Biorąc pod uwagę liczbę nowych rejestracji, w I półroczu 2018 r. na rynku pojawiło się 305,6 tys. nowych samochodów. Dla porównania – w 2017 r. było to 276,6 tys., a w 2016 r. – 240,5 tys. I kolejna nudna informacja: nic nie zmienia się także w strukturze kupujących. Głównym rozgrywającym są oczywiście klienci instytucjonalni. W czerwcu firmy kupiły o ponad 10 proc. więcej samochodów osobowych niż w analogicznym miesiącu 2017 roku i opanowały blisko 75 proc. rynku.
CZYTAJ TAKŻE: Ceny aut mogą pójść ostro w górę
Jak podaje monitorująca rynek firma Samar, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2018 roku zarejestrowano w Polsce 52 462 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 10,99 proc. (+5 196 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,92 proc. (+4 732 szt.) więcej niż w maju 2018 roku. Dane skumulowane (305 603 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2018 roku o 10,48 proc. w stosunku do I półrocza 2017 r. (same samochody osobowe to 273,2 tys. szt., o 10,5 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego roku). Około 9,5 proc. aut (5 tys. szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu 2018 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Uwzględnienie tego zjawiska wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w czerwcu 2018 r. wchłonął nieco ponad 47,4 tys. aut. Dane o reeksporcie nie są jednak ostateczne.
Skoda Fabia to numer dwa pierwszej połowy 2018 r. Nabywców znalazło 10 225 szt., o 10,9 proc. więcej niż rok wcześniej / fot. mat.pras.
Ale – jak podaje Samar – sytuacja wcale nie jest tak różowa, jeśli weźmie się pod uwagę tzw. wskaźnik chłonności rynku, czyli to, ile nowozakupionych samochodów przypada na 1000 mieszkańców. Poziom 6,0 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. Wyprzedzają nas nawet tak małe rynki, jak Estonia (8,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (11,5 szt. na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 7,9 szt. na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (17,2 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w maju 2018 roku (ostatnie dostępne dane) 14,3 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.