fot. AdobeStock

Mimo spadku w kwietniu liczba rejestracji aut w 2021 roku rośnie. Okresie styczeń-kwiecień przewyższył ubiegłoroczne wyniki o 29 proc., ale wciąż były o 15 proc. niższe niż uzyskane w analogicznym okresie 2019 roku.

Dynamika liczby rejestracji jest mocno zróżnicowana w zależności do marek. Straty z ubiegłego roku szybko odrabia np. Ford, wolniej Dacia, a Renault odnotowuje spadki. Niezmiennie w pierwszej trójce najczęściej rejestrowanych samochodów osobowych znajduję się Toyota, Skoda i Volkswagen, przy czym Skoda rośnie wolnej niż rynek, ale uzyskała relatywnie małe spadki w ubiegłym roku. Dobrą passę kontynuuje segment premium. Liczba rejestracji od stycznia do kwietnia wzrosła tu nie tylko w porównaniu do 2020 roku (o 43 proc.), ale też wyraźnie w relacji do porównywalnego okresu w 2019 roku (o 23 proc.). Dla porównania – aut osobowych marek popularnych zarejestrowano o 21 proc. mniej wobec pierwszych czterech miesięcy 2019 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Kilkunastoletniego diesla będziesz musiał sprzedać

Choć nadal najpopularniejsze wśród nowo rejestrowanych samochodów osobowych w Polsce są modele benzynowe, rośnie udział aut z napędami alternatywnymi. Na przestrzeni roku udział rejestracji aut z napędem hybrydowym podwoił się – z 14 proc. do 27 proc. jednak z napędem elektrycznym (plug-in) wciąż stanowił poniżej 1 proc. Udział klientów instytucjonalnych w rejestracji aut osobowych wzrósł w 2020 roku do poziomu 72,6 proc. i utrzymał się na nim również w okresie styczeń-kwiecień 2021. Zakupy dokonywane bezpośrednio przez firmy stanowiły w I kwartale tego roku około 32 proc. rejestracji klientów instytucjonalnych. Dominował leasing, odpowiadający za ponad połowę ich liczby.

fot. AdobeStock

Wyznacznikiem sytuacji w pozostałych segmentach dealerskich mogą być dane o przychodach dystrybutorów części i warsztatów. Wynika z nich, że dobrze radzili sobie dystrybutorzy, notując wzrost przychodów o 5 proc. w ubiegłym roku. Obroty warsztatów spadły o 19 proc., w dużej mierze z powodu mniejszej eksploatacji aut. Przyczyną spadku był też wzrost szarej strefy, na co wskazało 62 proc. warsztatów badanych przez SDCM/Santander Bank Polska. Bardziej stabilny w stosunku do sprzedaży nowych aut okazał się popyt na auta używane. W 2020 roku zarejestrowano o 17 proc. mniej aut używanych sprowadzonych z zagranicy, z kolei w okresie styczeń-kwiecień 2021 obserwowaliśmy wzrost o 24 proc. r/r w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku oraz spadek o 9 proc. w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy 2019 roku.

Najwięksi dealerzy okazali się bardziej odporni na kryzys. Uzyskany przez nich w 2020 roku spadek wolumenu sprzedaży nowych aut (o 16 proc.) był mniejszy w porównaniu do spadku uzyskanego przez dealerów spoza TOP 50 (o 28 proc.). Dealerzy i importerzy samochodów o rocznych obrotach powyżej 100 mln PLN między rokiem 2015 a 2020 notowali wyraźnie lepszą dynamikę przychodów niż dystrybutorzy o obrotach poniżej 100 mln PLN. W 2020 roku spadek wolumenów sprzedaży aut używanych dla 25 największych dealerów wyniósł 5,5 proc., a dla 50 największych sprzedaż była niższa o 7,5 proc. Ponadto wg badania DCG z końca ubiegłego roku 66 proc. dealerów jest zdania, że nawet po ustaniu pandemii sprzedaż nowych aut będzie nadal spadać, a 47 proc. spodziewa się wzrostu sprzedaży co najwyżej w segmencie aut używanych. Jednocześnie auta używane uzyskały najwięcej wskazań (41 proc.) jako segment, który w 2021 roku zapewni wzrost zysków. Czynnikiem o największym wpływie na sektor sprzedaży samochodów będzie dalszy przebieg pandemii. Według badania DCG z grudnia 2020 roku 54 proc. ankietowanych dealerów potwierdziło, że pandemia nadal będzie najważniejszym wyzwaniem branży dealerskiej. Pomimo ryzyk związanych z wystąpieniem kolejnej fali pandemii, prognozy wzrostu gospodarczego są dosyć optymistyczne.

– Ekonomiści Santander Bank Polska przewidują, że PKB Polski wzrośnie w 2021 roku o 4,6 proc. Prognozy makroekonomiczne zakładają także dalszy, przewyższający inflację, wzrost wynagrodzeń oraz konsumpcji gospodarstw domowych. Biorąc pod uwagę dotychczasowy przebieg roku i ograniczenia podażowe prognozujemy wzrost liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2021 roku o 10 proc. do 470 tys. sztuk, co będzie oznaczało mniej o 15 proc. wobec 2019 roku. Co ważne, w długofalowej perspektywie polski rynek aut ma potencjał do rozwoju. Rejestracje nowych aut na 1000 mieszkańców są w Polsce o połowę niższe (15) niż średnio w UE (30), z kolei dochody Polaków stanowią 40 proc. średnich w UE, ale z roku na rok ten dystans się zmniejsza – mówi Radosław Pelc, z Santander Bank Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Dania chce zakazu sprzedaży spalinowych aut w całej Unii Europejskiej

Czynnikiem najmocniej hamującym sprzedaż jest obecnie niska podaż. Wynika ona głównie z problemów z dostępnością półprzewodników i chipów, które z kolei ograniczają produkcję aut. Przyczyny tej sytuacji to m.in. sprzedaż tych części do mocno rosnącej branży elektroniki użytkowej, ale też szereg jednorazowych wydarzeń – jak choćby powodowane pandemią problemy z dostawami z Azji czy śnieżyce w Teksasie. Dlatego stoki dealerów w Polsce i całej Europie są obecnie mniejsze, a jednocześnie zamówienia dla produkcji motoryzacyjnej w UE rosną. Choć prognozy dla wzrostu są optymistyczne, można spodziewać się konieczności dłuższego oczekiwania na nowe auta, w przypadku niektórych modeli może to być nawet kilka miesięcy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

3 mln złotych za bezpieczną jazdę

Klienci Link4, uczestniczący w programie „Kasa wraca”, mogą na tym również zarabiać. Po trzech ...

Przez koronawirusa taniej na płatnym odcinku autostrady A4

Bez sięgania po gotówkę pojedziemy koncesyjnym odcinkiem autostrady ze zniżką. Co najmniej do końca ...

Hyundai Elentra N: Sportowy sedan. Niestety nie dla Europy

Hyundai rozszerza ofertę modelu Elantra o sportową wersję o mocy 280 KM. Niestety wszystko ...

Samochody na celowniku hakerów. 600 proc. wzrostu incydentów

Współczesne samochody działają w trybie online. Ich systemy rozrywki i bezpieczeństwa są stale podłączone ...

Sukces Toyoty Corolli w liczbach

Toyota Corolla to zdecydowanie sprzedażowa niespodzianka na polskim rynku. W październiku Toyota pobiła swój ...

Sklepy zamiast warsztatów. Norauto zostanie przejęte przez Media Expert

Spółka Terg S.A. będąca właścicielem sieci Media Expert, przejmuje serwisy i sklepy Norauto. Jak ...