Chińska elektromobilność ucieka z Polski

Shandong Shida Shenghua Chemical Group poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w fabrykę komponentów do baterii dla pojazdów elektrycznych, która miała zostać zbudowana w Polsce we współpracy z PCC Rokita. Powodem miały być przeszkody regulacyjne oraz sytuacja pandemiczna COVID-19.

Publikacja: 28.06.2021 17:52

Chińska elektromobilność ucieka z Polski

Foto: moto.rp.pl

Portal Yicai Global podał, że chińska grupa Shandong Shida Shenghua Chemical Group, zrezygnowała z planów budowy w Polsce fabryki komponentów do baterii dla aut elektrycznych. Jeszcze w marcu 2019 roku partner PCC Rokita informował o podpisaniu umowy z chińską firmą w sprawie rozpoczęcia przygotowań do inwestycji dotyczącej produkcji węglanów organicznych – zastosowanie m.in. w produkcji baterii dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego – oraz sprzedaży na terenie Europy. Chiński podmiot miał objąć 51 proc. akcji joint venture oraz udzielić licencji na korzystanie z technologii produkcji węglanów organicznych. Z kolei polska spółka zobowiązała się do dostarczenia mediów koniecznych do produkcji. Gdyby wszystko potoczyło się dobrze, to fabryka w Brzegu Dolnym miała produkować 20 tysięcy ton węglanów organicznych rocznie. Koszt budowy obiektu obliczano na ponad 20 milionów euro.

CZYTAJ TAKŻE: Volvo i Northvolt wybudują fabrykę akumulatorów w Polsce?

""

Tak wygląda bateria Renault Zoe.

moto.rp.pl

Do budowy jednak nie dojdzie. Shandong Shida Shenghua Chemical Group poinformowała, że wycofuje się z inwestycji. Oficjalnym powodem był brak możliwości pozyskania zgody władz lokalnych na fabrykę elektrolitów z powodu globalnej pandemii COVID-19. Ponadto grupa zaznaczyła, że z powodu pandemii oczekiwane zalety zniknęły w obliczu niepewności w sektorze nowych samochodów elektrycznych. Ta decyzja spowodowała, że akcje firmy spadły o 6 procent.

CZYTAJ TAKŻE: Nawet 67 tysięcy złotych dopłaty do samochodu

PCC Rokita również wydała w tej sprawie komunikat. Zapisano w nim „Zarząd PCC Rokita, mając na względzie możliwą ewentualną współpracę z firmą Shida w ramach grupy PCC i realizację potencjalnego Projektu poza strukturami PCC Rokita, postanawia nie przedłużać umowy, pozwalając na jej wygaśnięcie z dniem 31 marca 2021″. Polska stała się zagłębiem zakładów produkujących akumulatory litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Wśród przykładów można wymienić koreańskie LG Energy Solutions i SK Hi-tech Battery Materials, belgijski Umicore, brytyjski Johnson Matthey czy chińskie Guotai Huarong i Capchem. Ponadto jest też największym eksporterem baterii i komponentów w Unii Europejskiej.

Portal Yicai Global podał, że chińska grupa Shandong Shida Shenghua Chemical Group, zrezygnowała z planów budowy w Polsce fabryki komponentów do baterii dla aut elektrycznych. Jeszcze w marcu 2019 roku partner PCC Rokita informował o podpisaniu umowy z chińską firmą w sprawie rozpoczęcia przygotowań do inwestycji dotyczącej produkcji węglanów organicznych – zastosowanie m.in. w produkcji baterii dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego – oraz sprzedaży na terenie Europy. Chiński podmiot miał objąć 51 proc. akcji joint venture oraz udzielić licencji na korzystanie z technologii produkcji węglanów organicznych. Z kolei polska spółka zobowiązała się do dostarczenia mediów koniecznych do produkcji. Gdyby wszystko potoczyło się dobrze, to fabryka w Brzegu Dolnym miała produkować 20 tysięcy ton węglanów organicznych rocznie. Koszt budowy obiektu obliczano na ponad 20 milionów euro.

Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km