To o jedną czwartą więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Mocno, bo o przeszło 12 proc. zwiększyła się także sprzedaż w ujęciu skumulowanym, liczona od stycznia – wyniosła 357,6 tys. aut. Równie dobrze wyglądają wyniki sprzedażowe samych tylko samochodów osobowych. Lipcowe rejestracje to 46,3 tys. aut, o 25,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast pomiędzy styczniem a końcem lipca liczba nowych rejestracji wzrosła rok do roku o 12,5 proc. i sięgnęła 319,5 tys. aut.

CZYTAJ TAKŻE: Kto ma SUV-y, ten ma miód

Wysoka dynamika sprzedaży wciąż plasuje Polskę w gronie liderów wzrostu w całej Unii Europejskiej, zwłaszcza wśród dużych rynków. Według danych organizacji europejskich producentów ACEA, tempo wzrostu sprzedaży w Polsce było przeszło trzykrotnie wyższe niż w Niemczech, przeszło dwukrotnie wyższe niż we Francji i nieznacznie wyższe w porównaniu z Hiszpanią. Z kolei w przypadku Włoch i Wielkiej Brytanii odnotowano spadki sprzedaży.

""

Nowy Ford Focus może namieszać w segmencie kompaktów / fot. Ford

moto.rp.pl

Liderem polskiego rynku nieprzerwanie pozostaje Skoda. Czeska marka zarejestrowała w ubiegłym miesiącu 41,2 tys. samochodów osobowych, o ponad 14 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen z prawie 34 tys. rejestracji i 22-procentowym wzrostem. Toyota, która w ubiegłym roku była wiceliderem sprzedaży, znalazła się na miejscu trzecim: zarejestrowała 33,9 tys. samochodów i zwiększyła sprzedaż o 8,4 proc. Wszystkie trzy marki z podium najpopularniejszych w Polsce maja przeszło 10-procentowe udziały w całym polskim rynku samochodów osobowych. Przy czym udział Skody jest znacznie wyższy – 12,9 proc., podczas gdy udziały Volkswagena i Toyoty są bardzo zbliżone: ten pierwszy ma 10,64 proc. rynku, Toyota natomiast 10,61 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy kupują jak szalone

Na pozostałych miejscach rankingu niewiele się zmienia. Czwarte miejsce zajmuje Opel ze sprzedażą 22,3 tys. samochodów, piąty jest Ford, który sprzedał 19,4 tys. aut. Kolejne miejsca zajmują Renault, Kia, Dacia, Hyundai i Mercedes. W pierwszej piętnastce najpopularniejszych marek tylko dwie odnotowały w lipcu spadki sprzedaży: Mercedes i BMW. Po siedmiu miesiącach także tylko dwie firmy pogorszyły wyniki: Fiat i BMW. Z kolei największe wzrosty odnotowały Audi (o 26,4 proc.) oraz Peugeot (21,7 proc.).

""

Audi było w lipcu w Polsce liderem wzrostów sprzedaży. Na zdjęciu nowa limuzyna A6 / fot. Wojciech Romański

moto.rp.pl

Najpopularniejszymi modelami pozostają dwie Skody: Octavia i Fabia. Za nimi znalazły się: Opel Astra, Toyota Yaris oraz Volkswagen Golf. W pierwszej piętnastce modeli dominują samochody kompaktowe, ale znalazły się tam również dwa auta klasy średniej – Volkswagen Passat na miejscu 11. i Skoda Superb na 15.

CZYTAJ TAKŻE: Skoda Octavia RS: Rodzinna, ale z charakterkiem

Wciąż utrzymuje się wysoki poziom reeksportu. Według Samaru, w ub. miesiącu zwiększył się r/r o 3 proc. Ocenia się, że za granicę wywieziono zaraz po zarejestrowaniu 7,7 proc. samochodów, tj. ok. 4 tys. sztuk. W statystykach sprzedaży samochodów osobowych stale topnieje udział klientów indywidualnych. W lipcu wyniósł 26,2 proc. W rzeczywistości może on być jeszcze mniejszy, bo dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie uwzględniają osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie osób fizycznych. W rezultacie ta ostatnia grupa może zawierać firmy, co jeszcze bardziej zwiększa różnicę pomiędzy obydwoma rodzajami klientów.