benz w Tuscaloosa (USA). Z kolei z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant Mercedes-Benz Cars buduje podobny zakład w Bangkoku (Tajlandia). Nowa fabryka powstaje też w fabryce Mercedesa w Sindelfingen.

CZYTAJ TAKŻE: Nikt nie zainwestuje w elektromobilność tyle, co Volkswagen

Decyzja Mercedes-Benz Cars o rozpoczęciu produkcji baterii elektrycznych do nowego typu pojazdów w Jaworze pokazuje, że firmy, które rozpoczęły działalność w naszym kraju pozytywnie oceniają klimat inwestycyjny i chcą dalej się tu rozwijać. Jesteśmy świadkami rewolucji przemysłowej 4.0, w której Polska odgrywa wiodącą rolę. Tym bardziej cieszy fakt, że w Jaworze będą produkowane nie tylko tradycyjne silniki, ale także serca samochodów przyszłości, czyli baterie elektryczne – ocenił decyzję Mercedesa premier Mateusz Morawiecki.

""

Mercedes-Benz EQC to pierwszy model z nowej rodziny elektrycznych aut z gwiazdą na masce / fot. Daimler

moto.rp.pl

Zdaniem Markusa Schaeffera, członka zarządu ds produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars taka fabryka jest koncernowi potrzebna, bo do roku 2022 zaplanowane jest zelektryfikowanie całego portfolio Mercedesa i w każdym segmencie dostępne będzie auto z e-napędem. – Baterie wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Zakład w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych, a teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówił Markus Schaeffer. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ ma się rozpocząć na początku kolejnej dekady. Pierwszy samochód z serii EQ – EGC został zaprezentowany przez Mercedesa w Sztokholmie we wrześniu 2018.

CZYTAJ TAKŻE: Polska branża moto łapie zadyszkę

Obie inwestycje w Jaworze będą ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Mamy obecnie dziewięć fabryk baterii na świecie, co zapewnia nam bezpieczeństwo produkcji aut z napędem elektrycznym. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników. Cieszymy się bardzo z rozwoju współpracy z regionem i polskimi koleżankami i kolegami – mówi Frank Deiss, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.