fot. AdobeStock

Spada tempo budowy sieci ładowania elektrycznych samochodów. Jeśli od czerwca 2019 do maja 2020 w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, to w ciągu kolejnych 12 miesięcy – już tylko 322.

W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5 proc., podczas gdy w Niemczech aż o 10 proc. – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównanie bardziej rozbudowana i przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2897 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów). Będzie nieco łatwiej doładować e-auto na szybkiej trasie. Nowe umowy na postawienie ładowarek przy drogach ekspresowych i autostradach podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Stacje pojawią się przy autostradach A1, A2, A4 oraz ekspresówkach S3, S7 i S9. Ich uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2022 roku.

Wszystkie stacje staną na 28 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Na autostradzie A1 będą to MOP-y: Skoszewy i Knurów; na A2: Sobótka i Cichmiana, na A4: Mokrzyska, Bagno, Bratkowice, Dąbry, Kaszyce, Zamiechów, Podłęże, Zakrzów, Jawornik, Jastrząbka, Młyniska i Budy. Przy drogach ekspresowych stacje ładowania pojawią się przy trasie S3 na MOP-ach: Marwice i Kunowo; na S7: Grabin, Występa, Lutek, Majdany Wielkie; na S8: Ostrożnie. Każda ze stacji powinna posiadać co najmniej dwa punkty ładowania, każdy o mocy nie mniejszej niż 50 kW. Docelowa moc stacji będzie zależała od decyzji operatora, którzy będą dzierżawcami miejsc przeznaczonych pod stacje.

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych działają obecnie na 20 MOP-ach. Z tego sześć na MOP kategorii I (to najniższa kategoria, najwyższą jest III), ulokowanych przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA. W realizacji są punkty ładowania na kolejnych 21 MOP-ach kategorii I. – Z większości będzie mogli skorzystać jeszcze w tym roku, po zakończeniu budowy i odbiorach przez Urząd Dozoru Technicznego – zapowiada GDDKiA. Stacje ładowania znajdują się także na stacjach paliw Orlenu i Lotosu. Orlen do końca 2021 r. chce uruchomić ponad 80 stacji. Lotos pierwsze stacje udostępnił na trasie Warszawa – Trójmiasto. Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km.

Nowe miejsca z ładowarkami do e-aut maja poprawić możliwości wykorzystywania samochodów elektrycznych w podróżach na większych dystansach. Na razie niedostateczna liczba punktów na trasach tranzytowych, w których można doładować baterie to główny – obok braku dopłat do zakupu e-aut i budowy stacji – element hamujący rozwój elektromobilności. Obecnie 27 proc. stacji ładowania e-aut stoi na publicznych parkingach, 22 proc. w obrębie galerii handlowych, 19 proc. na terenach hoteli, a 10 proc. na stacjach paliw. Rozwój infrastruktury powinien przyspieszyć po wprowadzeniu dopłat. Według PSPA, tylko w 2021 r. powinno się pojawić ponad 2,2 tys. nowych ładowarek, a w 2022 r. ich liczba ma wzrosnąć do ponad 11,2 tys. W końcu ub. roku było ich 2711.

Najwięcej ładowarek będzie w dużych miastach. W grudniu ub. roku radni Warszawy zdecydowali o budowie 800 nowych punktów ładowania. W „Planie budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na obszarze m.st. Warszawy” znalazło się 408 ogólnodostępnych stacji. Każda z nich będzie wolnostojącym słupkiem wysokim na 170 cm z dwoma punktami ładowania. Moc pojedynczego punktu (co najmniej 22 kW) pozwoli na ładowanie jednego samochodu w czasie od 1 do 3 godzin. Przy każdym słupku znajdą się dwa stanowiska postojowe.

Mogą Ci się również spodobać

Sergio Marchionne już nie jest szefem Fiata.

Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Prezes FCA Sergio Marchionne przedstawił w Balocco pod Turynem swój ostatni, pięcioletni plan dla ...

Alfa Romeo Tonale zaprezentowana podczas tegorocznych targów w Genewie

Miliard euro na nowe Alfa Romeo i Pandę

Fiat Chrysler zainwestuje prawie miliard euro w uruchomienie  w Pomigliano d'Arco produkcji nowego SUV-a ...

Miliony z mandatów na A1 w zaledwie miesiąc

Średnio o 22 km/h przekraczali kierowcy dozwoloną prędkość w 2020 roku – wynika z ...

Słaba sprzedaż modeli dostawczych. Podsumowanie kwartału

Przed ujemnymi wartościami sprzedaży nie uchroniła się również branża pojazdów dostawczych, która zanotowała ponad ...

Transfer z Seata do Renaulta, który zmieni wygląd przyszłych francuskich modeli

Renault nie tylko podkupił z Seata prezesa, Lukę de Meo ale i ściągnął z ...

Volkswagen we Wrześni od jutra wstrzymuje produkcję

Volkswagen wstrzymuje produkcję samochodów w zakładach we Wrześni. Powodem tej decyzji jest niedobór podzespołów, ...