Rozwiązanie e-TOLL ma zastąpić działający do tej pory system viaTOLL, za którym pośrednictwem kierowcy pojazdów powyżej 3,5-tony oraz autobusów niezależnie od ich masy całkowitej, regulują opłaty za jazdę po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Nowy system rozliczeniowy – e-TOLL, swoje działanie opiera na technologii pozycjonowania satelitarnego. Piecze nad nim sprawuje Krajowa Administracja Skarbowa (KAS).
CZYTAJ TAKŻE: Kolejny kawałek autostrady A1 oddany kierowcom
Wdrożenie nowego systemu wiąże się z dodatkowymi kosztami, które muszą ponieść właściciele firm czy pojazdów. Komisja finansów publicznych rozpatrzyła rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, wdrażający unijne regulacje. Jest to tak zwany pakiet VAT e-commerce. „Zgłoszona do projektu poprawka wprowadza zmiany w ustawach o podatkach dochodowych oraz ulgę podatkową na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL służące do poboru opłat w systemie e-TOLL. Zaproponowana przewoźnikom przez Ministerstwo Finansów ulga dotyczy odliczenia od dochodu z tytułu poniesionych w 2021 r. kosztów nabycia urządzenia OBU/ZSL (zakup, leasing) i ich utrzymania np. kosztów abonamentu” – wyjaśnia dla TVN24, resort finansów.
fot. AdobeStock
Wysokość odliczenia ma być uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL. Maksymalna wysokość ulgi ma wynosić 500 zł netto na każdy pojazd podatnika, który w 2021 roku dokonał przejazdu i zapłacić za niego drogą elektroniczną. Warto przypomnieć, że w systemie e-TOLL przyjęto otwarty model dystrybucji lokalizatorów satelitarnych. Ma to umożliwić przedsiębiorcom ich szerokie wykorzystanie m.in. do zarządzania flotą czy właśnie opłat związanych z e-TOLL. System ten jest sprzęgnięty z SENT (system rejestracji i monitorowania przemieszczania towarów). Lista operatorów OBU/ZSL jest na bieżąco aktualizowana i dostępna na dedykowanej stronie internetowej.